Corydoras i lek! første gang!

Kjøpte for to uker tilbake to c. aeneus. leste, lærte, og kjøpte 5 til for tre dager siden. Syntes det var litt vel mye liv i karet i sta så hold litt øye med dem. Plutselig ser jeg en ene legger egg på ett blad! jippi!! kjempe morro! jada er ikke den vanskeligste fisken, ikke den sjeldne heller. Men har aldri sett dette før og var jo dette jeg ville!
Hadde ikke hjerte til å se de andre knaske opp eggene så la noen av de i ett fødenett jeg hadde liggende. Kan de klekkes der? Har satt det slik at de får litt gjennomstrømning av pumpa, men ikke blåses bort. Hva gjør jeg videre? De er ikke ferdige med å legge egg enda kan jeg se og ser ut som ett par til driver med det samme. så gøy!!! =D
usikker på hvordan cory's funker, men de fleste fisker krever at eggene blir fertilisert av hannene, så følg godt med å les om cory egg, kan hende du har tatt de ut for tidlig. men ellers er det vel bare å håpe på masse cory yngel. lykke til vertfal.

må legge ut bilder, lettere og se for folk med peiling på egg, og gøy for alle
Bare fortsett å plukke egg, de er befruktet før hunnen legger de fra seg.
Fødenettet kan fungere. Du vil i løpet av 1-2 dager se om eggene er befruktet.
Ubefruktet egg blir hvite, befruktete blir gulere. plukk bort ubefruktede og mugne egg etter hvert som tiden går. de klekkes etter ca4-5 dager, avhengig av vanntemp.
Hei, eggene er nok befruktet, pansermallene ordner den saken først og så fester hunnen eggene på et passende sted etterpå.

Med eggene plassert i et nett og nettet plassert der det er litt sirkulasjon slik du skriver, er veldig gode sjanser for å lykkes! Det tar en del dager før yngelen er klar til å lete etter mat, men da gjelder det å ha noe å servere. Nyklekket artemia er veldig bra, men har du ikke noe annet så bruk pulverisert tørrfor.

Hvis senere runder med egg er festet på glasset eller noe annet fast må du enten øve deg på å rulle dem løs og plukke dem med fingrene, eller løsne dem med barberblad eller noe annet hardt og rett og så fange dem opp med håv når de løsner.

Kan være lettere å håndtere eggene etter et døgn eller to (det tar vel rundt fire før de klekker) og de er såpass seige og sitter så godt fast at de som regel har motstått andre fiskers forsøk på å spise dem hos meg.
Der satt vi visst og skrev samtidig, Jan. Men så var vi ganske enige også.
JEg bruker gjøre det veldig enkelt med disse. Flytte eggene over i en isboks, eller i en fødeboks med smale riller.
Selv om isboksen ikke har sirkulasjon, overlever de aller aller fleste.
Hvilken mat
takk for alle svar=) har latt noen være på bladene i fødenettet, noen klistret jeg på veggen i nettet og noen ligger løst der. lot noen egg sitte igjen i akvariet tror ikke de blir spist når de sitter akkurat på utblåseren. Er vel større fare for yngelen på vei ned . men da ser jeg hva som skjer, og hva som er lurt til neste gang.

Men jeg har ikke artemia. Jeg gikk litt bananas i frossenforet her og aner egentlig ikke hva jeg kjøpte, men kjekt å ha.

kan jeg bruke dafnier? tubifex?

Ellers har jeg røde mygglarver, rekemix, og animix, flakfor og tetra tabimin.
Kan noe av dette brukes kanskje?
Tror frossenforet du nevner blir alt for grovt.

Flakfor eller tabimin knust til pulver tar de nok! Kjenner ikke alt du nevner, men noe proteinrikt (basert på reker e l) tørrfor som lar seg finknuse er nok bra.
Gratulerer med egg! Håper de vil klekke. Mine aeneus har nå lagt to runder med egg på en uke, men første gangen var alt ubefruktet, andre gangen er jeg usikker på hvor mye som evt klekker, men bør snart klekke. Pleier egentlig å ha de i eget fødekar, evt sammen med reker, men litt rot i rekekaret mitt gjør at jeg velger å vente litt. Blir det galt denne gangen så kommer det flere ganger og da får jeg plukke. Coryer er morsomme å drette!

Av mat har jeg vel prøvd knust ciklidefor tror jeg, det var helt i oppstarten (et par år siden). De spiste det, men ikke sånn kjempe vekst. Men ikke bortfall heller. I dag bruker jeg pulverisert artemia som jeg tar mellom tommel og pekefinger og knuser inn i vannet så det skal synke. Dette har alle jeg har drettet spist. Og vokst bra på. Når de får bitte litt str så får de også frossen artemia. Har kjøpt store blokker så jeg kan herje og knuse og få så store biter som jeg vil. For andre ser det sikkert teit ut, men det blir smått av det og yngelen raser rundt og koser seg :P Når de vokser til senere får de både artemia frossentfor og tabimin tabletter. Noen er trege til å ta tablettene så jeg føler det er viktig å gi noe jeg er sikker på at de tar og så får de undersøke disse tablettene også da Hender jeg gir pleco tabletter til de voksne og det faller i god jord. Men det kommer litt an på type coryer, ikke alle har sansen for dem.

Klekkemessig har jeg klekket i foreldrekaret (eller nei, det var egg som stakk seg unna og ble klekka der helt av seg selv og jeg foret jo ikke for yngel da jeg ikke var klar over dem, sannelig vokste gruppa, så ble obs og foret litt da jeg mistenkte, men de beita på blåfiltermatta mi, var sikkert derfor det gikk bra), klekket i egen bolle (der fikk jeg mer dødelighet selv om jeg bytta bolle to ganger om dagen) og klekket i eget kar. Der samlet jeg gjerne flere yngler med forskjellige aldre, først når de ble en "trussel" for eggene fikk de flytte inn i andre kar eller foreldrekaret. Kom an på hva jeg hadde etc.

Har hørt coryer kan være kresne i matveien, derfor bare gitt artemia. Aldri fiksa å klekke dem sjøl så ble frossen eller knust. Må bare sikkre at det faller ned på bakken til dem da.
Tilfeldig bekjentskap
© Veronica Opsahl
Reklame for plussmedlemskap