Hva slags fisk har dere sammen ned corydoras?

Har en 85 liter jeg planlegger å ha corydoras i. Gh er på 4 og pH er 7. Pumpa lager sterk strøm (er den overdimensjonert for karet? Coryer liker vel strøm?)

Dette karet står i stua så jeg kunne tenkt meg en annen fisk også. Levendefødere er jo utelukket pga hardhet på vannet og corydoras. Men hva kan jeg ha? Har masse yngel av Galaxy Rasbora nå men føler ikke de liker den sterke strømmen særlig godt så de passer ikke i det karet. (Etter å ha vært akvariefri i flere år er det ganske morsomt å "oppdage" hvordan det ene karet etter det andre kommer inn i huset
Spørs jo om du vil ha yngel på coryene eller ikke? Det er ikke mange arter som takker nei til coryegg og yngel

Er pumpa forholdsvis nyoppsatt? Kan tenkes den slakker litt av når filtermaterialene begynner å fylles litt opp.

Ellers så kan du prøve å søke opp fisk som egner seg i fiskebasen, men spør gjerne først om noen har egne erfaringer med kombinasjonen med cory før du bestemmer deg.

Sånn umiddelbart kom jeg på sebrafisk som skulle passe bra med hensyn til strøm i vannet og størrelsen på akvariet, men jeg har ingen egen erfaring med å holde de sammene med cory altså, og de vil helt sikkert forsyne seg med egg og yngel.
Filtermaterialet er nytt ja. Så satser på den roer seg litt etterhvert da. For min del kunne jeg godt tenkt meg å ha dette som et artskar, men jeg tror jeg skal skaffe meg et til kjelleren til akkurat det, da dette er "familiekaret". Vil gjerne ungene skal synes det er litt kjekt. Og de syns det er så kjipt med de andre jeg har (et med reker, et med Stjernedanio og et med Stjernedanio-yngel) siden det "bare" er en type fisk i.

Dette blir jo bare enda en god grunn til å skaffe seg enda mer kar

Har sjekka databasen og sett litt på "akvarievenner" men ser at mange har fisk sammen med dem jeg ikke ville hatt. Men det var en god ide å spørre noen som har et par arter sammen om hvordan det fungerer. Takk for råd.

Blir det for mye med en 6 corydoras i dette karet forresten? Kun de og kanskje en annen liten art)
"Akvarievenner" er ikke å betrakte som noen som helst anbefaling for hvilke arter som passer sammen. Det er kun en liste over hva andre mennesker har funnet på å ha sammen, og noen av kombinasjonene er da helt hårreisende

Tror sikkert du kan ha 8-10 coryer i karet, om ikke det er en art som blir kjempestor. Jeg har Iriatherina werneri i et av mine cory-kar, det går veldig greit.
Om du ikke skal ha av de største coryene og ikke planlegger å fylle på så mye mer så kan du, som SilverShaded sier, godt ha en 8-10 coryer i et slikt kar.

En stim av en av de mindre tetraene eller rasboraene skulle passe fint, noen av de er jo veldig fargerike og fine, feks dronningrasbora eller neontetra. Sherrybarbene skal visst også være ganske snille fisk, og fargerike, selv om de ikke er direkte stimfisk, men ellers bør man holde seg unna barber siden mange av artene napper.

Uansett hva du faller for så legg inn en ny tråd hvor du spør spesifikt om de går sammen med cory. Bedre føre vâr osv.

Når det gjelder "akvarievennene" så står det bare at de har vært holdt sammen, ingenting om hvor lenge samboerforholdet varte Ikke særlig brukandes altså.
Tante Astrid
Når det gjelder "akvarievennene" så står det bare at de har vært holdt sammen, ingenting om hvor lenge samboerforholdet varte ;) Ikke særlig brukandes altså.


Enig. Det oppgis jo heller ikke hvordan det faktisk gikk å ha de artene sammen.... det kan ha vært hakking, jaging og biting og stress og dødsfall som resultat av en del av de "samboerskapene". Folk har jo ofte bare et akvarium også, og da har de ikke noe sted å flytte fisker som blir hakket på, eller bøllene. Så da står jo bare registreringen der, som "akvarievenner" her på AF.......selv om de absolutt ikke er det.

Man må nok gjøre en del bred research og spørre seg for om artene, selv om man finner de under "akvarievenner"!
Fru Tveterås
Har en 85 liter jeg planlegger å ha corydoras i. Gh er på 4 og pH er 7. Pumpa lager sterk strøm (er den overdimensjonert for karet? Coryer liker vel strøm?) Dette karet står i stua så jeg kunne tenkt meg en annen fisk også. Levendefødere er jo utelukket pga hardhet på vannet og corydoras. Men hva kan jeg ha? Har masse yngel av Galaxy Rasbora nå men føler ikke de liker den sterke strømmen særlig godt så de passer ikke i det karet. (Etter å ha vært akvariefri i flere år er det ganske morsomt å "oppdage" hvordan det ene karet etter det andre kommer inn i huset :-D


Så nettopp en liten stimfisk i et annet innlegg her, så jeg kom på hvor fin "samboer" denne typen er til Corydoras Boraras brigittae, en bitteliten men fargerik stimfisk i rasbora-slekten (tror jeg det er). En stim av disse kan lokke frem sky Corydoras og skape liv i akvariets åpne vann. Anbefales. For små til å gjøre noe særlig ugagn

Ang. sirkulasjonen, så blir jeg bekymret når noen skriver at de har veldig sterk sirkulasjon i et kar med Corydoras

Corydoras "liker" ikke sterk sirkulasjon i det daglige livet. Deres liv består av to ting; barte rundt på bunnen etter spiselige partikler, og å ligge i ro og vippe på magen og stirre ut fremfor seg og fundere over livet. Det er et typisk syn å se Corydoras der de ligger i ro og hviler, og dette gjør de hele tiden, dag og natt. De trenger rolig vann til dette.

Corydoras oppsøker imidlertid sirkulasjon noen ganger. Det setter instinktene i kok i dem, og de får ideen om å forflytte seg. De svømmer mot strømmen, for der strømmen kommer fra, må det jo være mer vann, ikke sant? Så da svømmer de dit, i håp om å finne nye og bedre "beitemarker". Instinktet forteller dem at der det kommer strømmende vann fra, finnes det mer vann, de vet jo ikke at det er en elektrisk pumpe..
Det andre tilfellet er når de skal leke og legge egg. Da oppsøker de ofte sirkulasjon, eller sirkulasjonen i seg selv kan sette dem i leksmodus - særlig hvis den oppstår plutselig. Da tror de regntiden har begynt og regntid betyr mere vann og mere mat, og derfor en god tid å lage avkom på. Så da liker de sirkulasjon.

Men i det daglige, sånn ellers i året, så bør Corydoras ha passelig og rolig sirkulasjon slik at de kan ligge i ro på bunnen på typisk Corydoras-vis og spekulere mens de glor ut i lufta! De skal kunne hvile når de gjør det, ikke ligge og småsvømme på stedet for å holde seg i ro eller oppreist, uten å bli feid overende av strømmen!

Jeg ville enten nedjustert pumpen, hvis det går an på din modell, eller kjøpt en ny pumpe med justeringsmuligheter sånn at du kan justere ned antall liter i timen. Husk å flytte det gamle filtermaterialet over i det nye filteret! Det er superviktig, sånn at du får med deg alle filterbakteriene som er livsviktige for livet i akvariet. Hvis ikke filtersvampen passer, klipp den opp i biter og putte den inn likevel.

Det er viktig å ha god plass til filtermedier (svamper og filterkuler) i et filter. Det gir god biologisk kapasitet mht filtrering. Antall liter i timen er ikke det som avgjør hvorvidt det er et godt filter eller ei. Absolutt ikke.
Takk for råd alle sammen. jeg fant nå ut at jeg kan stille styrken på pumpa, og det ble med en gang roligere i vannet, men jeg kunne godt tenkt meg det enda roligere etter det du fortalte Mona, så jeg tror jeg skal gå ned en størrelse på eheim-pumpa og forhåpentligvis vil det hjelpe. Vil ikke gi dem falske forhåpninger om bedre og grønnere marker.....

Gleder meg til karet er klart og jeg kan skaffe meg noen av de herlige skapningene
Sitter og ser på innvendige pumper til 85 Liter og kjenner jeg blir usikker på hva jeg skal se på, både mtp filtrering og om den lager for mye sirkulasjon i vannet.. Bør jeg satse på ei pumpe jeg de kan ha blåfilter og substrat i?
Jeg tror at du kommer ugunstig ut med et innvendig filter hvis målet er lavere sirkulasjon. Innvendige filtre har gjennomgående liten filtermediumkapasitet sammenlignet med utvendige filtre og "kompenserer" for dette med større gjennomstrømming.

Jeg har nå i flere pr hatt utvendige filtre i hhv, en 160 liter og en 250 liter. Filtrene er fylt med gryteskrubber i rustfritt stål og blåsvamp samt en plate filtervatt.

En blåsvampbit på inntaket hindrer tap av yngel. Den tetter seg etter to - tre måneder og må skylles og etter hvert erstattes av en ny, men fordelen er at selve filteret holder et par år mellom hver rens.

Ja jeg ser i andre tråder at utvendig anbefales på det sterkeste. Må sette meg ned og lese litt om hvilken type jeg bør ha ??
Til et såpass lite kar ville jeg anbefale Eheim eXperience 150 Dette er et utmerket filter av velkjent Eheim-kvalitet, som kommer med alt nødvendig av filtermedier, slanger og rør. Stort filtervolum og regulbar utstrømmingsmengde. Dette kan kjøre i flere måneder uten at man behøver å åpne det.
Du finner billigere filter...men det noe med at man får det man betaler for ,-)
Var akkurat det filteret jeg sirkla meg inn på på aquamanias sier du at alt følger med i pakken? Både filtermateriale og slanger/rør som trengs for å kjøre. Savner en beskrivelse av produktene på aquamanias sin nettbutikk, må være det eneste jeg savner der
Jepp, alt følger med...bare å starte opp.
Forsåvidt enig i det du sier om Aquamanias, men det vil bare si at man får gjøre "fotarbeidet" selv
Sikkert et dumt spørsmål men hvordan får jeg de gode filterbakteriene over fra den gamle pumpa og til den nye? Vil helst ikke begynne hele innkjøringa av karet på nytt...
Flere måter å gjøre dette på.
Det aller beste er å kjøre det nye filteret sammen med det gamle i en 5-6 uker.
Det nest beste er å tappe en bøtte akvarievann, kryste/klemme filterguffe oppi bøtta, og la det nye filteret gå i bøtta til vannet er noenlunde rent. (Du legger bare både innsug- og utstrømmings-slangene ned i bøtta.)
Neste metode er å legge bare de nye filtermediene opp i bøtta med vann og filterguffe, og la dem ligge der noen timer. Men da må du ha sirkulaskon oppi der, med enten en luftpumpe eller en sirkulasjonspumpe.
Det mest usikre (men enkleste) er å klemme/kryste filterguffe fra det gamle filteret oppi det nye filteret. La dette stå en halvtimes tid før du starter filteret.

Uansett metode må du selvsagt holde øye med ammoniakk- og nitritt-verdiene når det nye filteret kjører alene i karet. Det kan ta noen dager før alt er stabilt på null.
Takk for svar. Velger den første metoden jeg
Klokt, det...den er lite arbeidskrevende og ganske sikker. Ett caveat : Når du etter hvert fjerner det gamle filteret, reduserer du bakteriebestanden en god del, så pass på med målinger en stund fremover til bakteriene i det nye filteret får formert seg opp
SilverShaded

først, flott at du er AFs solide mentor!

Dernest, jeg har også tenkt at det vil gå noen dager før det nye filteret har nok bakterier til å ta seg av samme mengde avfallsstoffer som det opprinnelige, og som de to til sammen har etter 4 - 5 uker.

Om vi går ut fra at bakteriene fordeler seg ca. 50/50 på de to filtrene etter samkjøringen, så vil vel, forutsatt tilstrekkelig "næring", det nye filteret ha full kapasitet etter et knapt døgn? Bakterienes fordoblingstid er jo ca. hhv. 9 og 13 timer og da burde saken være biff dagen etter det gamle er tatt ut?

Eller må vi gå ut fra at det gamle filteret har "fortrinnsrett" framfor det nye nettopp på grunn av den fullverdige bakteriekolonien i det?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap