Ulike coryer stime sammen?

Regner med tema har vert oppe før.. men har søkt et par dager og ikke funnet akkurat det jeg var ute etter

så:

Vil Coryer av ulik art stime sammen i akvarium?

er det i så fall en faktor om de ligner hverandre i utseende?


Jeg ville ikke anbefale deg å satse på å ha Corydoras-arter som er like hverandre av utseende i samme kar. Risikoen for kryssninger er absolutt tilstede, og ingen ønsker vel å lage hybrider. Jo likere de er av utseende, jo større er risikoen for at de "kan ta feil" hvis lek og egglegging oppstår.

Jeg tror kanskje du skal se litt forbi ønsket om "stiming" og velge Corydoras som er så ulike som mulig hverandre utseendesmessig, i håp om å unngå kryssninger. Bare pass på at du velger noen som har samme krav til temperatur. F.eks. velg ikke C. panda og C. sterbai sammen

Corydoras "stimer" vel egentlig sjelden uansett, synes jeg da, uansett om de er samme art eller ikke. De henger gjerne sammen i en løselig gruppe og tutler rundt på bunnen i fellesskap men noen egentlig stiming - nei, det synes jeg egentlig ikke. Skjer det noe som uroer dem søker de gjerne sammen og tar dekning på samme sted. Men ellers kan de like gjerne være spredd over hele akvariet.

Corydoras av to-tre-fire ulike arter kan godt finne på å ligge og slappe av i samme gruppe, det er helt greit. De diskriminerer ikke De er vennlige i hverandres selskap og har ikke noe imot hverandre.

PS! Jeg kom på en som jeg har sett bilder av og som på bilder iallefall ser ut til å stime flott; Corydoras robinae. Men jeg har ikke hatt den selv da, så jeg vet ikke hvordan den er i realiteten. Men en fin art er det, som svømmer mer midt i vannet enn den vanlige typiske Coryen gjør (som stort sett er på bunnen). Et tips kanskje?
Takker for inspill
Vil heller ha en større gruppe av samme art, enn flere grupper. Var bare litt vanskelig å finne en stor nok gruppe på sammen plass

Tror jeg holder meg til den originale planen da.. å ha en gruppe av en art..





Vi sporer jo så ofte av uansett ..så :

mona o
Jeg ville ikke anbefale deg å satse på å ha Corydoras-arter som er like hverandre av utseende i samme kar. Risikoen for kryssninger er absolutt tilstede, og ingen ønsker vel å lage hybrider.


hvorfor ønsker ingen hybider?
~are
hvorfor ønsker ingen hybider?

Jeg synes jeg leste her en plass at du hadde holdt på med akvariehobbyen en stund og da blir jeg veldig overrasket over at du stiller spørsmålet. Men jeg skal prøve å svare på dette spørsmålet, som jeg mener er et skikkelig alvorlig tema.

Ingen seriøse akvarister ville vel ønske det? For hva skulle man ønske å oppnå? Man ønsker jo å holde artene rene, slik naturen har skapt dem. Man ødelegger ikke naturlige arter med vilje, og man sprer ikke hybrider med vilje. Det kan gi ringvirkninger og ødeleggelser i uoverskuelig fremtid i akvariehobbyen.

Det finnes veldig mange forskjellige artikler om dette temaet på nettet, mesteparten av dem på engelsk. Her er en fra en ciklide-nettside (bare en av mange).

Jeg har for eksempel lest at seriøse akvarister som holder f.eks. vf Apistogramma, blander ikke to fisk av samme art en gang, hvis de har forskjellige lokasjoner.

"Natural species is a history of Nature, hybrids are just whims of Man".
mona o
Man ødelegger ikke naturlige arter med vilje, og man sprer ikke hybrider med vilje. Det kan gi ringvirkninger og ødeleggelser i uoverskuelig fremtid i akvariehobbyen.


Et hybrid er vel pr. definisjon sterilt? om avkommet ikke er sterilt så er det vel en av vitenskapens tydligste tegn på at det ER samme art? så det å spre hybrider kan neppe ødlegge i Uoverskuelig framtid?

Mulig det er denne hærsens rusten som spiller meg et puss igjen, men det er ivertfall slik jeg husker det..

og helt ærlig:
Ødlegger jeg hobbyen, om jeg skulle finne på å få avkom av, si: CW001 og CW002?


Slik jeg oppfatter mye av hobbyen vår, så er akvarister litt på kollisjonskurs med vitenskapen i hva som faktisk er egne arter.. noe jeg personlig tror stammer fra at 'vårt' behov for å definere spesifikke fargemønster og fangstlokasjoner er større enn behovet for et dypdykk i taxonomiens (litt kjedelige?) verden.

mona o
Ingen seriøse akvarister ville vel ønske det?

Her tror jeg du rett og slett kaller 98.4% av alle akvarieeiere for useriøse.. for så mange tror jeg det er, som eier et akvarium uten å bry seg fletta om at artene er holdt rene utfra lokasjon og mulig art..

Faktisk ville jeg blitt overlykkelig om vi bare kunne komme dit at folk flest styrte unna ballong-gullfisk og slørhaleskalarer.. Som etter min mening er et MYE mer alvorlig ødeleggelse av hobbyen.. men dette er jo bare selektiv avl, ikke kryssing av arter.. så da er det vel greit det da?



~are
Her tror jeg du rett og slett kaller 98.4% av alle akvarieeiere for useriøse.. for så mange tror jeg det er, som eier et akvarium uten å bry seg fletta om at artene er holdt rene utfra lokasjon og mulig art.. Faktisk ville jeg blitt overlykkelig om vi bare kunne komme dit at folk flest styrte unna ballong-gullfisk og slørhaleskalarer.. Som etter min mening er et MYE mer alvorlig ødeleggelse av hobbyen.. men dette er jo bare selektiv avl, ikke kryssing av arter.. så da er det vel greit det da? ;)


Det er nok mange som bryr seg fletta om å holde artene rene.. Jeg vil ikke kalle meg en seriøs akvarist, da jeg kun har akvarier for selskap og kosens skyld. Men tar likevel beviste valg ang. å ikke fremme hybrider. Derfor har jeg feks ikke platy og sverddragere i samme kar, for å unngå unødvendig krysning.. Det samme gjelder div. reker.

Men for all del, hadde også blitt overlykkelig hvis mye av denne selektive avlinga hadde tatt slutt, er forferdelig å se ballong-gullfisk, ballong-molly'er, osv..
Hvorfor?
Hvorfor skal vi prøve å unngå hybrider?

hva er det som er så galt med om sverddrager og platy formerer seg i et selskapskar?
Er det egentlig hybrider det er snakk om, er det ikke bastarder? Eller er jeg helt på jordet? Om du ikke har tenkt til å selge avkom som "rene" så betyr vel dette null og nada for andre.
~are
Et hybrid er vel pr. definisjon sterilt? om avkommet ikke er sterilt så er det vel en av vitenskapens tydligste tegn på at det ER samme art? så det å spre hybrider kan neppe ødlegge i [B]U[/B]overskuelig framtid?


Feil, det er en for snever tolkning. Om du betrakter hunder som bestående av mange raser, ser du at de kan krysses og at avkommet ikke er sterilt. Muldyr er et sterilt avkom av hest og esel, men det kan man ikke dra med over i alle andre kryssinger av ulike raser. Nær beslektede Apistogramma-arter for eks. kan få avkom som selvsagt ikke er sterile, desverre.

sitat av ~are: og helt ærlig:
Ødlegger jeg hobbyen, om jeg skulle finne på å få avkom av, si: CW001 og CW002?

Nei, kanskje ikke, men du gir heller ikke noe positivt bidrag.


sitat av ~are: Slik jeg oppfatter mye av hobbyen vår, så er akvarister litt på kollisjonskurs med vitenskapen i hva som faktisk er egne arter.. noe jeg personlig tror stammer fra at 'vårt' behov for å definere spesifikke fargemønster og fangstlokasjoner er større enn behovet for et dypdykk i taxonomiens (litt kjedelige?) verden.

Der tror jeg du tar feil, igjen. Det er nettopp den vitenskapelige beskrivelsen av arter som vi forholder oss til, ikke noe vi som amatører i taksonomi suger av eget bryst.

sitat av ~are: Faktisk ville jeg blitt overlykkelig om vi bare kunne komme dit at folk flest styrte unna ballong-gullfisk og slørhaleskalarer.. Som etter min mening er et MYE mer alvorlig ødeleggelse av hobbyen.. men dette er jo bare selektiv avl, ikke kryssing av arter.. så da er det vel greit det da?


Den hentydningen kunne du vel spart deg. De av oss som ikke er begeistret for menneskeskapte hybrider, vil selvsagt styre langt unna slike misfostre. Såpass burde du kunne innse uten å bli fortalt det.

Plussmedlem
mona o
PS! Jeg kom på en som jeg har sett bilder av og som på bilder iallefall ser ut til å stime flott; [URLBLOCK1]. Men jeg har ikke hatt den selv da, så jeg vet ikke hvordan den er i realiteten. Men en fin art er det, som svømmer mer midt i vannet enn den vanlige typiske Coryen gjør (som stort sett er på bunnen). Et tips kanskje?

Jeg har disse.
De er som coryer flest. Holder seg stort sett på bunnen i et uryddig fellesskap
Sigmund - ex 530
Feil, det er en for snever tolkning. Om du betrakter hunder som bestående av mange raser, ser du at de kan krysses og at avkommet ikke er sterilt. Muldyr er et sterilt avkom av hest og esel, men det kan man ikke dra med over i alle andre kryssinger av ulike raser. Nær beslektede Apistogramma-arter for eks. kan få avkom som selvsagt ikke er sterile, desverre.


ja.. selvfølgelig kan hunderaser krysses og få fertilt avkom. De tilhører jo samme art!

Hest og esel tillhører samme slekt, men ikke samme art, derav infertilt avkom (hest: Equus caballus, esel: Equus asinus)

Tror du roter litt med utrykkene her?



Sigmund - ex 530
Nei, kanskje ikke, men du gir heller ikke noe positivt bidrag.

Jeg, syns ikke det gir et positivt bidrag til hobbyen, å kalle akvarister uansvarlige om de holder like fisker i samme kar, pg.a faren for at disse skal krysse seg..
Men det er vel derfor vi har en diskusjon fordi vi er uenige..?


JEG ser ikke noe som helst galt i å skape hybrider eller krysse arter for en gjennomsnitlig akvarienerd.. jeg ser ikke engang noe galt med å selge disse..
altså: hvilken skade gjør det egentlig??
Det er vel ikke verre enn å selge en labradoodel, eller hva de heter, så lenge folk som kjøper er klar over hva de får.
Det er jo ikke akkurat som at disse slippes løs i elvene der de opprinnelig er fra og lager krøll.

Når det er sagt er jeg hverken for eller i mot, men kan ikke skjønne at dette kan skade.
Leste du overhodet den artikkelen jeg linket til, Are?
Et meget lite utdrag fra artikkelen Mona linket til:

"It is difficult or impossible to make these people understand what is wrong with doing this because you would in effect be trying to change their entire religious/cultural/moral view of the world. In fact, some people would regard it as “wrong” to tell them not to do what they are doing, arguing that their view of the world is equally valid to one that respects the diversity of wild organisms. Personally, I disagree with this, but it makes one very vulnerable to being labeled a cultural bigot or cultural imperialist."

Jeg tror Dr. Coleman som skrev artikkelen traff spikeren på hodet og derfor avstår jeg fra videre deltagelse i denne tråden.
Ikke alle hybrider er sterile. Sterilitet kan derfor umulig være en definerende egenskap for hybrider. Engelsk artikkel: Hybrid speciation.

While not very common, a few animal species have been recognized as being the result of hybridization, mostly insects and fish.
Ser at som vanlig er det mange som blander begrepene "rase" og "art". Hva skjedde egentlig med "Naturfag" ? ;o)

NÅr det er sagt, så er jeg også motstander av planløs kryssningsavl som driver av hobbyoppdrettere, enten det nå er fisker, katter eller dodler. Dessverre er det veldig mange som avler ivei, uten å ha den minste snøring om hva de driver med.

På en annen side så ser er ikke kysningsavl som noe værre enn den massive innavlen noen driver med, i generasjon etter generasjon. Både krysningsavl og innavl kan brukes for å bedre ulike egenskaper på en populasjon, men igjen, dette er ikke noe som den vanlige hobbyoppdretter har nok kunnskap om.

mona o
Leste du overhodet den artikkelen jeg linket til, Are?

Ja.. og jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere den så mye mer men oki

Denne artikkelen handler tar utgangspunkt i 'blood parrot' Cikliden, som de fleste akvarister (?) synes er en vederstyggelighet (meg selv inkludert)
Den bruker disse Ciklidene for å fronte sitt syn på hybrider i fiskeverden.. og sier videre at selv i kontrolerte forhold, kan hybridene stikke av fra akvariumet sitt og hoppe over i et nabokar der de forplanter deg med andre ciklider og så er det ingen som egentlig vet hva de får neste gang de handler på butikken og hobbyen ligger i ruiner. (jada.. satt på spissen ..igjen

Aller først.. Mina synspunkt gjelder utilsiktet hobby. Jeg snakker IKKE om bevisst kryssing av arter med hensikt å distribuere disse kommersielt.

Helt ærlig Mona.. å lese denne artikkelen, og være enig med den.. greit..
Men å gå derifra, til å tolke denne slik at det støtter at akvarister som holder corydoras som ligner hverandre i samme kar er uansvarlige og ødelegger hobbyen for alle andre i uoverskuelig framtid? Virkelig?

Jeg tror at de akvaristene som virkelig er opptatt av arter, lokasjoner, biotoper osv. tar de forholdsreglene som bør taes for å ikke få hybrider i tankene sine. For eksempel kan de kjøpe viltfangede fisk? jeg tviler nemlig sterkt på at Jonny fra Stovner har planer om å sette sin gruppe med kryssning av adaolfoi og Duplicareus ut i Rio Negro igjen?

Så for å si min mening ..så klart som jeg kan:
Å stigmatisere alle som ikke deler ditt syn på denne saken så hardt som du gjør, DET synes jeg er ødleggende for hobbyen.. MYE mer enn om hobbyister skulle få en tilfeldig gruppe hybrid.
Trist at du ikke ser lenger enn din egen nese, Are. Virkelig.
Nå oppdaget jeg at lenken jeg la ut ikke funket, så jeg prøver igjen. (Wikipedia kan da umulig være blokkert på AF? Så det må vel ha skjedd en feil.)
Hybrid speciation
Synes det er veldig trist at folk ikke ser at det blir feil å fostre opp hybrider.

Hvis en at på til selger disse videre så blir det bare helt tragisk.

Overtok noen Adolfoier for en tid tilbake og der var det tydelig at en av de var hybrid kjøpt fra en butikk.
Den ser ikke fin ut i det hele tatt stakkers fisken.

Jeg har ikke hatt hjerte til å avlive den ,men den går i et selskapskar med totalt ulike coryer Her skjer det ikke noe egglegging heller så lenge jeg ikke tar grupper ut for besvisst å få de til å legge egg.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap