- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Endelig corydoras i akvariet men de blir plaget
Endelig corydoras i akvariet men de blir plaget
Jeg startet et nytt akvarie i våres med planer om å ha corydoras der. Men grunnet overflod av platyer i et annet akvarie bor det 3 platyer der og 2 otto. I dag flyttet 4 panda corydoras inn og i begynnelsen så alt bra ut men nå ser jeg at platyene stadig napper på finnene til coryene. Ottoene ser derimot ut til å være mere aktive nå, de ser ut som om de likte selskapet.
Burde jeg flytte platyene tilbake til det litt overfylte akvariet?
Burde jeg flytte platyene tilbake til det litt overfylte akvariet?
Postet 15.10.13 kl 21:05
Postet 15.10.13 kl 23:46
CoryalbaJa, det bør du absolutt gjøre. Corydoras bør gå i artskarr.
Etter tidligere å ha hatt og drettet 15-20 arter med corydoras er det første gangen jeg noen gang har sett noen har sagt at cory bør gå i artskar. Tyder etter min mening på lite utbredt kunnskap og erfaring. Cory går med de aller fleste arter fra samme lokasjon, dog helst ikke med apistogramma. Cory blir mye brukt i selskaps kar med blant annet levendefødere som platy, sverddragere, molly, guppy og endlers. Har aldri tidligere hørt eller lest at dette har skapt noen form for problemer. Levendefødere er fisk som hovedsaklig holder til i midre del av karet, mens coryer holder seg på bunn. En ypperlig sammensetning
Postet 16.10.13 kl 04:56
Har hatt og har coryer som går sammen med platyer og guppyer og andre fisker også for den sak skyld. Eneste grunnen til å lage artskar er vel for å avle litt. Ikke alle coryer vil legge egg når de går sammen med andre fisker. Er vel derfor man sier artskar så vidt jeg har skjønt. Man sier også minst 5-6 coryer av en art da. Men i perioder er det kanskje rett og slett umulig. Mista flere av mine på en gang og ikke å oppdrive, men de fiksa seg selv med formering. Men det tok tid og jeg hadde dårlig samvittighet for at de bare var fire stykker den tiden.
Postet 16.10.13 kl 12:24
Jeg har observert dem mer nå og det ser ut til at platyene fot følger coryene særlig når de skal vile. I dag når jeg kom hjem var alt ganske harmonisk, platyene så ut til å tolerere coryene. men etter vært når coryene begynte å gjemme seg for å vile begynte platy(ene) å oppsøke coryene og nappet på finnene deres. Det er også konflikt når de mates det vil si at platyene ser ut til å spise nesten alt enda jeg foret dem i overflaten og coryene på bunnen med tabelett. men her vill vel bedre rutiner løse problemet tenker jeg.
kan være at det som mangler er flere sjulesteder.
Etter å ha fanget de 3 platyene i en hov, som de fikk svømme rundt i en stund, så fant coryene roen og lå lenge og vilte. Kommer nok til å flytte platyene ut av karet og innfører isteden noen flere cory og otto. men akvariet kommer til å mangle noe liv i det øvre sjiktet. Noen som har forslag kanskje til gode akvarie venner som ikke er for fargerike?
kan være at det som mangler er flere sjulesteder.
Etter å ha fanget de 3 platyene i en hov, som de fikk svømme rundt i en stund, så fant coryene roen og lå lenge og vilte. Kommer nok til å flytte platyene ut av karet og innfører isteden noen flere cory og otto. men akvariet kommer til å mangle noe liv i det øvre sjiktet. Noen som har forslag kanskje til gode akvarie venner som ikke er for fargerike?
Postet 17.10.13 kl 00:47
Postet 18.10.13 kl 06:10
Jeg mener fortsatt at Corydoras BØR gå i artskarr, for deres egen skyld.
Selvsagt vil vi akvarister på egoistisk vis blande arter som ikke naturlig lever sammen.
Det er ren egoisme og dyreplageri.
I et så lukka og sårbart miljø som et akvarium er bør Corydoras få gå i artskarr!
Vi bør respektere levende liv og ta best mulig vare på de når vi har påtatt oss ansvar for dyreholdet. Corydoras kan bli eldgamle, hvis vi steller pent med de, det er ikke umulig at de kan bli 42 år gamle i fangenskap.
Selvsagt vil vi akvarister på egoistisk vis blande arter som ikke naturlig lever sammen.
Det er ren egoisme og dyreplageri.
I et så lukka og sårbart miljø som et akvarium er bør Corydoras få gå i artskarr!
Vi bør respektere levende liv og ta best mulig vare på de når vi har påtatt oss ansvar for dyreholdet. Corydoras kan bli eldgamle, hvis vi steller pent med de, det er ikke umulig at de kan bli 42 år gamle i fangenskap.
Postet 24.10.13 kl 18:50
Endret: 24.10.13 kl 18:50
Jeg har stimfisk i nesten alle kar jeg har corydoras gående, og min erfaring er at de føler seg tryggere med selskap av fisk i overflaten.
De egger også jevnlig her så trivselen er det ikke noe å si på.
Artskar bruker jeg kun til litt sære og vanskelige arter av corydoras når jeg skal forsøke meg på oppdrett.
Corydoras har etter min mening godt av selskap i karet, så lenge det er tryggt selskap vel og merke
De egger også jevnlig her så trivselen er det ikke noe å si på.
Artskar bruker jeg kun til litt sære og vanskelige arter av corydoras når jeg skal forsøke meg på oppdrett.
Corydoras har etter min mening godt av selskap i karet, så lenge det er tryggt selskap vel og merke
Postet 24.10.13 kl 19:28
Marita
At fisk legger egg eller føder unger betyr IKKE nødvendigvis at fiskene trives. Tom C kunne fortelle meg at noen apistogramma sp "Swarzkehl" la egg i fiskeposen på tur fra Norge til Tyskland. Jeg TROR ikke akkurat fiskene trivdes i posen, men la likevel egg.
At en cory kan bli opptil 42 år tviler jeg sterkt på
At fisk legger egg eller føder unger betyr IKKE nødvendigvis at fiskene trives. Tom C kunne fortelle meg at noen apistogramma sp "Swarzkehl" la egg i fiskeposen på tur fra Norge til Tyskland. Jeg TROR ikke akkurat fiskene trivdes i posen, men la likevel egg.
At en cory kan bli opptil 42 år tviler jeg sterkt på
Postet 24.10.13 kl 19:37
Postet 24.10.13 kl 19:44
Som tidligere sagt Coryalba så er det hvis en vil trigge til lek og få oppdrett at en bør har egne kar til de. Men ofte vil de føle seg tryggere hvis det er andre ,selvfølgelig egnete, fisker sammen med de. Små tetra-arter fks. ildtetra er supert sammen med de ,likeledes er reker noe som er veldig greit å ha sammen med disse .
De lever jo ikke alene i naturen heller ,men en må finne fisker som fungerer sammen både når det gjelder vannverdier og temperament.
De lever jo ikke alene i naturen heller ,men en må finne fisker som fungerer sammen både når det gjelder vannverdier og temperament.
Postet 24.10.13 kl 20:09
Har lest om coryer som har blitt 42 år gamle i fangenskap ja.
Mine går i artskarr og er ikke redde for noe som helst. Kan til og med ha hendene nede i akvariet og ordne plantene uten at de bryr seg.
Men, om fiskene er lettskremte som dere andre her hevder at de er uten fisk i toppskikt, så bør man jo spørre seg om man gjør noe feil?
Mine går i artskarr og er ikke redde for noe som helst. Kan til og med ha hendene nede i akvariet og ordne plantene uten at de bryr seg.
Men, om fiskene er lettskremte som dere andre her hevder at de er uten fisk i toppskikt, så bør man jo spørre seg om man gjør noe feil?
Postet 24.10.13 kl 20:36
En liten oppdatering og takk for gode forslag og fin diskusjon.
har gitt coryene noen flere hjemmesteder.
Platyene er fremdeles i akvariet men fiskene synes å ha blitt vant til verandre og coryene ser ikke ut til å bli plaget lenger. men skal nok likevel flytte platyene snart, de er liksom litt for glorete. og får de ferten av coryenes mat tablet spiser de det meste.
har lyst på reker i karet, så det drøyer ikke lenge før jeg innfører noen.
har gitt coryene noen flere hjemmesteder.
Platyene er fremdeles i akvariet men fiskene synes å ha blitt vant til verandre og coryene ser ikke ut til å bli plaget lenger. men skal nok likevel flytte platyene snart, de er liksom litt for glorete. og får de ferten av coryenes mat tablet spiser de det meste.
har lyst på reker i karet, så det drøyer ikke lenge før jeg innfører noen.
Postet 26.10.13 kl 15:48
Endret: 26.10.13 kl 15:51
Postet 26.10.13 kl 17:51