Adolfoi


Jeg har en gruppe på 10 corydoras gående i en 55 liter, der går det også noen reker, jegersnegler og ett par veldig unge apistogramma macmasteri.

Temp. 25
gh 3
ph 6,8 - 7,0
no2 0

Jeg har vannskifte hver uke, 10 timers døgnrytme, ikke helt tett beplantet, men det vokser seg til, men har godt med gjemmesteder der. Jeg forer variert med frosne mygglarver, tabletter, artemia og flakfor.

Så til spørsmålet, ikke leker de, som jeg kan se i alle fall, har aldri sett egg. Og de er forferdelig sky, gjemmer seg så fort jeg kommer inn i rommet, og de ligger ofte og gjemmer seg bak planter og røtter.

Hva gjør jeg galt, eller er dette helt normalt at de er så voldsomt engstelige. Dette er en voksen gruppe, ikke ungfisk
Corydoras kan være veldig sky om de ikke føler seg trygge , så dette er helt normalt.
Nå er det heller ikke en gunstig sammensetting i et så pass lite kar,apistogrammaer kan som kjent være litt hissige av seg. Siden det er ungfisk og dermed ikke kjønnsmodne så burde de ikke være en trussel ennå ,men helt trygg ville jeg nok ikke vært.

Coryer kan derimot føle seg tryggere med en liten art med stimfisk som liksom sier " her er det tryggt "

Adolfoi liker dessuten å ha det litt varmt så du kan prøve å heve temperaturen litt for å se om det kan hjelpe.

For å trigge til lek kan du jo prøve med et kjøligere vannbytte i håp om at det kan skje noe da.

Mine Adolfoier legger egg en gang eller to i uken ,men får de ikke til å vokse opp i det karet. Hørte forresten at jegersnegler kan spise reker og da tenker jeg at små yngel også kan forsvinne inn i munnen deres .


Håper du lykkes med oppdrett ,en nydelig liten Cory dette her

Takk for utfyllende svar, Ja er klar over det med apistoene, har for tiden ikke noe ledig kar, men regnet med at fordi de er så unge så ville det gå bra en liten stund til. Og jeger sneglene (2 stk.) skal jeg fjerne når de har spist opp pestsneglene . Hvilken liten stimfisk vil passe tror du, er rasbora trygg nok . Ang. apistogrammene så er de i alle fall for nå rimelig anonyme og rolige.
Moskito-rasbora ène vil nok være rimelig trygg så små som de er .Det er dessuten en nydelig ,liten sak og en god gjeng med disse vil nok gjøre susen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap