Det magiske tallet 45

Sommer, ferie - og god tid for å lese. Kjøpte en lettlest bok for Kindle med navnet Corydoras Care Guide skrevet av Sheila Hunt. Boken er utgitt 2015, og presenterer noen av de vanligste Corydoras artene. Boken var litt skuffende med tanke på beskrivelse av innkjøring, mange omregningsfeil og forvirring rundt måleenheter. Den forsøker å dekke alt fra budsjett til vannverdier, men klarer ingenting på en god måte. Beskrivelsen av de ulike artene syntes jeg faktisk var vesentlig bedre her på Akvaforum. Imidlertid var ikke alt svart. Den beskriver foretrukkete dimensjoner på kar og en god del om fisketypen generelt, mat etc. Jeg var for eksempel ikke klar over at denne fisken kunne bli så gammel som 20 år i akvarium gitt riktige forhold.

Når det gjelder tankhøyde står det:
"Another consideration is tank height. The ideal height of the tank, between the base and water surface, should be between 12 to 16 inches (30cm to 40cm). A maximum height of 18 inches (45cm) should not be surpassed if possible. This will vary amongst the different corydoras species, with the smaller species preferring shallower water levels."

Så til mitt spørsmål. Hvorfor er høyden så kritisk? (Jeg skjønner sammenhengen med hvordan de lever i vill tilstand). Så langt jeg kan skjønne må det gjøre Corydoras uegnet for blanding med annen fisk, siden siktene bunn, midt, topp blir såpass lave. Noen tanker rundt dette?
Vet ikke om jeg ville si at høyden er "kritisk", men det er en kjent sak at mange lykkes best med lave kar. Jeg mener footprint er viktigst...altså god lengde og bredde. Dette gir store sandsletter for coryene å "jobbe" med, og likevel plass til planter og skjulesteder. Selv har jeg 120L x 45B x 35H, og det fungerer godt. Med god filtrering har man også muligheten til å få god sirkulasjon ved bunnen, slik at fiskene får oksygenrikt vann. Det kan godt være madam Hunt baserer rådet sitt på dette.
Oksygen og areal gir mening
Det virker på meg som rådene er basert på empiri, men uten en god forklaring.

Det du skriver gir derimot god mening. større areal i bunn er bedre enn et mindre, all den tiden fisken er aktiv i sanden. Det gir også mening at man får bedre sirkulasjon langs bunnen dersom høyden på akvariet er lavere, det siste tenkte jeg faktisk ikke på. Jeg har sett på forumet her at flere har opplevd at bartene til Coryne forsvinner som kan skyldes "ammoniakk og usunne bakterier i bunnlaget".

På tross av at lavere er bedre pga sirkulasjon må vel det kunne løses også med et høyere akvarium? Som eksempel har begge disse akvariene, mål hentet fra Akvastabil Move serien, et brukbart areal

130x50x55cm. 360 liter
160x60x60cm. 576 liter

Men høyde som gjør at man kanskje må ta noen spesielle hensyn med tanke på sirkulasjon langs bunnen?
Tja, man får uansett problemer med såpass høye kar...nemlig med belysningen. Å få nok lys hele veien ned til 55-60 cm eller mer, det er et problem som det er dyrt å løse tilfredsstillende. Ingen fare hvis man skal malawi/tanganyila- ciklider, hvor plantevalget kommer i siste rekke og er relativt betydningsløst. Men skal man ha et selskapskar/plantekar med frodig og variert plantevekst...!

Vil man ha en sunn populasjon av Corydoras, har bunnlaget mye å si, ja. Kornstørrelse er svært viktig, men like viktig er at det ikke får danne seg et lag med skitt der bakterier gror. Dette ikke bare for bartenes skyld, men med tanke på at de tidvis hviler på bunnen med hele magen, og står med hodet omtrent begravd i sanda når de 'beiter'. Når det gjelder coryer, ja maller i det hele tatt, er "cleanliness next to godliness" (som en annen cory-eier hadde som sig)... sirkulasjon, slamsuging og godt generelt vedlikehold. Jeg bruker faktisk en Sicce strømningspumpe i et kar som bare er 40 cm høyt.

Jeg ville ikke nølt hvis det er snakk om å ssatse på coryer...bestill et kar på mål, eller kjøp mindre artskar. Så kan man enten ha 1 art i et lite kar, eller et par-tre i et større. Dither-fish er ikke noe problem, og det bør man ha syns jeg. De virker beroligende på coryene, og det fins mange fine arter som kan brukes. Man må bare forsake de store og høye artene, som scalare og større guramier.
I mitt 70 cm høye kar får coryene voldsom fart oppover når de skal hente luft. Hvis jeg har vannstanden litt for høyt, kræsjer de inn i lysarmaturet eller tverrstaget med et brak som høres i hele stua. Tviler på at de liker det noe særlig.

Når jeg har skiftet vann, og brukt litt for kaldt og/eller gassfylt vann (har ikke plass til mellomlagring), har det ved to anledninger skjedd at en av coryene har fått "høydesyke" og balanseproblemer som har vart i uker eller måneder etterpå. Etter det jeg har lest, er overmettet vann en hardere påkjenning for fisken desto høyere vanntrykket er, altså jo lengre avstanden fra fisk til vannflate er, altså for bunnfiskenes del, jo høyere akvariet er.

Mulig at høydebegrensningen har noe med en eller begge av disse tingene å gjøre?
@SilverShaded
Takk for tilbakemeldinger!

Mine tanker rundt belysning basert på at jeg ønsker LED og ikke et åpent akvarium var å benytte GHL sine Mitras lightbar eventuelt sammen med styringscomputer dersom jeg skulle ønske mer avansert styring. GHL bruker LEDs (CREE®, OSRAM®, Semi LEDs®) med 122 lumens / watt for dagslys.

Når det gjelder arter har jeg preferanse for Sør-amerika. Ser for meg en Tetra art som Dither fish. Corydoras eller eller dvergciklide på bunnen.

Blir det Corydoras får jeg vurdere kar på mål basert på tilbakemeldingene, men det er jo ikke bare karet, men hvordan hele møbelet tar seg ut. Satser i utgangspunktet på at eksterne filter, UV lys med mer skal være skjult.

@Kampfisk
Fint med deling av erfaringer du har gjort deg rundt høyt kar og utlufting. Har forøvrig hvert inne og lest hjemmesiden din tidligere!
Ikke helt overbevist når det gjelder Mitras...feil røde LED og for mye grønt/gult. Og så var det prisen, da...300E or 120cm er drøyt. Må finne PAR-data også, fremkommer ikke av websiden (men de skryter av lumens...merkelig).
Jeg vet ikke om de skryter så veldig av lumens:
"The qualification of a luminaire only on the basis of lumens / watt (light output per electrical power) is not always appropriate as nothing is said about the photosynthetic efficiency of light

It is quite so that a luminaire with high lumens but unfavorable spectrum of photosynthesis is less beneficial than a luminaire with slightly less lumens but therefor optimum range.

More meaningful is the so-called PAR value (Photosynthetic Active Radiation), which describes the available radiation for photosynthesis."

Men PAR er vel avhengig av hvilken fargetemperatur man tar utgangspunkt i, og siden den er konfigurerbar har de kanskje utelatt den? Mener de hadde oppgitt dette tidligere. Standard, gjennomsnittlig fargetemperatur er oppgitt til 5500 K. Morgen til kveld varierer fra 5000K til 6000K. Fargetemperaturen kan endres. At det ikke er budsjettlys er jeg enig i, og at det er en fordel at påstander er kvantifisert.

Nei, forsåvidt er PAR-verdien uavhengig av fargetemperatur, det er to vidt forskjellige ting. Unntaket ligger over 700nm og under 400Nm. Lys i de frekvensområdene måles ikke. Alt bidrag fra lys imellom disse to verdiene måles. Ikke noe problem å ta f.eks Daylight-planken og sette alle LEDene/frekvensområdene på maksimum, og så gjøre PAR-målinger. Det er jo det de har gjort med spektrum-målingene (alle kanaler på 100%). Men naturligvis er det liten vits i høyt PAR-bidrag i grønt/gult frekvensområde, som plantene kan bruke svært lite av. Og det er som sagt høyt bidrag av nettopp dette området i Mitras.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap