Avling av pansermaller, vanskelighetsgrad

Er noen av artene betydelig vanskeligere å avle enn andre? Er noen arter lette å avle?
Av en eller annen grunn leste jeg avliving og ikke avling

Tror noen arter kan være særere enn andre som med alle dyr, men legger man alt til rette og gjør det så naturlig for dem så er det nok ikke så vanskelig. Du kan jo ta ett søk her inne og lese på trådene til de som har eller holder på nå
Plussmedlem
Som med alt annet er noen lette mens andre kan være bortimot umulige... Sier seg vel egentlig selv. Det gjelder å knekke koden for akkurat de fiskene DU har, ingen er like.
Veldig enig med Milo. Jeg har dretting på to typer og jeg har to andre som går for å være lette, de nekter å legge noen egg gett. Så man kan vel si at det er stor forskjell ja samt at det naboen mener er lett ikke trenger å være det for deg og motsatt
Det som er helt sikkert er at det er noen arter av pansermalle (også arter du kan finne i butikken) som jevnt over er vanskelige å få til å leke i akvarium. Du kan selvsagt ha flaks med disse også, men de fleste har det ikke.

Sjekk feltet "NAF oppdrettsvalør" i artsomtalen på Akvaforum (altså hva slags "medalje" man får i Norsk Akvarieforbunds oppdrettskonkurranse for de ulike artene). Bronse betyr at mange akvarister har lyktes og at de regnes som forholdsvis enkle å oppdrette. Sølv betyr litt verre, og gull veldig vanskelig.

Helt riktig som andre skriver her at ingen kan si noe sikkert om hvordan det vil gå hjemme hos deg, men dette medaljesystemet er en nyttig pekepinn om hvilke arter du har størst sjanse til å lykkes med.
Plussmedlem
Tvillingmamma kjenner jo både Kaja og meg og vet litt om hva vi har og hva vi har drettet. Så da kan jeg røpe at Kaja enda ikke har klart å drette Ancistrus sp. oppdrettsvariant.... :p
Det sier vel da litt om hvordan ting fungerer....
milo
Tvillingmamma kjenner jo både Kaja og meg og vet litt om hva vi har og hva vi har drettet. Så da kan jeg røpe at Kaja enda ikke har klart å drette Ancistrus sp. oppdrettsvariant.... :p Det sier vel da litt om hvordan ting fungerer....

Haha, og jeg innrømmer at jeg ikke får til L144, de vil absolutt ikke tenke tanken på å få babyer her, endte med at hoa døde og da var det bare en igjen som aldri kom ut av hulden igjen. Og disse flotte flekkete coryene (paleatus) nekter plent å legge egg hos meg i 180 literen! Andre sier dem er lette å drette, kremt, det kan vi diskutere. Jeg vil ikke si de er lette, dog alt ligger til rette for dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap