Syke coryer

Postet denne under sykdom i forumet men den dukket aldri opp på forsiden så legger den her også. (Kanskje en moderator kan se på det så innlegg under dette forumet også kommer på forsiden?).

Overtok en del Coryer da jeg kjøpte et akvarie. Her sliter jeg med sykdom. Har mistet en del av de. Er vel 3 uker siden jeg fikk de og de har slitt hele veien med samme problemer. I motsetning til friske og raske Coryer så ligger mine veldig mye i ro. Er ikke oppe og snapper luft. Spiser vel greit. Rødlige gjellelokk, litt kløing mot bunn, noen av Sterbaiene har i tillegg fått blasse partier på hodet. Vet tidligere eier nevnte at de har hatt fløyelssyke en gang i tiden. I tillegg gikk de nok i dårlig vann den siste tiden før jeg fikk de.

Vannverdiene mine er bra.
PH - 6,8 og trolig på vei nedover grunnet røtter og eikeblad.
NO2 - 0
NO3 - 10
GH - 5
KH - 5
Temperatur på 22-23 grader.

Er nå inne i 4. dagen med dobbel dose Esha-2000, og den 3. dagen med vanlig dosering Esha-Exit. Sluttet å fore i går. Ikke tatt vannbytter eller andre tilskudd under medisineringen. Har brukt noe Happy-Life nå og da før. Privat brønnvann og coryer i de andre karene jeg har har ingen problemer. Er ca 20 coryer og 10 guppyer i karet, en 110 l.


Er ikke sikker på hva det er annet enn at de ikke er i form. Et par tre stykker har jeg avlivet da de ikke hang med lengre. Lå på bunn og når jeg pirket i de så steg de litt opp fra bunn før de tok sidelengs saltoer ned igjen. Hva gjør jeg videre? Forlenger kur/er? I så fall hvor lenge. Skal jeg ha et opphold før videre medisinering? Slamsuging og vannbytter? Andre tips?
Rettelse. Ser at ingen av innleggene mine har havnet på forsiden så har nok bare stoppet opp litt
Hei. Jeg hadde fløyelssyke på mine en periode før jeg fikk tips her inne om en behandling som endelig funka. Jeg prøvde både esha og exit, sammen uten at det tok knekken på driten. Det jeg endte opp med var total mørklegging i 4 døgn i kombinasjon med esha, muligens og exit, husker ikke helt.. Men det var hvertfall Mona O som tipsa om kuren. Den fungerte utmerket.
Cluet med parasitten er altså totalt mørklegging som svart plastkledd akvariet fra topp til tå sammen med esha. Vær obs på dosering i forhold til vannverdiene..

Ps.. ser nå i mine tidligere innlegg fra mine var syke at det er kombinasjon av exit og esha + mørklegging som var mirakelkuren for mine
Takk for svar. Jeg har fortsatt medisineringen i dag. Kjører dobbelt som det står man kan gjøre på Esha-2000 og vanlig av Exit. Noen som har formeninger om dosering her?

I tillegg lurer jeg litt på dette med lys. Er det pga virkestoffer i medisin eller noe? Står ikke noe om det i pakningsvedlegget i hvert fall. Skal jeg i så fall fortsette medisinering men sørge for totalt mørke? Skal jeg bytte vann og begynne foring igjen? Slamsuge?

du kan doble begge.

Mange mener at det har bedre virkning hvis du mørklegger og ikke forer den perioden medisineringen foregår.sikkert for og få mest mulig ro.
ett døgn etter medisinering tar du ett godt vannbytte med slamsuging.
Mona T
du kan doble begge. Mange mener at det har bedre virkning hvis du mørklegger og ikke forer den perioden medisineringen foregår.sikkert for og få mest mulig ro. ett døgn etter medisinering tar du ett godt vannbytte med slamsuging.


En fjerner stress fra fisken med å mørklegge, i fult mørke "sover" fisken, og dermed fungerer immunforsvaret også bedre.
sånn jeg har forstått det svekkes parasitten ved mørklegging da disse er avhengig av lys for å overleve.
Et eksempel er i starten da mine coryer var syke, halvhangla litt og noe hvitt belegg på seg, da var jeg usikker på hva som feilte dem. Vi måtte reise bort i hui og hast og dermed sto karet her uten lys i noen dager. Fiskene så mye bedre ut når vi kom tilbake så jeg skjønte på det tidspunktet ingenting..
Men med total mørklegging, samt exit og esha i 3-4 dager tror jeg skal ta knekken på det. jeg foret ikke under behandlingen, men medisinerte hver dag i mørket. Har ikke merket noe tilbakefall her hvertfall.

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap