Coryer, finneråte og salt

Inaktiv bruker
Er pansermaller spesielt utsatt for finneråte? Kan ikke huske å ha lest om det før. Har både paleatus og aeneus som har blitt rammet i hvert sitt kar, men ikke andre fisker i samme kar (barber og diverse karpelignende fisk).

Kjører litt salt i karene siden springvannet er praktisk talt destillert regnvann uten mineraler. Vet at pansermaller tåler salt dårligere enn andre fisk, men er de så sensitive at det kan frembringe finneråte?
Jeg pleier å ta coryen ut av karet og opp i eget lite kar eller lignende. Her kan jeg salte sakte men sikkert opp mer enn i hoved karet. Lar de gå der over natta. skal dula coryen gå i hoved karet, går det godt ann å salte opp. ser du at slim/flass løsner fra kroppen til coryen, ta et stort vannbytte, de viser da tegn på uttørring.
Måler du TDS hos disse ? Alle fisker trenger noe mineraler i vannet, og coryer trives ikke så bra i GH nær null.
Inaktiv bruker
SilverShaded
Måler du TDS hos disse ? Alle fisker trenger [I]noe[/I] mineraler i vannet, og coryer trives ikke så bra i GH nær null.


Hva er beste metoden for å måle TDS? Ser det finnes instrumenter for dette, men kan ikke huske å ha sett dråpetester for det, bare for hardhet.
Må ha et instrument, ja. Men GH og KH er jo en pekepinn.
SilverShaded
Alle fisker trenger [I]noe[/I] mineraler i vannet, og coryer trives ikke så bra i GH nær null.


Det stemmer vel ikke, Silvershaded? Det kan nok variere noe, men svært mange Coryer kommer jo fra områder i Amazonas der elver og pytter er så fattige på mineraler at man faktisk ikke klarer å måle det med normalt utstyr en gang. Tropisk regnskogsvann er gjerne veldig bløtt, sjelden hva vi kan kategorisere som hardt. Norsk kranvann er flott for dem, med gh mellom 1 og 3 (generelt). MEN er enig i at trådstarter i dette tilfellet er et unntak, her kan vannet kanskje være FOR bløtt. Det bør måles og evt justeres med mineraltilsetning for akvarier.

Jeg vrir hjernen min littegranne nå, men jeg er ikke istand til å huske hvor jeg leste den engelske artikkelen om noen fangstfolk som dro inn i jungelen for å fange Corydoras og div. De målte GH/tds elektronisk, og fikk knapt noen verdier overhodet. Vannet på de ulike fangsstedene var utrolig bløtt.

Nå er Amazonas rimelig stort område da, så lokale variasjoner forekommer naturligvis. Dette med GH/TDS er nok veldig variabelt rundt om, så noen fastspikra verdi er umulig å si, men regnskog er regnskog og generelt er vannet svært bløtt og har lav gh.

Så generelt vil jeg si at de fleste Corydoras trives helt utmerket i GH-fattig vann. Jeg vet at en dansk "Corydoras-ekspert" fra Ian Fullers side bruker regnvann i sine kar, for å få så lav GH som mulig.
Joda, Mona...er med på den, forsåvidt. Men Gh 1-3 er jo ikke null, og jeg regner det som "noe mneraler".
En annen ting er at i sine biotoper lever ikke coryene med konstante vannverdier. Der veksler forholdene med årstider, vannføring og nedbør på en måte som de ikke gjør i våre kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap