- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Albino cory. aeneus eller ikke?
Albino cory. aeneus eller ikke?
Jeg har ei rimelig stor gruppe aeneus, og for ei tid siden kjøpte jeg noen albinoer for å gå sammen med gruppa. I et par forsøk på oppdrett, så jeg aldri en eneste albino.
Men, så i siste forsøket endte jeg opp med 70 albion og ingen fargede.
Skulle tro at om det var samme art, så ville det mest sansynlig bli ei blanding med noen albino og noen normale yngel?
Men, så i siste forsøket endte jeg opp med 70 albion og ingen fargede.
Skulle tro at om det var samme art, så ville det mest sansynlig bli ei blanding med noen albino og noen normale yngel?
Postet 06.06.14 kl 18:45
Mine albino heter Aeneus Albino, så disse går fint sammen med vanlig Aeneus. Men de er de eneste cory'ne mine jeg blander siden de egentlig er samme art.. Ville du egentlig krysse 2 typer??? Blir vanskelig å selge, siden man prøver å holde artene rene og kjøper derfor bare det! Men krysser du 2 forskjellig arter cory, så får du nok mest en mix og ikke noen rene av hver art.. Greia er at blir det tolerert, skapt og solgt Corydorasmix så forsvinner renheten i denne rasen også.. Scalare er et eks på det..
Postet 06.06.14 kl 19:09
Postet 06.06.14 kl 19:35
DinnazVille du egentlig krysse 2 typer??? Blir vanskelig å selge, siden man prøver å holde artene rene og kjøper derfor bare det! Men krysser du 2 forskjellig arter cory, så får du nok mest en mix og ikke noen rene av hver art.. Greia er at blir det tolerert, skapt og solgt Corydorasmix så forsvinner renheten i denne rasen også.. Scalare er et eks på det..
Poenget er ikke å blande eller noen ting. Dessuten, aeneus er vel aeneus uansett farge. Pointet var en ren observasjon, der disse fiskene har gått sammen og fått flere kull, der ingen yngel i tidligere kull har endt opp som albino, og hele kullet nå gjorde det.
Det får meg derfor til å undre om denne albinogruppen er aeneus eller ikke.
Ville jo tro at om de var av samme art, så ville en fått ei viss fordeling?
Prinsippielt vil det ikke være noe større sak enn å avle en albino ancistrus med en med normale farge. Noe faktisk svært mange gjør, da de fleste ancistruser bærer albinogenet, og det titt og ofte kommer ut en og annen albino.
Postet 08.06.14 kl 14:39
Om dine normalfargede aeneus ikke er bærere får du uansett bare normalfargede uansett om de krysser seg med med albino eller ikke. Først om/når disse avkommene med en albinoforelder krysser seg innbyrdes eller med en albino vil du få blanding med begge fargene. Kull med bare albino har to albinoforeldre.
Mulige årsaker til at du ikke har fått kull med med begge farvevarientene er altså:
- Albinoene er en annen art.
- De normalfargede har kun krysset seg med normalfargede, feks pga at albinoene ikke har vært kjønnsmodne enda.
- De normalfargede bærer ikke albinogen.
Edit: Glemte forresten å nevne at kryssing av bærer og albino statistisk sett gir halvt om halvt med albino og normalfarget, mens kryssing av to bærere gir 3/4 normalfargede og kun 1/4 albinoer. Dette er statistikk beregnet på store antall så utfallet kan av og til bli et helt annet når det bare er snakk om noen få avkom.
Mulige årsaker til at du ikke har fått kull med med begge farvevarientene er altså:
- Albinoene er en annen art.
- De normalfargede har kun krysset seg med normalfargede, feks pga at albinoene ikke har vært kjønnsmodne enda.
- De normalfargede bærer ikke albinogen.
Edit: Glemte forresten å nevne at kryssing av bærer og albino statistisk sett gir halvt om halvt med albino og normalfarget, mens kryssing av to bærere gir 3/4 normalfargede og kun 1/4 albinoer. Dette er statistikk beregnet på store antall så utfallet kan av og til bli et helt annet når det bare er snakk om noen få avkom.
Postet 08.06.14 kl 15:42
Endret: 08.06.14 kl 15:51
Riktig som Tante sier, og som jeg sa over her. I et kull (av noenlunde størrelse) med bare albinoer ville jeg tro begge foreldre var albinoer.
Det kan også skje at man setter to albinoer i hop og får normalfarget avkom. I så fall er det fordi det er mutasjoner på to forskjellige genpar eller locus på de to foreldrene.
At 3/4 eller 1/4 av avkommene blir albinoer kommer ikke av statistikk i seg selv, men av de 4 mulige genkombinasjonene.
Det kan også skje at man setter to albinoer i hop og får normalfarget avkom. I så fall er det fordi det er mutasjoner på to forskjellige genpar eller locus på de to foreldrene.
At 3/4 eller 1/4 av avkommene blir albinoer kommer ikke av statistikk i seg selv, men av de 4 mulige genkombinasjonene.
Postet 08.06.14 kl 16:09
Endret: 08.06.14 kl 16:10
Postet 08.06.14 kl 16:56
Postet 09.06.14 kl 00:57
Postet 09.06.14 kl 12:13
Postet 09.06.14 kl 14:23