Corydoras og apistogramma

Har tenkt til å sette opp ett nytt akvarie, blir ett nytt Juwel akvarie. Denne gangen en lido 200, det er et akvarie som er rimelig høyt, omtrent firkantet. Jeg har lyst på noen corydoras der, men for å skape litt ekstra liv i ett såpass høyt akvarie, hadde jeg lyst til å prøve meg på noen apistogramma. Er det noen som vet om disse blir såpass territoriale/hissige at de vil plage mine fredlige corydoras
apisto og cory er dårlig match.. cory forstår ikke ordet "territorie" og vil få bank.
Det var det jeg var redd for, takk for rask svar
Enig med foregående taler. Det er en god del som har erfaring med dette og det ender nesten alltid med skambanket cory. Apistoer er sinnatagger i lekstid grunnet et svært sterkt foreldreinstinkt.
Jeg visste det vel egentlig , men måtte bare spørre. Dette blir nok det siste akvariet mannen i huset mener det er plass til, og jeg har så lyst på begge artene. Har heldigvis noen flotte corydoras i ett annet akvarie, bla Adolfoi. Så da får det bli Apisto i dette her.
Jeg har hatt èn Kakadueciklide (hann) sammen med 9 C. Trilineatus i en 60L (nå oppgradert til 110L) uten problem, men jeg har planer om å prøve å få yngel på apistoen, så da skal jeg bytte inn coryene.
En er ikke noe problem. Det er når Apistogramma skal passe egg og yngel at de vil jage vekk alt som kommer i nærheten. Fisk med dårlig læreevne (corydoras ) vil etter hvert bli skadet.

Jeg har hatt tre hanner av ulik art gående som enkemenn i et selskapskar uten problemer. Det er når du også setter inn hunner at problemene melder seg......

Var det jeg prøvde å si, men kom kanskje ikke godt nok frem. :-P
Jeg har faktisk ikke tenkt at jeg kanskje bare ha hanner. Er jo en tanke. . Men har også tanker om yngel , og prøve å få ta i en flott apisto som ikke finnes i alle butikker
Du sier karet er rimelig høyt, og det er helt unødvendig for apistogramma. 35-40cm høyde er et ideelt apistokar, gjerne med godt bunnareal.

Cory vil gjerne miste øyne også under et opphold med apistogramma med egg eller yngler. Elsker cory selv, men vet ikke om noen "dummere" fisk =)
Du skriver unødvendig , mener du da at fisken ikke vil trives i ett kar som er høyere. Bør jeg skrinlegge tanken på apistogramma?
Tone Ringstad
Du skriver unødvendig , mener du da at fisken ikke vil trives i ett kar som er høyere. Bør jeg skrinlegge tanken på apistogramma?

Nei for all del trenger du ikke skrinlegge prosjektet ditt Tone, men høres ikke ut som for meg det jeg kaller et apistokar. Ofte er høy lagde kar høyere i høyden enn i bredden/bunnarealet. På meg hørtes det ut som et stående kar og ikke et liggende om du skjønner. At karet er lengre i høyden enn i bredden.

Tolket det slik, men ikke sikkert det er riktig. Du har ikke nevnt str hverken i den ene eller andre enden =) Men for å si det slik at om et kar har dobbelt høyde av sin bredde ser jeg ikke på dette som et apistokar

MEN vi skal ikke ødelegg planer av den grunn at andre ser anderledes på ting enn deg selv Tone. Men kunne vært greit å fått oppgitt str på karet. STÅPÅ =)
Størrelsen på Lido 200: L 70 x B 51x H 65cm. Høyere enn et Akvastabil 530 liter!

Sikkert fint kar for fisk som trives i ulike vanndyp. Sett i forhold til volumet har det lite bunnareal og da er det ikke lurt å ha flere arter som trives på bunnen. Dessuten virker kanskje karet da "tomt" fra midten og opp.
Der svarte du akkurat det jeg skulle til å si , da spør jeg pent om noen forslag . Jeg har normalt i vannet uten tilstelninger gh og kh på rundt 4-5 , ph ligger på 7,5. Vil slippe å ha tilsetninger for å gjøre akvarie holdet enklest mulig
Hva med 3 apisto (1 hann + 2 hunner) ett par maller, og en gruppe stimfisk? Er dessuten glad i barber.
Tone Ringstad
Hva med 3 apisto (1 hann + 2 hunner) ett par maller, og en gruppe stimfisk? Er dessuten glad i barber.

Av erfaring kan maller ta eggene til apistoene. Ville nok ikke hatt annen bunnfisk sammen med apistogramma
Apistogramma og Nannostomus feks. Jeg har kjøpt en gjeng med Boraras briggitae som jeg skal ha med Apistoer også.

Høyden på akvariet kan jo gi deg en spennende mulighet... Søk opp paludarium og ta en titt på dem

Simen
Takk det skal jeg gjøre og da får mallene bare være, vil ikke ha gratisgjester i matveien
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap