Corydoras med "knekk"

Jeg oppdaget i dag at en av mine svarte skjønnheter har en aldri så liten feil. Det kan se ut som halen på en måte har en knekk mot høyre side. Fisken oppfører seg normalt ang svømming, barting og mat. Tror muligens den er født sånn? Noen som har noen ide om det er arvelig eller ei? De går i artskar og legger jevnlig egg, tror denne her er avkom etter min opprinnelige gruppe, de ordner opp og øker gruppen av seg selv uten min innblanding annet enn vannskifte og andre nødvendigheter som mygglarver.
Høres ut som den er deformert, egentlig skal man avlive deformert yngel med en gang det oppdages.
Jeg har en neontetra som er ganske sikk-sakk, nå er den voksen og har ikke samvittighet til og avlive den nå, men den trives og klarer seg fint

At fisken er deformert er ikke arvelig, det er bare enkelte som blir født sånn
Jeg ville avlivet den så den ikke vokser opp og fører en eventuell genfeil videre.
Det er litt vrient spørsmål, det der. Skal man la den leve, og dermed risikere at deformiteten er arvelig, eller skal man avlive den så alle muligheter for at feilen spres videre forsvinner?
Er det en deformitet som går utover livskvaliteten (tregere enn de andre, sinke i matfatet osv) er det selvfølgelig avliving som gjelder. Men om fisken virker like kvikk og rask og "glad" som alle de andre, hva gjør man da? Man VET jo ikke om defekten er arvelig.

Jeg hadde en enøyd Corydoras metae en gang, en som var av eget oppdrett og som ble værende her. Jeg tror den var født sånn, med kun ett øye. Det så sånn ut, for øyet var borte allerede da den var bitteliten yngel. Men jeg valgte å la henne leve (det var en hunn). Den tiden jeg hadde den, ble det ikke født flere enøyde Metae'r.
Nå kan jeg ikke påstå den er noe lite yngel lenger.. hun/han er nok snart voksen. Jeg har faktisk aldri tenkt over at den ene oppi karet er litt anderledes, så noe sinke eller unaturlig oppførsel har det altså ikke vært. Nå føler jeg ikke for å avlive et individ som er såpass stort og i tillegg trives og fungerer utmerket. Men jeg går heller ikke aktivt inn for å få noe oppdrett på de. Håper ikke det er arvelig, men dukker det opp yngel i framtiden skal jeg jammen følge med, tilfelle, da kan jeg luke ut den/de evetuelt på et tidlig stadie kanskje. Tusen takk for svar
:)
Har selv en litt deformert cory trillineatus, den koser seg med gjengen å sitter et personlig preg hver gang jeg ser den i karet. dette er vel en smak sak for alle og enhver. skal du avle de, er det vel ikke noe å ha. Men ellers så er det vel opp til deg selv.

Ikke noe planer om oppdrett nei, men nå dretter de seg selv og en del av avkommene har vokst opp på egenhånd, blitt i løpet av ett år rundt 10 stk som har vokst opp. Ser ingen helsemessige problemer med denne krabaten så tenker nok den blir å leve hos meg i mange mange år Skal jeg renske ut av gruppen min blir ikke denne solgt nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap