- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Hva er vitsen med maller hvis de virkelig driter så mye???
Hva er vitsen med maller hvis de virkelig driter så mye???
Har aldri likt disse Mallene, synes personlig at de er stygge. Visstnok skal de være et "must" i et hvert akvarium, så OK DA.
Så jeg skaffet meg to Pleco i går. Jessu navn hvor de driter! De møkker jo ut hele akvariet mitt jo
Hva som er vitsen med disse Mallene hvis de griser slik? - må jo slam suge hver dag?
Kan noen med god peiling på maller forklare meg vitsen med disse skapningene?
Så jeg skaffet meg to Pleco i går. Jessu navn hvor de driter! De møkker jo ut hele akvariet mitt jo
Hva som er vitsen med disse Mallene hvis de griser slik? - må jo slam suge hver dag?
Kan noen med god peiling på maller forklare meg vitsen med disse skapningene?
Postet 28.02.08 kl 17:10
Endret: 28.02.08 kl 17:11
Selv synes jeg maller er fasinerende fisker og det er absolutt ingen "must" å ha de.
Noen maller er algespisende, da er det også et nytte dyr som "renholder" i karet.
Noen maller har mer tendens mot kjøtt-kost....dette er ofte de som elsker maller, akkurat som malawi elskere, MÅ BARE HA DET!!!! Man får fort dilla på maller, akkurat som andre ting....
Mange begynner med ansictrus maller, da disse også er lette å få oppdrett på, noen velger mer sjeldne arter.....Noen liker å ha maller som max blir 10 cm, noen vil ha større, alt avhengig av str på karet...Veldig individuelt dette...
Hvorfor har noen malawi, blir litt det samme....kommer ann på hva man liker å ha, men et "must" er det ikke. Jeg personlig fatter ikke hva som er fasinerende med malawi, uten å bli hengt ut nå, så respekterer jeg malawielskere...(dette var et eksempel..)
Pleco er en malle som blir veldig veldig stor, 50 cm.....Har aldri eid en pleco, nettopp av den grunn, men maller på 10-15 cm har jeg....
Ser ikke noe problem med bæsjen til maller, mulig pleco bæsjer mer? ikke vet jeg, men ser ingen grunn til å måtte slamsuge hver dag pga 2 små pleco.
Maller koster en del, men lykkes man med oppdrett er det stor mulighet for å tjene inn på dette på feks auksjon.....
Jeg er heller ingen malle ekspert, men dette er litt av min erfaring....
Noen maller er algespisende, da er det også et nytte dyr som "renholder" i karet.
Noen maller har mer tendens mot kjøtt-kost....dette er ofte de som elsker maller, akkurat som malawi elskere, MÅ BARE HA DET!!!! Man får fort dilla på maller, akkurat som andre ting....
Mange begynner med ansictrus maller, da disse også er lette å få oppdrett på, noen velger mer sjeldne arter.....Noen liker å ha maller som max blir 10 cm, noen vil ha større, alt avhengig av str på karet...Veldig individuelt dette...
Hvorfor har noen malawi, blir litt det samme....kommer ann på hva man liker å ha, men et "must" er det ikke. Jeg personlig fatter ikke hva som er fasinerende med malawi, uten å bli hengt ut nå, så respekterer jeg malawielskere...(dette var et eksempel..)
Pleco er en malle som blir veldig veldig stor, 50 cm.....Har aldri eid en pleco, nettopp av den grunn, men maller på 10-15 cm har jeg....
Ser ikke noe problem med bæsjen til maller, mulig pleco bæsjer mer? ikke vet jeg, men ser ingen grunn til å måtte slamsuge hver dag pga 2 små pleco.
Maller koster en del, men lykkes man med oppdrett er det stor mulighet for å tjene inn på dette på feks auksjon.....
Jeg er heller ingen malle ekspert, men dette er litt av min erfaring....
Postet 28.02.08 kl 17:20
Endret: 28.02.08 kl 17:24
Postet 28.02.08 kl 17:34
Postet 28.02.08 kl 17:35
Postet 28.02.08 kl 17:36
Postet 28.02.08 kl 17:38
Postet 28.02.08 kl 17:40
Postet 28.02.08 kl 17:49
Postet 28.02.08 kl 17:51
2 plecoer i en 240 liter, det tror jeg blir veldig trangt etterhvert.
Største plecoen jeg har sett var på størrelsen med en liten torsk, den var svær. Den gikk i en 375 liter, passelig størrelse til denne karen vil jeg tippe var 720 liter.
Tror du har gjort ett lite (men de blir større) feilkjøp Tonelise
Største plecoen jeg har sett var på størrelsen med en liten torsk, den var svær. Den gikk i en 375 liter, passelig størrelse til denne karen vil jeg tippe var 720 liter.
Tror du har gjort ett lite (men de blir større) feilkjøp Tonelise
Postet 28.02.08 kl 18:05
Ronny Olsen2 plecoer i en 240 liter, det tror jeg blir veldig trangt etterhvert. Største plecoen jeg har sett var på størrelsen med en liten torsk, den var svær. Den gikk i en 375 liter, passelig størrelse til denne karen vil jeg tippe var 720 liter. Tror du har gjort ett lite (men de blir større) feilkjøp Tonelise ;)
Ja, jeg har nok gjort et STORT feilkjøp Ronny Olsen
Æsj for noen skapninger sier nå jeg. Leverer de tilbake i morra.
Postet 28.02.08 kl 18:10
Inaktiv bruker
tror jeg ville hørt på bettina: bytte de i noen ancistrus. De synes jeg er ganske mye finere, som sikkert skyldes at jeg liker maller med breie hoder
Postet 28.02.08 kl 18:13
Dette var faktisk seriøst :-=)?)=!!!
Jeg har ikke erfaring med maller. Jeg trodde de var veldig nyttige og følte derfor at jeg måtte "krype til korset" å skaffe meg noen.
Min personlige mening er at de er stygge som bare juling. Og det er min personlige mening og den må jeg få lov å ha. No offence til de som liker disse skapningene.
Men det der med dritinga ble jeg sjokkert over. Faktisk så mye at jeg trodde jeg hadde fått hmmm....PESTSNEGLER. Hvilket jeg ikke vet hvordan ser ut, men trodde det var en type snegler - mark greier. Dere aner ikke! Blæh, æsj og fish og bæsj! Nei pleco er oppskrytt
Min personlige mening er at de er stygge som bare juling. Og det er min personlige mening og den må jeg få lov å ha. No offence til de som liker disse skapningene.
Men det der med dritinga ble jeg sjokkert over. Faktisk så mye at jeg trodde jeg hadde fått hmmm....PESTSNEGLER. Hvilket jeg ikke vet hvordan ser ut, men trodde det var en type snegler - mark greier. Dere aner ikke! Blæh, æsj og fish og bæsj! Nei pleco er oppskrytt
Postet 28.02.08 kl 18:16
Inaktiv bruker
DET var da VOLDSOMT så ekle de var da. :@
Postet 28.02.08 kl 18:22
Postet 28.02.08 kl 18:24
Postet 28.02.08 kl 18:29
Men når de driter så mye som du sier, da må de jo ha god tilgang til mat?
Mine ancistruser la igjen veldig mye når de kun konsentrerte seg om ei trerot jeg hadde i karret. Fjernet denne og satte inn en annen type og "problemet" forsvant. Samtidig så har de endelig begynt å konsentrere seg om andre ting i karret som trenger algefjerning, ikke bare rota.
Mine ancistruser la igjen veldig mye når de kun konsentrerte seg om ei trerot jeg hadde i karret. Fjernet denne og satte inn en annen type og "problemet" forsvant. Samtidig så har de endelig begynt å konsentrere seg om andre ting i karret som trenger algefjerning, ikke bare rota.
Postet 28.02.08 kl 18:43
Jeg klarer ikke la være å le littegranne av hvor forskjellig folks smak er L-maller og sugemaller generelt er mine absolutte favoritt fisker. Jeg synes det er så utrolig synd at de gjemmer seg 99% av tiden for jeg skulle gjerne sett dem hele tiden Lommeboka har begrenset mine l-maller til en liten pleco og 4 ancistrus, men de er jo så skjønne de og.
Du har ikke vurdert snegler som algespiser da? Eplesnegler, sebrasnegler.. Disse spiser i alle fall godt med alger. Og driter ikke så altfor mye
Du har ikke vurdert snegler som algespiser da? Eplesnegler, sebrasnegler.. Disse spiser i alle fall godt med alger. Og driter ikke så altfor mye
Postet 29.02.08 kl 15:26
MazterJeg klarer ikke la være å le littegranne av hvor forskjellig folks smak er :) L-maller og sugemaller generelt er mine absolutte favoritt fisker. Jeg synes det er så utrolig synd at de gjemmer seg 99% av tiden for jeg skulle gjerne sett dem hele tiden ;) Lommeboka har begrenset mine l-maller til en liten pleco og 4 ancistrus, men de er jo så skjønne de og. Du har ikke vurdert snegler som algespiser da? Eplesnegler, sebrasnegler.. Disse spiser i alle fall godt med alger. Og driter ikke så altfor mye ;)
Jeg ler jeg òg. Ja vi er veldig forskjellige i smak
Takk som byr men tror jeg står over snegler. De er bare grusom
Jeg har SAE og ildhale - det holder i massevis )
Postet 29.02.08 kl 15:58
2neliseJeg har [B][/B]ikke[B][/B] erfaring med maller. Jeg trodde de var veldig nyttige og følte derfor at jeg måtte "krype til korset" å skaffe meg noen. Min personlige mening er at de er stygge som bare juling. Og det er min personlige mening og den må jeg få lov å ha. No offence til de som liker disse skapningene. Men det der med dritinga ble jeg sjokkert over. Faktisk så mye at jeg trodde jeg hadde fått hmmm....PESTSNEGLER. Hvilket jeg ikke vet hvordan ser ut, men trodde det var en type snegler - mark greier. Dere aner ikke! Blæh, æsj og fish og bæsj! Nei pleco er oppskrytt :-(
Tydlig at du ikke har sett mange l maller da, vis du mener disse er stygge. De er jo noen av fiskene med finest farge og mønster i ferskvannet. Men L maller som er super kuule koster fort fra 300,- og opp over pr stk.
Postet 29.02.08 kl 17:44