Spørsmål om corydoras

hei

har fattet interesse for corydoras, de er bare noen fantastiske fisker

Jeg har 2 stk sterbai og 3 stk aeneus(da dyrebutikken ikke hadde flere inne), men skal øke etterhvert.
lurer da på noe ang. disse fiskene:

1. jeg har 3 stk corydoras aeneus(metall) kan disse blandes med albino varianten og venezuelanus for å øke denne gruppen? F.eks 1 albino og 1 venezuelanus?
(Virker som om venezuela er en annen rase igjen, mens albino bare er en annen fargevariant av aeneus?)

2. er aeneus generelt mer aktivt enn andre corydoras, synes de i alle fall virker mer aktiv enn mine 2 sterbai

3. temperaturen i karet ligger på 25-28 grader(som regel 26 grader, men kan øke om det en dag er veldig varmt ute)
er dette en ok temp for disse fiskene? virker i alle fall som om sterbai er en fisk som kan ha endel varmere vann enn endel andre corydoras? forstod det sånn at aeneus også kunne ha det litt varmere i vannet ut fra det jeg har lest om de.(databasen for fisk på denne siden)

4. hvilke corydoras bør jeg i alle fall styre unna i fremtiden da jeg får mitt o'store kar om jeg har en temperatur på 25-27 grader?

Det er ikke god praksis å blande arter/fargevarianter, så anbefaler deg å ikke ha mer enn 1 art av aeneus-gruppen.

Aeneus er kanskje mer livlige enn enkelte andre arter, for det er ulikheter på dette området. Men felles for alle arter er at jo tryggere de føler seg, jo livligere er de. Og du har for eksempel altfor få sterbai til at disse får god nok trygghet. I stedet for å blande inn enda en art bør du altså øke de gruppene du allerede har.

25-26 grader er litt varmt for aeneus, men ikke noen krise. Men det er flere arter som ikke vil trives så godt i denne temperaturen. Eksempler er de fleste langsnutede artene, pluss venezuelanus, trilineatus, paleatus og zygatus. Sikkert flere, men det er de jeg kommer på i farten.
Ok, da avstår jeg fra å blande innenfor aeneus

Sterbai ligger ikke på latsiden de heller for å si det sånn De er alle fremme hele tiden, gjerne sammen med aeneusene, ser ofte også at de går sammen 2 og 2, på tvers av arten, eller virrer rundt alene

Har en god del planter og røtter i karet, og ingen aggressive jaktende fisker sammen med coryene. Virker i alle fall for min del at de føler seg trygge alle sammen
Bare at aeneusene er litt mer aktiv i høyden enn sterbaiene er, selv om de også henger seg på av og til, er vel spesielt den ene aeneusen som er hyper

Stod på fiskedatabasen her at aeneusen tåler temp opp til 28 grader, så trodde dette var en fisketype som ville trives i mitt 26 graders kar...
Mange fisker står oppgitt med et relativt bredt slingringsmonn når det gjelder temperatur. At en art tåler en viss temperatur, betyr ofte at den kan bli utsatt for dette over kortere tid i sitt opprinnelige miljø, f.eks. i tørketiden når det er lav vannstand. Det betyr ikke at de har godt av å gå i slik temperatur konstant. Ekspertene sier rundt 24C...jeg er ingen aeneus ekspert, men sa jo også at det ikke er noen krise med 26C Men i Fiskebasen står det 21-27C, så man skjønner jo tegninga...aeneus "tåler" relativt store forskjeller.
takker for informasjon, har egentlig vært litt blind da jeg har brukt databasen tror jeg...ikke alt man bør følge slavisk

hmmm....da er det vel kanskje ikke så lurt å øke flokken med aeneus...men heller øke flokken med sterbai....


ønsker meg også eques, de er jo glad i varme, men virker som om det er veldig vanskelig å få tak i disse....?
Ja, hvis du absolutt må ha så høy temperatur, er nok sterbai bedre.
Eques er ikke lett å få tak i, og de koster skjorta Men flott art !

Generelt sett tror jeg personlig at det er en del oppgitte temperaturer som er i høyeste laget, på grunn av at studiene foretaes i tørketiden når vannet er varmest...da det ofte er veldig vanskelig å ta seg inn i områdene til andre tider.
ja, fått med meg at de er veldig dyre! :O er bare å sette igang å spare da kanskje....

jeg har fra før ancistrus og en kampfisk, jeg kan kanskje ha en temp på 25 grader...?
er det en temp som både ancistrus, kampfisk, sterbai og aeneus kunne trives i...?
det er i alle fall en grad nærmere 24, som aeneus trives i...men så spørs det jo på de andre fiskene da...

og jeg som har "jobba sånn" for å prøve å få tak i fisker som trives i samme temp :S
Både ancistrus og kampfisk er ganske romslige når det gjelder temperatur, og begge vil greie seg godt selv om du senker temperaturen til 25
så bra!

da er temperatur nede på 25 grader
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap