Corydoras delphax(?) død

Kjøpte 6 stk corydoras delphax (tror jeg..) for ei uke siden. Disse var viltfanget sa hun som jobbet i butikken. Er i utgangspunktet ikke så glad i å kjøpe viltfangede fisker, men det var min bedre halvdel som insisterte. Fine var de iallfall...og dyre... Den første døde dagen etter, den andre døde for 3 dgr siden og nå er en til død. 720 l akvarium, med scalare, norsk flaggtetra, densoni barbe og gurami, ancistruser. Kuhli-ål.  Rolig miljø. Kjøpte også noen flere flekkede pansermaller da vi hadde bare to fra før. Alle de andre fiskene er i fin form. De dør ganske raskt. Har spist og sett ok ut bortsett fra den første som ikke rakk å finne seg til rette. Ph 6,5-7, gh mellom 7-14 et sted (kanskje litt høyt?), ellers fine vannverdier. Er disse corydorasene spesielt ømtålige?
Plussmedlem
Ikke spesielt ømtålige etter min erfaring.
VF fisk kan ofte bære med seg ting som ikke slår ut med en gang, men ikke nødvendigvis det som har skjedd her.
Vanskelig å si noe spesifikt bare utfra den beskrivelsen du gir her.
Ok. Nei jeg får bare vente å krysse fingrene for at de 3 siste klarer seg. Ble 3-4 timer i pose før jeg fikk dem i akvariet. Har ikke akvariebutikk nærmere. Men det pleier jo å gå fint. 
Det trenger kanskje ikke være dette som er problemet i dette tilfellet, men coryer trives ikke noe særlig hvis de er for få. Min erfaring er at 10 stk. er et absolutt minimum. 

Da jeg var yngre, hadde jeg ofte bare 5-6 stykker av samme art og opplevde ganske høy turn-over på dem. Nå har jeg to stimer (paleatus og panda) i hver sitt kar, begge på ca. 20 individer, og flere av dem er opptil 6 år gamle. Periodevis har de også formert seg. Bunnlaget i begge karene er elvegrus med kornstørrelse 5-10 mm. Elvegrusen har runde korn uten skarpe kanter, og coryene stortrives. 

Som sagt: Det er kanskje ikke antallet som er problemet i akkurat dette tilfellet, men det er et poeng man generelt bør være oppmerksom om man vil ha full glede av coryene (Det samme gjelder f.ø. ottoer).

Dere kan se noen av coryene mine her: 
https://www.ebe-data.com/Hobby/akvarium.htm.
Er jo en mulighet for. Selvom dine vannverdier er helt i orden. Så kan forskellen på ditt og butikkens vann være for, forskellig. De er jo viltfangne, så har allerede had flere vanntype skift på veien til Norge .
Eller kanske Du har vært for rask med å få dem over i akvariet ? 
Ikke skiftet vann litt og litt i posen over tid ? 
Som vilttfangne kan de være følsomme.
 
Plussmedlem
Bare for å komme med litt info her....
Corydoras siler sand gjennom gjellene når de spiser, noe som er veldig tydelig når de går i riktige forhold.
5-10mm elvegrus er IKKE riktig bunnsubstrat til de, uansett hvor rund den er...

6 år på en corydoras er egentlig ingenting.
Jeg har coryer her som var fullvoksne og av ukjent alder i 2010....
En annen gruppe her har lekt siden 2015....
Klart at det fyker sand ut gjennom gjellelokkene når de går på finkornet sandbunn, og elvegrus inneholder også en del sand. Jeg ser imidlertid i den litteraturen jeg har tilgang til her, med bilder fra naturhabitater (Aquarienatlas, bind 1-3) og profesjonelle oppdrettere (Axelrod) at coryene går på bunnlag som er langt grovere enn noe som kan passere gjennom gjellelokkene. Bunnlaget på mange av vilthabitatene minner til forveksling om det jeg har i karene mine. Og jeg ser, som sagt, ikke annet enn at coryene mine stortrives. Aquarienatlas anbefaler "mørk sand eller rundslipt grus". 
Når jeg nevnte 6 år, skyldes det at det var omtrent da jeg begynte å bygge opp de stimene jeg har i dag. Jeg lar det være sluttreplikken min i denne tråden. 
Ok. Takk for gode svar. De 3 siste lever. To er i fin form, den siste er aktiv og spiser godt men har fått finneråte tror jeg....skal behandle nå. Ventet på medisin. Jeg lurer på om den ene torpedobarben også har det, den har fått så små finner...og vokser dårlig. de andre fiskene ser fine ut, men bør jeg behandle hele 720 litern, eller skal jeg ta ut de to det gjelder? Jeg har mest lyst til å behandle hele, så jeg er sikker...og de to slipper ekstra stress med flytting
 
Plussmedlem
Hei, Hildegunn!

Utrolig trist med fiskene, også de som er så nydelige!

Om jeg skal driste meg ut på litt ukvalifisert gjettverk her, og gjettverk blir det, så trenger det ikke være sykdom som har tatt livet av coryene. 
Milo er inne på noe her da VF-fisk egentlig ikke er så svake som folk tror. Det er faktisk langt vanligere at akvariefisk er veikere enn VF. Dette fordi de som er fanget i naturen er de som så langt har overlevd det naturlige livets strabaser og farer, med evolusjon og naturlig utvalg som nærmeste nabo. Mens akvariefiskene er avlet i kontrollerte miljøer i fullt fravær av bytteetere og naturens andre farer. 

Jeg tror kanskje at dine har bukket under fordi de var utmattet. Vi vet ofte vedig lite om hva fiskene har gått igjennom på den tiden det har tatt dem fra hjemstedet og frem til de når butikken. Dette er veldig vanlig med blant annet otocinclus. De er helt på felgen når de kommer så langt som til Norge og mange av dem bukker under den første tiden etter man har tatt de med seg hjem. 
Men - overlever de den første tiden - er de meget hardføre skapninger. 

Som sagt, jeg gjetter bare. 

Medisinering er uansett viktig og riktig med VF-fisk. 

Lykke til videre. 
Takk for svar. De siste har klart seg helt fint og er i full vigør. Jeg vil tro at grunnen du oppga passet ganske bra. En av de 3 som er igjen fikk symptomer på finneråte, men kom seg raskt etter jeg behandlet for det. Nå ser alt fint ut🙂👌
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap