Foring

Nybegynner. Har to pansermaller og får alltid forskjellige beskjer om hvor ofte de skal fores. Stemmer det med en gang i uka med en pallet for begge to?
En dag i uka var veldig lite. De bør ha mat hver dag, eller i alle fall 5 - 6 dager i uka.

Du bør også skaffe noen flere, pansermaller ( corydoras ) lever naturlig i flokk.
Så en pallet på begge 5-6 dager i uka?
Jeg har kun 17 L til å begynne med, ville trøkke inn for mange på en gang i oppstartsfasen.
17 liter er dessverre alt for lite til at fiskene kan ha det bra :o/

Da skjønner jeg hvorfor du har fått anbefalt 1 tablett i uka. Karet er såpass lite av vannet blir forurenset veldig fort, og du må fore så lite at fiskene sulter... Dette er ikke bra dyrehold, anbefaler det å kjøpe et større akvarium, minst 50 liter.
Bra alle i dyrebutikkene er opplærte til å gi tips til bra dyrehold.................................
Takk for tips!
De fleste dyrebutikker har desverre ikke mye kunnskap, men jobber kun der for å tjene penger.
Ser du bor i Oslo og kan anbefale Tam alna. Thomas der er utrolig flink, samme er hun svenske berta som jobber der. Oslo city samt Manglerud har peil. Værste er vel lørdagsvikarene
17l er alt for lite til cory'r og kampfisk syns jeg så jeg ville nok ha byttet akvariumet med ett større ett. Større akvarium er også lettere å holde. Det er ikke mange fiske arter som passer i ett sånt lite akvarium. Reker og snegler passer fint.
Ang foring så forer jeg mine maller hver eneste dag med forskjellige for både tablett og frosne sorte mygglarver. Pluss andre typer som faller ned på bunnen og blir malle mat.
Mange dyrebutikkansatte vet så lite om fisk, og gir så hårreisende dårlige råd at de skulle vært anmeldt for dyremishandling, alle sammen :o/.

Det er så utrolig kjipt å akkurat ha startet med akvarium, føle at man har gjort ting riktig etter det man har fått opplyst, og så viser det seg at ting er riv ruskende galt, og fiskene blir syke og dør etter kort tid.

Jeg håper ikke dette har tatt piffen fra deg, for akvariefisk er en kjempespennende hobby, selv om det er mye å lære i begynnelsen :o) Anbefaler deg virkelig å kjøpe et større kar, du kan f eks. gå inn på rubrikker her på forumet, og se om noen i ditt nærområde har et rimelig og pent brukt kar å selge. Vanligvis selges 50 - 60 liters kar for 500 kr brukt, og da følger ofte lys og filter med også, så det kan lønne seg å kjøpe brukt.
En tablett hver dag er også alt for mye for to pansermaller. Gi de 1/4 tablett per dag, gjerne etter du har slått av lyset.
Takk for tips og råd
Tar virkelig ikke piffen fra meg, jeg syns dette var mye mer artig enn antatt. Var vel eeegentlig gave til kiddo, men jeg som styrer og steller og "tok litt av" med det

Skal sjekke ut større akvarium, vi har virkelig plassen nok!
RockMommy
Nybegynner. Har to pansermaller og får alltid forskjellige beskjer om hvor ofte de skal fores. Stemmer det med en gang i uka med en pallet for begge to?

Man må jo bare spørre seg: hvorfor i all verden skal disse fiskene sulte mer enn andre? Noen som har gitt deg godt svar på det?
Det er lov å tenke selv. Dette er vanlige fisk som skal ha en vanlig mengde mat, akkurat som alle andre. Hver dag. Så ikke hør på de som har påstått at en gang i uken er nok.

Du holder dem forøvrig i et altfor lite akvarium. Ser av andre tråden din at du kun har et kar på 17 liter. Det er bittelite for tre fisk som egentlig er ganske aktive av seg og trenger plass å svømme rundt på og lete etter mat og utforske. Det er ikke plass til å "dra noensteder" i en 17 liter, de blir svømmende i ring nærmest.
For at Corydorasene (pansermallene) skal få de artsfrendene de trenger for å trives (de lever i flokk), så må de over i et større akvarium som tillater og gir plass til en større gruppe enn bare to.

Tam alna reker ?
Hei

Ser det er en gammel tråd, men jeg lurer på om det er noen her som vet hvilke type reker Tam Alna selger nå?

Eirik
Tilfeldig bekjentskap
© Solveig Enoksen
Reklame for plussmedlemskap