Hvordan plukker man corydorasegg?

Jeg har et kar med corydoras aeneus albino og disse driver å legger egg på glasset i akvariet.
Det går også en gjeng med kobbertetra, og de elsker å plukke disse eggene.
Jeg har prøvd å fjerne de, men det er så vanskelig.
Er redd for å ødelegge dem.
Har søkt rundt på forumet her, og de er mange som skriver gode artikler om oppdrett av forskjellige coryer, men jeg har ikke funnet noen son skriver hvordan de plukker eggene.

Er det noen som har gode tips som ikke ødelegger eggene?

Hei Janne

Prøv forsiktig å legg en finger inntil glasset rett under egget. Så "ruller" du egget forsiktig av glasset ved å føre fingeren over egget forsiktig. Da vil det slippe glasset og feste seg på fingeren din. Veldig vanskelig å forklare.. Men må nesten bare prøve seg frem. Om de faller av glasset og ned på bunnen kan du suge de opp med en tynn tynn slange, f.eks samme tykkelsen som man bruker på luftepumper.
Takk for svaret
Det skal jeg prøve
Vet ikke om dette hjelper men...

Sitat fra MonaO:
"Jeg har med vilje ventet med eggsankingen, fordi jeg har snakket med en corydoras-oppdretter som sier man må vente til neste dag før man tar i eggene. Dette fordi de må få tid til å hardne i skallet først, sånn at de ikke blir ødelagt ved håndtering. De er visst litt mindre "sticky" også da, og lettere å håndtere"

Så kanskje man bør vente litt? I morgen skal jeg hente en gruppe med VF Trillinatus, spennende!
Sånn sett var det til hjelp, men hvis jeg venter til neste dag har kobbertetraen spist de:P
Men hvis de hadde vært alene, er det veldig til hjelp.
Takk, Susanne
Hvor flytter du eggene? I eget kar? Kan evt kobbertetraene eller albinoene gå i det til eggene er sluppet og isolert? Ser for meg enten coryene flyttes over i nytt kar der eggene kan bli så når de er ferdig med å legge egg kan de flyttes tilbake og du slipper å røre eggene, eller at kobbertetrane flytter ut og venter til et par dager etter klekking før de får komme tilbake. (Hvor lenge de må vente avhengier jo av hvor store de er i munnen, men mener å huske at når cory yngel var ca 2 uker var kobbertetraene ikke store nok til å ta dem? Men se an evt.)
Det er bare små fødekasser.. Så har ikke så lyst til å isolere fiskene i disse små kara. Tror kobbertetraen vil bli gal. Og når coryene legger egg, aner jeg ikke. De er der som regel en morra jeg står opp. Når de legger eggene varierer veldig, og jeg tror ikke de ville ha lagt egga hvis jeg hadde hatt de i egne kasser. Jeg klarer heller ikke å se hvem av dem som er hva, selv om jeg har lest meg opp på hva som skal være hva:/
Dessuten er dette mest for morro. Går det ikke så går det ikke og omvendt:P
Men takk for innlegget
Fødekasse? Nei der får du ikke coryer til å legge egg. Som jeg skrev, et kar til lek/eggklekking og problemet er løst. Er bare hobby her også, men har mange i eget kar. Plukker eggene når jeg ser dem og vips så klekker de i eget kar og får vokse opp der.
Ja eget kar, ja! Var litt trøtt når jeg leste det:P ja, men foreløpig har jeg ikke mulighet til flere kar. Men jeg har vært inne på tanken.
Flytta coryer i mellom karene før, men nå har jeg latt de egge i hovedkaret og sanker egg. Dog, ene gruppa mi vil ikke gi meg egg så tenkte å prøve å sette den i lekskar å se om noe skjer da De la egg da de gikk i mindre kar. karet til egg og nyklekkete er her 112 liter, men brukte før en 50 liter til den fant på å lekke. Var lettere å ta et tomt kar enn å silikonisere akkurat der og da så jeg gjorde ikke noe mer med det faktisk. Skal silikonisere til sommeren da Så trenger ikke så stort kar til lek og egglegging. Hadde mitt lille på kjøkkenbenken, men det jeg har nå er litt større kan man si så det ble en kommode til det
Hei
har ein trio med corydoras elegans som kan se ut til å leke litt i stuekaret. så her blir det flytting snart

Til lekskar bruker eg vanlige oppbevaringskasse da helst med klar plast. desse er jo superbillige i forhold til glasskar. og ikke minst lette ved tanke på flytting, lagring og ikke minst vasking etter bruk har nå ein del yngel av perlegurami som eg hadde ett lekspar i.

legger ved ett bilde slik att dere ser hvilken kasse eg mener. og desse finnest i utallige liter. og kan kjøpes over alt. coop, biltema, jula, kid, ikea mm

plus ett bilde av lampen eg bruker (finnest i flere farger, eg har hvit lampe)

Har kjøpt klips lys som eg fester på kanten, varmekolbe, brusestein og varmekolbe i desse
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap