Stripet sjokolademalle

Hei.
Jeg har to stk av denne arten

Jeg ser det står i artsbeskrivning at de er revirhende mot andre av samme art, men det virker ikke sånn hos meg.
Mine to har hele tiden bodd sammen inne i hula si som er et kunstig "fjell".
De har vokst seg store ganske raskt og er aktive.
Det står også i at de er nattaktive, men mine to er nesten alltid ute samtidig som de andre fiskene får mat. De svømmer også rundt endel i hulen sin på dagtid, og om jeg går bort til glasset så titter mallene ut fra stenen sin.
Den ene ble raskt større enn den andre, men nå ser det ut til at dette har jevnet seg ut. Men en av dem er nok mer trygg enn den andre. Virker som det er den samme som alltid er mest ute av hulen og utforsker.

Er dette unormal oppførsel?

Jeg har mistet endel sverddrager yngel og et par ancistruser er borte. Kan det være denne mallen som er synderen? Har andre noen erfaring med at den spiser fisk? Har endel kardinaltetra, men det virker ikke som disse forsvinner.
hmm.merkelig.har en slik en sjøl,men den ser jeg aldri noe av..den ligger konstant inn i båten sin,kan bare se ett glimt av han inn i dær.
Jeg har 3 ancistrus i lag med den,di er ganske små enda...ingen har forsvunne enda.ellers så har jeg mye anna av små fisk, samt yngel.Ikke mista noen av di helder.Er desse mallene dine store da?
Min er ikke så stor enda da,har hatt den i ca 1-2mnd kan jeg tenke meg.
Kan være det som gjør meg heldig?Har hørt dem kan ta andre fisk.
Jeg har også stripete sjokolademaller...dessverre. Utrolig kule fisker, men for noen slukhalser! Alt som har vært av småfisk i dette akvariet har forsvunnet, og jeg er bombesikker på hvem som er synderne. Vokser fort gjør de også, og blir noen feite boller. Jeg får faktisk ikke se dem så mye heller, så jeg blir litt overrasket over at dine er såpass sosiale. Er jeg heldig (eller ihvertfall veldig seint i seng) titter de fram etter mørkets frambrudd. Av og til kan det gå en hel måned mellom hver gang jeg ser dem. Jeg har heller aldri segg noen form for revirhevding mellom dem. Jeg vet det høres ut som at jeg hater dem, og kanskje gjør jeg vel egentlig det. Kjærlighetshat, tenker jeg. De er usannsynlig griske, men de fascinerer meg også. Men de skal ut av dette karet (sammen med mystusen min, som er den tredje morderiske malla i akvariet), og over i et eget, slik at jeg kan anskaffe stimfisk igjen. For noen grådige, feite blubber! Det var et syn den dagen jeg fikk se hvordan de behandlet en malletablett! For der var det ikke noen napping, suging eller gumling. Neida! Hele tabletten forsvant inn kjeften, og borte var den. Den tygde ikke en gang. Svupp, og der var det ingen tablett lenger. Det er utrolig hva de får plass til i disse digre munnene (ja, jeg vet de ikke ser så storkjeftet ut, men du verden som de kan utvide den når de må!). Ja, jeg lar meg nok fascinere av disse glupske slemmingene. Jeg har litt forkjærlighet for "slemme fisk", så lenge de ikke spiser de andre fiskene mine...
Uansett: i min mening synes jeg de ikke passer i selskapsakvarium, men jeg har ingenting annet å støtte denne påstanden på, annet enn det jeg selv har erfart.

[External Image]
Feit jeg? Neida... Man ser alltid litt tykk ut på bilder, vettu!
hehe litt av en blubbe de ja
Disse erfaringene fra "Dyrehagen" stemmer bra med mine erfaringer. Jeg fant fort ut at det var bedre å dele opp tablettforet i to sånn at det iallefall var en sjangs for at de kunne få litt hver. Ellers så kan denne fisken sluke to tabletter hele på to sekunder. Slukhals av dimensjoner. I en periode hvor sverddragerne mine fikk masse yngel så det ut som fisken hadde slukt ambolter og hammere! Dvs. magen var stor som en ballong og det var tydelige fasonger av ting den hadde slukt. Jeg trodde den var syk, men har forstått i ettertid at dette var all yngelen som forsvant.
Denne fisken er nok ikke best egnet i et selskapsakvarium nei.

Men alikevel er den veldig fascinerende og jeg kan sitte lenge å se på når de er ute og brøyter seg fram mellom steiner og planter. De kan foresten ommøblere ganske tunge steiner om de har lyst.

Legger med noen bilder jeg tok sånn i farten. Er litt tidlig på dagen til at de ville ut av hulen sin, men fikk knipset dem der inne.
oi! En liten matbit gjorde susen. Bildene er dessverre ikke så skarpe, men her er iallefall sjokolademallene in action.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap