Corydporas davidsansi- hjelp!

Hei folkens.

Jeg er den lykkelige eier av 8 flotte Corydoras Davidsansi. De bor i en Lido 120 med marmorsand, stor klase javamose, en liten rotbit og et par planter. Legger ved bilde som er tatt i dag.
Problemet jeg trenger hjelp med er at de er ikke så lykkelige. De fant en hjørne av karet første dagen de ble puttet oppi og siden har de holdt seg der. Man ser veldig tydelig hvor de holder seg på fargen på sanden. Temp ligger på ca 27 grader. Jeg har ikke noe PH eller GH målinger, men resten av fiskene (2 Perlegurami , 1 Ancistrus Longfin og ca 25 kardinaltetra) ser ut til å stortrives.

Noen forslag til hva jeg gjør galt her?
Du bør måle PH, GH og nitritt i vannet for å finne ut hva som er i veien.

Hvis den sanden virkelig er av marmor, så tipper jeg problemet er at marmorkornene reagerer med vannet og gir veldig høy PH og hardhet. Det er ikke anbefalt for kardinaltetra heller, men det kan jo hende Corydorasene dine er mer følsomme for feil vannverdier og at det er derfor de mistrives.
Prøv å senk temperaturen på vannet med 2-3 grader.
Hmm valgte denne sanden på bakgrunn av forsikringer fra selger om at den ikke ville påvirke vannverdier. Kjedelige greier da den var langt fra billig. Jaja, jeg får ordne meg noen tester og få sjekket opp. Skal også senke temp noen grader og se om det kan ha noe effekt. Så at 27 grader er i toppsjiktet av hva som er anbefalt for arten, men en ivrig varmekolbe har vanskeliggjort det å senke. Bestilt ny nå
Kjører forøvrig veldig hyppige vannbytter, dvs ca 6 l om dagen. Har gjort det i et par uker nå for å se om det ville hjelpe på aktivitetsnivået, men uten resultat.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap