Yngel på Grønn pansermalle

Etter masse god hjelp fra dere, så har altså mine 4 http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=5253

Lagt egg, første gangen var det i et 300 liters kar sammen med L maller og sicklider og alt gikk skitt.. Så jeg flyttet coryene til en egen 60 liter og ventet på ny egglegging. Det skjedde for en drøy uke side. Jeg trodde disse skulle klekke etter noen døgn, slik som diskusyngel eller noe.. men eggene hang rundt om kring og jeg så noe svart inni og regnet med at det var liv. Men det forsvant ganske mange hver natt, så jeg mistenkte foreldrene....

Så etter 5-6 døgn var alle vekk og jeg så ikke anntydnig til yngel, snufs, så jeg min idiot, tok å renset opp litte granne.. slammsuger osv. Og sa til meg selv, at neste gang, så fjerner jeg foreldrene etter eggleggingen... Burde fjernet mine egne hender av og til... For i dag da jeg skulle fore foreldrene, så jeg noe pittelite bevege seg i nærheten av en stein, hvor strømmen ikke er så ille.. Akkurat der hvor matrester gjerne samler seg, akkurat der hvor jeg hadde slamsugd som værst noen dager før, uten å sjekke bøtten etterpå..

Så mitt spørsmål er som følger. Har de noen sjanse til å overleve i karet med foreldrene ? Eller er det bare meg som er farlig for disse pittesmå yngelene ? Karet er som sagt 60 liter, blanding ev rådasand og grus i bunn, noen stusselige planter og noen større steiner.

Jeg lurer også litt på hvor mange som har gått i pumpene på 300 literen i gangen...det behøver dere ikke å svare på....
I går hadde de lagt egg på nytt, og denne gangen var jeg mere forberedt og hadde en 20 liter klar med fluval 1 og luftestein. Så jeg flyttet mesteparten av eggene vegg fra foreldre og sneiler. Mens jeg drev på med dette, så jeg noen yngel fra sist gang, så det er fremdeles litt håp om yngel fra forrige egglegging. Var nå 4-5mm lang og kanskje 2 mm høye. Kjempeartige små krabater. Men uten makro linse, så nytter det ikke å ta bilde enda.

Hvilken metodikk benyttet du for å trigge lek?.
Jeg henger meg på spørsmålet til Geir
Har du noen tips, Jan Erik?

Jeg har nemlig en gruppe på 9 B. Splendens selv, og de er såååå nære egglegging! Men jeg har enda ikke funnet ut hva som kan trigge den siste biten... De store hunnene har et kobbel av kjærlighetssyke hanner etter seg, hannene føler på hunnene med bartene oppå pannen og under buken hele tiden. Men hunnene har ikke gått med på resten enda.

Hver gang jeg legger torv i filteret, så starter gjengen med dette. Føyer til noen røde mygglarver og da går de helt bananas. Men som sagt; noen egg har jeg ikke sett enda. Kanskje like bra, i og med at de går i en 250 liter med glupske scalarer og L. Dorsigeraer...(sistnevnte er helt rå på eggrøving og nyfødte yngel-spising!!)

Har prøvd å trigge dem med kaldtvannsbytter, men det skjer altså ikke noen mer enn at de ser ut til å skulle starte lek, så stopper de før eggene kommer....
Vet ikke om jeg fortjener noe ros for dette, men har 4 voksne i en 63 liter, hvor det er 2/3 fult med vann og så er det en 1000 l/T sirkulasjonspumpe. 27 grader,ph på ca 7. Mykt vann. Og så har jeg matet noen dager med frosne mygglarver. Vanligvis får de litt discus mat, eller synke tabeletter.
Her er noen bilder av gårsdagens eggsamling.
Takk for titten på bildene - kunne ønske det var meg

Har du lest artiklene som finnes på PlanetCatfish om denne arten?
Kanskje du skulle gjøre det, ellers får du vel hakeslepp når ynglene begynner å gro til De har en helt vanvittig stor ryggfinne, den er så overdimensjonert når fisken er ung at de ser ut som et seilskip I tillegg har ungfiskene RØDE finner og spettete kroppsmønster, fullstendig ulikt foreldrene. Ved tolv uker har de fremdeles dette, men så begynner det å gå seg til
Ved ca 2-2.5 cm begynner de å ligne foreldrene mer.

Jeg har søkt rundt og lett etter info på denne, og det var da jeg fant bilder, tegninger og info om oppdrett og hvordan yngelen ser ut.

Gratulerer iallefall, og lykke til med eggene! Krysser fingrene for at så mange som bare mulig lever opp

http://www.planetcatfish.com/shanesworld/
Scroll nedover siden, så finner du linken.
http://www.planetcatfish.com/shanesworld/

Geniall side å hente info fra, her vender jeg minst fire tomler opp

Jan Erik, du legger vell oppdrettsinfo her

Takk for hint om artikkel, jeg har brukt denne siden en god del, men denne artikkelen har jeg helt oversett.

Det skal bli spennende å se utviklingen.

Og hvis jeg får det til, så kan jeg kanskje skrive noen ord, men jeg er ikke like flink som f.eks Mona her
Nå er mesteparten av eggene blitt hvite og luket bort, ca 20 er ikke klekket enda og jeg har 3 levende små maller. Går ut i fra at resten klekker i løpet av nærmeste døgn eller dør. Vennstanden i karet er vel ca 8 cm. Har lagt en fluval1 med strømpe vannrett ned i karet og har en brusestein oppi og har byttet ca 80-90 % vann idag. Svært forsiktig.
Jeg krysser fingrene for dem, Jan Erik
Ikke glem å svinge med kameraet om det popper frem noen yngel!
Jeg er kjempespent! Må få se, pliiiis!

Her hos meg kniper de igjen som bare det, alle Corydorasene...
feter dem opp på mygglarver og gir kalde vannbytter, men de legger ikke et eneste egg.

Hmmm.... mere detektivarbeid. Ellers kan jeg jo alltids late som jeg gir opp, det pleier å funke. Da legger de egg med en gang!
*he-he*

Det piler små malleyngel rundt i mallekaret mitt nå. To-tre brunspettede og en (eller er det flere?) gule albino-ancistrus på knappe 13 mm Helt uten min viten dukket de bare opp for et par dager siden. Der ser man!
He,he ja sånn kan det gå, gratulerer med mallebarna. Det var det Tom Kvitnes sa til meg, da jeg stresset som verst med å få til L 260 for første gang. La fisken og karet være i fred ! Så da jeg reiste på ferie i 3 uker så sjedde det...

Vedr. Brokisene mine, så har de gått i over et år i karet, før de gjorde noe som helst og hunnene er sikkert 30-40 % større enn hannene.

Skal bli spennende å se om det er liv seinere i dag, jeg skal på akvarieklubben, så en eventuell oppdatering blir på kveldingen.
Dette var ikke enkelt å få til å vokse opp... Av 40 egg som ble plukket, så fikk jeg 3 yngel. 2 drepte jeg ved å suge dem opp ved vannbytte. Og siste er fremdeles i live... Vannstanden i karet er nå ca 5-6 cm. Brusestein og ca 22 grader. Fikk beskjed om at mine 26-27 var alt for høyt og har gradvis senket dette i løpet av et døgn. Har ikke macro linse, men her er sistemann.
Sistemann er fremdeles med oss. Bilder tatt i dag, matet han med cyclops for første gang, så ut til å fungere.
Virkelig gøy å se avkommet til en B. Splendens!
Den ryggfinnen er jo bare helt utrolig.
Etter overkant av 4 ukere. Ned magen full av artemia.
Utrolig vakker den yngelen var, da! Finere enn voksen fisk vil jeg si.
Den er helt spesiell, den yngelen til Brochis Splendens
Utrolig fin.

Takk for bildene, Jan Erik!
Så fint at det går bra med lille Survivor enda
Åhhhh, for en nusselig liten tass, Jan Erik =))))))

Hvor stor er den nå ?

Klem Maren =))
Etter en mnd. er vel tassen blitt ca 1,5 cm. Har vokst mye i bredden/høyden siste uken eller så.
Tilfeldig bekjentskap
© Pablo Lehmann
Reklame for plussmedlemskap