Corydoras delphax

Hei,
Vi har 6 cory Delphax (vf) i en 70 l. med røtter, og godt beplantet. Disse coryene er veldig sky...vi se de knapt. Det virker som om de spiser, herjer i sanda osv. kun når vi er på jobb eller nattestider.

Noen tips? Skal jeg prøve med flere delphaxer ...hvis det gjør de tryggere? Hvis jeg ikke får fatt i denne cory-arten, kan jeg introdusere en ny i tillegg? Eller skal jeg prøve å ommøblere i akvariet?

Foruten coryene har vi to ancistruser og tre dverg-guramier i alvariet.

Takknemmelig for alle tips!
Hei.

For det første trives de best i artskar, uten andre fisk.
For det andre blir de passive hvis du ikke har nok sjulesteder, som f.eks røtter og steiner de kan gjemme seg under. Pass også på at vannkvalitet er god.

ler mer ger:
Den linken til Corydoras delphax virker ikke, denne er riktig.

Profilen sier ingenting om delphax spesielt, og hjelper ikke så mye. Jeg har ikke hatt delphax, men kjenner til "problemet" fra andre cory-arter. Det kan være flere grunner til at cory ikke føler seg trygge. For det første er det nok litt forskjell artene imellom. De trenger også kort vei til skjulesteder. Flere individer hjelper også. Strøm kan ha noe med saken å gjøre...for mye eller for lite. For mye "åpent" vann over dem er også skremmende, samme med masse lys. Så høye planter og/eller flyteplanter kan hjelpe. En liten stim med rolige, snille småfisk over coryene i karet er beroligende, de virker som signalfisk for fare. Du får prøve deg litt frem...de kommer som regel frem når det er mat å få, men kan være veldig vare for bevegelse rundt akvariet.
Endringer
Du kan jo prøve noen endringer, flytte litt på røtter, legge til flere røtter, pistia eller andre flyteplanter.
Takk for svar!
Vi prøver med flere røtter og flyteplanter.
Rolige, snille stimfisk... Noen tips?

Vel...jeg har brukt dragefinner, det fungerte veldig greit. Men det fins selvsagt andre. For eksempel øksefisk, eller en av mikrorasbora-artene. Små tetra-arter burde også fungere, som glødebåndstetra, smykketetra, pristella eller flammetetra.
Da har vi prøvd å ommøblere, flyteplanter og økt flokken til 8 delphaxer, dvergguramiene er flyttet, så nå er det kun coryer og to ancistruser der.

Delphaxene er (med ett unntak) like sky...vi ser bare en sky av sand når vi kommer inn i rommet... De er kjappe, det skal de ha

Pøver oss med noen tetra/ mikrorasbora en av dagene, så får vi se om det hjelper...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Tjernshaugen
Reklame for plussmedlemskap