Catappa blader.

Ønsker å bruke catappa blader til coryene mine.
Men øker bladene ph betydelig?
vannverdiene er ganske lave i fra før av her hos oss.
ph 6
Catappa-blader senker pH, i den grad de påvirker pH i det hele tatt. Dette skyldes humus-syrer i de døde bladene.
Hva slags vannverdier har du krana, og hvor ofte/mye bytter du vann ? Så lav pH er litt på grensen.
Er det mulig....Jeg mente selfølgelig senker jeg også.
Teit skrivefeil.
Ser også at deler av innlegget mitt ikke ble med.
I krana er ph ca. 6.5 men synker gjerne til 6 og om mulig enda litt til.
Gh 3.
Har aldri hatt problemer med fiskene før på grunn av lav ph, snarere tvert i mot, men veit jo at man ikke bør ha noe særlig lavere, derfor lurer jeg på om jeg bør kutte ut catappa blader, hvis de senker ph betydelig.

Og jeg foretar fast vannbytte en gang i uka, ca 20-30 prosent.
Selfølgelig mer hvis verdiene ikke er helt på topp.
Fort gjort å skrive omvendt, ja.
Min erfaring er at catappa-blader har relativt liten innvirkning på pH. Men siden du bytter vann ukentlig med pH 6.5, er det kanskje sånn at du har veldig lav KH, siden vannet er såpass ustabilt. Da skal det lite ekstra syrer til før du får et skikkelig pH-crash. Så jeg ville sjekket KH og eventuelt fått den opp littegrann, før jeg brukte catappa-blader.
Jeg prøvde å skrive kh også i forrige innlegg men det kom ikke med.
Skjønner ikke hvorfor....
kh ligger på ca 3. aldri under, da heller opp mot 4.
Men kanskje lurt å kutte ut bladene da....æsj.
Er det noe annet lurt jeg kan putte oppi for å øke trivsel og velvære da?
Da antar jeg at vannet er bufret med noe annet enn karbonater fra vannverkets side. Med KH på 3-4, burde det ikke være så farlig å tilsette catappa-blader, så lenge du ikke overdriver. Og du må så klart holde et godt øye med pH til du ser at alt går bra.
ok. Ja jeg har nemlig tatt oppi ett blad men angret plutselig :-P derfor jeg spør her inne om jeg kanskje burde tatt det opp.
Men da ser jeg litt ann og følger nøye med verdiene.
Takk for gode svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Beate Tråsdahl Furulund
Reklame for plussmedlemskap