Sand som passer for både planter og coryer?

Inaktiv bruker

Hei, lurer på hva som er "fasiten" for at både planter og pansermaller skal trives så godt som mulig?

Planter skal jo helst ha litt grovere sand/grus, pluss at for fin sand er vel ikke så gunstig for akvariet med tanke på lite gjennomstrømming og mulig dannelse av metan (tror det var metan jeg har lest om).

Trenger våre bebartede venner fin sand i hele akvariet?
Ser for meg at den beste løsningen kanskje er å ha grus/grovere sand i den bakerste 2/3 av akvariet, og bruke fin sand i resten.
Planter trenger ikke grov sand eller grus. Substratet har to oppgaver : Å holde på planterøttene, og å hjelpe plantene med å levere næring. Sand er inert, og må derfor tilføres næring hvis man har planter som foretrekker å ta opp næring gjennom røttene. (De fleste planter tar opp næring både gjennom røttene og bladene).

Det er flere måter å løse dette på. Det beste er å legge et grovere næringssubstrat underst, og så dekke med et sandlag. Det vil ikke hindre sirkulasjonen i bunnlaget, og coryene blir fornøyd. Å legge kun et tykt lag med bare sand fungerer for mange, men sirkulasjonen blir dårligere og man trenger gjerne sandsnegler for å lufte sanda.. Opplegget avhenger litt av hva slags og hvor mye planter man sikter på, og om karet skal kjøres som High-tech eller Low-tech.

Problemer med kompaktering av sand komer ofte av at sanda har stor bredde i kornstørrelsen. Da vil de minste kornene legge seg mellom de større og tette til substratet. Kornstørrelsen bør ikke variere med mer enn 0.5mm. Bassengfilter-sand er et bra alternativ. Bra er for eksempel 0.4-0.8 mm. Biltema-sanden som mange bruker syns jeg har for vid kornstørrelse, men det er mange som lykkes brukbart med den. Med kun sand bør man bruke rotnærings-kuler ved rotopptaksplanter som sverdplanter og cryptocoryner.

Jo, man kn nok lage en "sandkasse" til coryene slik du nevner, men du har likevel risiko for bartene fordi coryene jobber overalt i karet.

Du kan også binde røttene fast i en rot eller stein med fisketråd som du dekker med sanden og bruker flytende næring!
Det er kanskje ikke den beste løsningen men plantene mine gror godt og er fine og ålene og cory'ne koser seg veldig og roter rundt overalt uten at noe "løsner"

Ikke for å overkjøre deg altså SilverShaded
Hehe...du overkjører da ikke ! Det er flott å ha andre forslag, og mannen ber jo om innspill
På den annen side tilfredsstiller ikke helt din metode mer krevende planter som har digre rotnett og vil ha rotnæring.
Det er bra
Ja det stemmer Silvershaded for jeg har kjøpt planter egnet for sand... Hvilket er noe jeg burde ha tatt med
Hvis du bare skal ha "vanlig" plantehold, så fungerer Biltema sanden helt fint. Jeg har hatt biltema sand lenge nå, og har hatt store sverdplanter med rotnett som har grodd på kryss og tvers i hele akvariet. Ja, det blir tett - men med sandsnegler så er det ikke noe problem. I det karet hvor jeg ikke har sandsnegler, så rører jeg bare med fingerene rundt i sanden av og til. Der er det cryptocoryner som trives godt.

Hvis du skal drive seriøst med planter derimot, så er det nok best med litt grovere sand. Så da spørs det om du finner en lur måte å kombinere grov sand og corydoras

Som sagt, selv "seriøse" plante-entusiaster løser dette greit, vha. substrat under et lag med sand. For eksempel Seachem Flourite, Eco-complete eller Ada-soil.
Har etter hvert byttet til Biltemas sand i alle mine kar. Lite plantevekst er i hvertfall ikke et problem. Alle arter jeg har prøvd gror tilnærmet uhemmet når bunnlaget har vært der en stund og har samlet opp næringsstoffer fra avfallet som oppstår i et kar. Har ikke snegler i sanden. Overdreven rengjøring er ingen stor fordel. En av de praktiske tingene med denne sanden er at den passerer gjennem nettet i en vanlig hov. Har lukedag i dag, og har så langt fyllt en 20l plastkasse med planter under luking. Enda er det kar igjen. Til slutt drar jeg ofte hoven over bunnlaget for å ta opp avfall som ligger på sanda. Da er det bare å riste litt på hoven så forsvinner sanda gjennem og det er bare å øse ut avfallet. I nyplantede kar har jeg brukt næringskuler ved planter med store rotsystemer, men etter en tid gror de greit uten. Ser ingen grunn til ikke å anbefale sand som bunnsubstrat.
Inaktiv bruker
Takker for mange gode svar.

Er litt skeptisk til å legge sand oppå grovere substrat, siden finkornet sand vil sige ned.

Uansett burde ikke grus eller grovere sand være noe problem for bartene til coryene så lenge den ikke er skarp, og det er også min erfaring. I naturen lever jo pansermaller i elver og bekker med vidt forskjellig underlag, ikke bare fin sand.
Men har man finkornet sand i deler av akvariet får jo pansermallene mulighet til å grave og filtrere sanden når de leter etter mat.

Kan ellers nevne at jeg gjør comeback innen akvaristikken etter 15-20 år, og jobber for tiden litt i en akvariebutikk.
Så jeg er ute etter enkle og gode løsninger å foreslå for kunder da de fleste er nybegynnere. Men samtidig er jeg opptatt av at fiskene skal få det så godt som mulig i sine nye hjem, spesielt pansermaller som alltid har vært blant mine favoritter

I "gamle dager" var helt finkornet sand "fy-fy" og man var vel egentlig ikke klar over at pansermaller likte å filtrere sanden. Kan i alle fall ikke huske å ha lest om det i de talløse bøkene og tidsskriftene jeg leste den gang før Internet.
Så det virker som den enkleste løsningen er å bruke Biltema-sand eller tilsvarende, og bruke gjødsel om man ønsker at plantene skal trives (spesielt sverdplanter og cryptocoryner). Men ofte har folk grovere sand fra før, så det blir litt voldsomt å anbefale at de skifter ut all sanden hvis de kjøper pansermaller.
Inaktiv bruker
Ser forresten at Heiko Bleher sier "In the field I always know where to find them: over sandy ground, rarely in muddy regions — and only sometimes over sandy ground with lots of leaf litter." Stemmer ikke helt overens med de filmklippene jeg har sett på YouTube, men jeg regner med at han vet hva han snakker om.

Apropos det, han sier også "I strongly suggest only fine silica sand, ideally white or beige, but never black or any other colour. " Men han sier ikke hvorfor. Konvensjonell visdom er vel at fisk trives bedre og føler seg tryggere med at mørkt underlag?
Kanskje fordi det er få cory-biotoper som har svart/mørk sand ?
"Konvensjonell visdom" kan i noen tilfeller være et annet ord for myte.
Inaktiv bruker
Sant nok. Har merket at det er noen ting jeg trenger å "avlære" etter et fravær fra hobbyen på 15-20 år.
Så pussig at han skulle si dette med ikke mudder osv. Var det ikke noen her som linket til en youtube video av corydoras i vill tilstand, i en annen tråd bare for noen dager siden? De surret rundt i et skikkelig mudrete område, på hundrevis av de.

Han vet jo sikkert hva han prater om, men... ja jeg vet ikke.
Inaktiv bruker
Har vært litt rundt og reist og sett fisk i mange land, Corydoras finner man som kjent i store og små elver/bekker rund om i sentral/sør-amerika. Det jeg ofte ser går igjen er fin sand, runde steiner, noe som ser og kjennes ut som mudder, litt grus, men veldig rund og finslipt, det er også en del blader og planteavfall på bunnen, ikke så mye planter før man er helt i elvebreddene, og strøm varierer, men dem er mest aktiv etter et regnskyll. Har bestillt meg tur til våren, får se om jeg får lånt et kamera som kan ta bilder under vann, så kan jeg dele dem her inne på forumet.
Inaktiv bruker
Rådasand?
Hva med Rådasand for pansermallene?
Har sett litt motstridende meninger når jeg har gravd i arkivene her på forumet. Noen anbefaler det pga kornstørrelsen, mens andre fraråder det pga sanden er skarp fordi den er maskinknust.

Hva med sand beregnet for saltvannsakverier? Den er meget pen å se på, men kanskje for finpudret for planter, og ikke helt biotopriktig?
Jeg har selv brukt Rådasand i cory-kar uten problemer, og den fins i flere kornstørrelser. Jeg liker fargen bedre enn Biltemasand, mens andre syns motsatt

Du kan godt bruke sand som averteres som marin, men kun hvis det er nøytral silica-sand. Aragonittsand eller live-sand er ikke brukbart med mindre man vil ha høy pH/GH. Jeg har kjøpt "reef-sand" til min nye tank, men det er helt nøytral sand 0.4-08mm.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap