Dyktig unge til å være foreldre

Plussmedlem
Halla folkens!

Nå frir jeg til corydoras-gjengen der ute, for jeg så noe i går som ikke rimer.

Har brukt sommeren på litt avl for å fylle på litt populasjoner. 
Satte derfor opp en lite cory-stasjon der x-antall aeneus og paleatus-yngel har gått. De første eggene gikk vel oppi karet - tja, for 2-2,5 mnd siden?  Etter første oppsett ble det tilført flere egg etter ca 14 dager da det kom en ny batch fra "pallene". 
Men - disse har nå vokst ut av sitt opprinnelige hjem og jeg flytta dem ut, og tok ned karet. 
Der var det jaggu et par yngel som så dagsgamle ut!
Og den greier jeg ikke forklare med annet enn at yngelen har fått yngel...

Til dere som kjenner coryer bedre enn meg - er det i det hele tatt et sannsynlig scenarie? 
Kan så ung fisk overhode være yngelklar allerede etter er par måneder?
Plussmedlem
Jeg ville vel si nei her.....
Selv med gode vekstforhold burde ikke det der være mulig...
Plussmedlem
Nei, ikke sant?
Regna det ikke som sannsynlig jeg heller...
Plussmedlem
Morsomt mysterium da, Viktor! Aeneus vokser fort, og jeg vil tro de blir kjappere kjønnsmodne enn mange andre Coryer. Men ... 

2-måned'inger er jo fortsatt barn uansett art, og jeg kan ikke skjønne at de på noen som helst måte kan være kjønnsmodne så tidlig. Hvor store er de nå, sånn omtrent? Informasjonen spriker og jeg husker ikke hva det tidligste jeg har hørt om er. Om lag 9 måneder kanskje?

Tommelfingerregelen er typisk ett år. Jeg er skeptisk til tommelfingerregler, men her er avviket enormt. 

Jeg har dessverre ikke noe mer spennende å komme med enn den vanlige og veldig irriterende mosedott-teorien, som sår tvil om akvaristens hukommelse: Er du helt sikker på at du ikke innførte en mosedott e.l null til fire dager i forveien og glemte det? Du er jo en rutinert akvarist, og rutinerte folk gjør ting på ... ja, rutine, og erfaringmessig legger ikke det seg på minnet så lett.

Som de gangene jeg har hastekjørt hjem fra besøk hos foreldre i Telemark, over heiene og over til andre siden av Oslofjorden fordi jeg var helt sikker på at jeg glemte å skru på igjen filterne etter fôring med støvete mat rett før jeg dro. Filterne har sildret og gått likevel, men jeg husker jo ikke at jeg gjør så rutinemessige ting. Bare sånn for å rettferdiggjøre hypotesen min.

Du skriver at de så dagsgamle ut, betyr det at de hadde plommesekk? Jeg husker jeg hadde en og annen Green Laser-yngel som nærmest stoppet å vokse på et ganske tidlig stadium. Mens søskenene utviklet grønnfarge og begynte å se ut som cory'er var de fortsatt bittesmå og grå. Husker ikke om de vokste opp eller om de bukket under etter hvert.

Disse laser-tassene hos meg må ha vært noen uker gamle, og jeg kan ikke huske at det samme har skjedd med yngel på bare noen dager. Og plommesekken avslører jo uansett at yngelen er maks to-tre dager gammel. 
Plussmedlem
Anders K! Du lever! 🤩

Ja, du er inne på noe der, mann.
De var uten plommesekk. Så om jeg prøver å være langt mer nøyaktig i beskrivelsen enn jeg pleier å være, så så de ut som cory-yngel et sted mellom 7 og 14 dager. Typ "pappas-sædceller-er-mørkegrå-stadiet". 
(3...2...1...Spytt morgenkaffen på pc-skjermen!)

Det er nok uutviklede veiklinger det er snakk om, av sorten man for 500 år siden bar til skogs med den formening om at ulven tok dem. Den genetiske sammensetninga blant cory'ene mine begynner nok å nærme seg å stille de gamle Habsburgerne i forlegenhet hva gjelder gloriøs, adelig innavl. 
Memo to self - de neste fiskeinnkjøpene bør gjøres med tanke på å tilsette friske kromosomer!


 
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap