Forslag til malle som renser?

Har tenkt å skaffe meg en malle om noen uker, og jeg trenger en malle som skal rense akvariumet mitt, altså at den kan fungere som et "nyttedyr". Den kommer selvsagt til å få mat hvis det er mangel på rester fra andre fisker, men tanken er at den kommer til å holde akvariumet "rent".

Kommer til å skaffe meg et liten stim med otto'er så algespiser trenger den ikke å være, men omnivore er å foretrekke. Den må komme opprinnelig fra sør-amerika. Kan godt være en L-malle, men helst ikke.

80 liters akvarium, PH: 6,5-7,0 , GH: 0-5dh, Temp: 25-28C

Noen som har forslag?
Pansermaller er vel kanskje noe du kan bruke,men de bør jo ha sandgrunn. Det er så mange forskjellige typer så du får nesten gå inn på fiskebasen og avgjøre selv. Jeg har flekket pansermalle i karet mitt, og er godt fornøyd med jobben de gjør. I en stor del av det ene hjørne er grusen fjernet og det er lagt inn rådasand. Det er blitt sandkassa til pansermallene.
Men de mest effektive renovasjonsarbeiderne er vel sandsnegler, malaysiske f.eks. De krever også sandbunn. De holder seg stort sett nede i sanden om dagen, men kommer opp om natten og saumfarer karet for både fiskerester, forrester, alger, kort sagt alt som kan spises. Det er flere som har erfart at dem slipper og slamsuge etter at sandsneglene kom i karet.

Jon
har hørt at corydoras ikke renser...

Jeg har engelsk elvegrus som er 2-3mm og ganske fin og rund.

Hadde egentlig tenkt på en-to malle, kommer ikke til å ha nok plass for 5-6 corydoras tror jeg.

Planene: 9 sorte tetraer, en golden nugget, en til malle, 5 ottoer, 4-5 eplesnegler, 3 ciklider + noen rensemaller.

Har jeg nok plass til en liten stim (5-6 individer) av corydoras?
Heisann!

Vet ikke helt hva du mener med rense?

Ingen fisk spiser avføring, og alle bunnlevende fisk vil ta matrester som faller på bunn. Uansett hva slags fisk du skal ha, må du nok regne med å slamsuge litt.

Men, når du skifter vann tar det et halvt sekund ekstra å holde slangen 1-2 cm over bunnen og la den suge opp det løse bosset, så noe stort problem er det ikke.

Synes ikke du skal ha corydoras, eller flere bunnlevende fisk, i det karet. Vet ikke hva slags ciklider det er snakk om, men uansett så blir samtlige hissige når de yngler. Jeg prøvde 2 apistogramma cacatuoides i en 110 liter sammen med noen små corydoras. Coryene ble banket grundig da kakaduene lekte Heldigvis hadde jeg mulighet til å fiske de ut og la de få fred i et annet kar.
høres ut som du trenger noen eplesngeler
Han har jo skrevet opp eplesnegler allerede

Eplesnegler spiser både alger og matrester, til og med planterester (selv om mine så langt fra spiser alt, så...). Men, de spiser fortsatt ikke avføring, og om de hadde gjort det, så må jo alt de spiser ut igjen også....

Tror det er vanskelig å komme dithen at man aldri trenger å skrape en eneste alge, eller slamsuge litt i forbindelse med vannbytter.
nei nei, vet jo at de ikke spiser avføring, hadde vært rått om de gjorde det, spise avføring og drite blomster... hehe

Nei, som jeg skrev de skal ta rester fra andre dyr, altså matrester. Kan godt hende at jeg kjøper kun 1 han ciklide, og 2 andre "se-på-meg" fisker som ikke er ciklider.

Men blir det for mange fisker hvis jeg har noen corydoras?

Vel ikke alle maller renser, som jeg har forstått så gjør bla Golden Nugget ikke det. Min er også veldig kresen på mat... Snart så krever den sikkert filet mignon...

Men bortsett fra corydoras, hvilke andre fisker er flinke til å spise matrester og evt alger?

Dammed
nei nei, vet jo at de ikke spiser avføring, hadde vært rått om de gjorde det, spise avføring og drite blomster... hehe

Hehe! Finner du noe slikt, så vil jeg ha og!

Var kanskje litt uklar.. mente selvfølgelig at alle bunnlevende fisk vil spise matrester som lander på bunn om det er mat de ville spist uansett. En fisk som kun spiser kjøttbasert mat vil jo ikke spise rester av grøntfór eller omvendt.

ok, men er det noen som er kjent for å ikke være kresne når det gjelder maten dem spiser?

Har lest at ancistrus oppdretts varianten er veldig lite kresne. Men er det noe andre som er like eller enda mer flinke til å "støvsuge"?

Corydoras spiser overhodet ikke alger. De spiser fiskefôr og kjøttbasert føde som artemia og røde mygglarver, og må ha sin egen matrasjon. De kan ikke overleve kun på smuler fra de rikes bord...Pass alltid på at nok mat faller ned på bunnen, slik at de blir mette, de også.

Ancistrus spiser alger, og alt av fiskemat ellers. De spiser altså både "kjøtt og grønnsaker". En agurkskive i ny og ne er bra for dem. Jeg har aldri sett Ancistrusene avvise noen form for mat jeg har brukt Så kresne, det er de ikke.

Utifra hva du beskriver, tror jeg kanskje Ancistrus passer best hos deg, iallefall til å begynne med, ettersom du er ute etter noe som også spiser alger... har jeg forstått deg rett?

Ser at du ovenfor skriver at du skal skaffe deg en gruppe med Ottoer, men de bør du vente med i flere måneder etter oppstart av akvariet. De er veldig skjøre, og dør lett i starten. De tåler ikke noen form for "muffens" med vannet. Det må i tillegg være god tilgang på alger, ettersom de takler sult dårlig. Man må være flittig med å gi dem agurk og andre grønnsaker i tillegg, for å være sikker på at de får nok mat (med mindre du ser grønne alger i tjukke lag overalt, da, så det ikke er noen tvil om at de får nok...)

sats på ancistrus du det er en reingjørings hjelp det. har flere slike i karene våre og de er reine og fine.

trodde også at Corydoras skulle rydde litt men den gang ei. etter min mening er det lite fin og se til og hadde slike engang og aldri mere. stygge små vesner.
Ottoer hadde jeg tenkt å ha nesten sist. Ja da blir det en ancistrus da.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap