- Hjem
- Forum
- Maller - Andre
- Sjokolademalle som peser veldig.
Sjokolademalle som peser veldig.
Postet 15.08.08 kl 20:24
Det høres ikke helt normalt ut. Hvordan er det med andre fisk? Alle puster helt normalt? Har du god oksygenmetning i vannet? Det vil si; er det god bevegelse i selve vannoverflaten? Det er der vannet opptar oksygen. Hvis vannoverflaten står stille, forhindres oksygenopptaket.
En annen ting du bør sjekke ut, er om det er nitrittforgiftning på gang i vannet. Du har forhåpentligvis en dråpetest for nitritt?
En annen ting du bør sjekke ut, er om det er nitrittforgiftning på gang i vannet. Du har forhåpentligvis en dråpetest for nitritt?
Postet 15.08.08 kl 20:26
har nettopp testet for nitritt, på mandagen i dyrebutikken. corydorasene mine puster og litt fort, men har tenkt det var fordi de er nærvøse av seg. har en eheim som står på fullt, men har ikke på den luftstrøm greia for da synes jeg fiskene blir sveipet så avgårde, scalaren og guppyen, men kan jo prøve å ha den på en stund...
Postet 15.08.08 kl 21:24
Postet 15.08.08 kl 21:33
Jeg lurer litt på hvor lenge du har hatt dette karet i gang? Det er også ganske mye fisk i det i forhold til antall liter. Om det er forholdsvis nystartet kan ammoniakk/ammonium være et problem. Er det innkjørt så kan det med såpass mye fisk også være problem med for mye nitrat. I tillegg så kan det hende butikken testet med dråpetester og de er ikke til å stole på.
Uansett så anbefaler jeg deg å skifte halvparten av vannet i dag og fortsette med 30% vannbytter frem til du får skaffet deg en egen dråpetest for nitritt. Dette er noe enhver akvarist bør ha i huset.
Uansett så anbefaler jeg deg å skifte halvparten av vannet i dag og fortsette med 30% vannbytter frem til du får skaffet deg en egen dråpetest for nitritt. Dette er noe enhver akvarist bør ha i huset.
Postet 15.08.08 kl 21:39
vet det er en del fisk, men alle er veldig små ennå, ingen over 4 cm størrelse..skal få større akvarie etterhvert som scalare og botia vokser til..har hatt akvariet i et par mnd, sjokolademallen har ikke som jeg vet peset slik tidligere, men har gjort det nå i over en uke.har testet for alt i dyrebutikken omentrent en gang i uka de siste 4 ukene..men vet ikke om de tester for ammoniakk? de fyller vannet på et rør og har små flasker med greier oppi for så å lese av hvor fort fargene forandret seg og hva de blir.
Postet 15.08.08 kl 22:00
men på dyrebutikken sa de at jeg ikke burde skifte for mye vann for da ødela jeg bakterie balansen..men kan det være at medisinen jeg brukte for en stund siden tok knekken på den balansen, også i filteret, hvis det så er hvordan fixer jeg det, brukte prodac ichthyo, fordi det var det eneste middelet de hadde mot sykdom. har fått sopp på to scalarer.
Postet 15.08.08 kl 22:04
Postet 15.08.08 kl 22:18
Hvor mye vann skifter du nå? Med såpass stor belastning så burde du ihvertfall skifte 30% minst en gang i uken, kanskje to også. Bakteriene, og fiskene, tåler så absolutt at du skifter vann. Du er kanskje inne på noe når det gjelder medisineringen også. Disse kan fort ta knekken på filterbakteriene og da er det enda viktigere med vannskift. Når det gjelder sopp så er faktisk delvannsbytte regnet som førstehjelp og medisinering bare nødvendig om den ikke fosvinner i løpet av noen dager. Siden dine allerede er i gang med medisinering så må du fortsette med kuren. Skifter du vann så fyll på med samme mengde medisin som det som forsvinner ut med vannskiftet.
Jeg ville prioritert en dråpetest for nitritt og helst en for nitrat også. Om du har mulighet så velg et annet merke enn prodac (har dårlig erfaring med at de ikke er helt nøyaktige). Ammoniakk/ammonium er vanligvis bare et problem de to første ukene etter oppstart så jeg tror heller det er de to andre du bør holde et øye med fremover. Nitritt skal være på 0 og nitrat bør helst ikke overstige 20. Strever du med å holde nitrat under 20 med normale vannbytterutiner (dvs 30% i uken) så er det for stor belastning i karet (for hard fôring/for mye fisk).
Det skader heller ikke å sette på en ekstra luftpumpe eller kjøre utløpet av filteret i overflaten av vannet. Dette gir mer oksygen i vannet. Nitritt kan hindre oksygenopptaket hos fisken så ekstra oksygen kan hjelpe på.
Her kan du forresten lese litt om vannverdier.
En ting til, bruker du salt i vannet? De fleste maller tåler nemlig salt dårlig.
Jeg ville prioritert en dråpetest for nitritt og helst en for nitrat også. Om du har mulighet så velg et annet merke enn prodac (har dårlig erfaring med at de ikke er helt nøyaktige). Ammoniakk/ammonium er vanligvis bare et problem de to første ukene etter oppstart så jeg tror heller det er de to andre du bør holde et øye med fremover. Nitritt skal være på 0 og nitrat bør helst ikke overstige 20. Strever du med å holde nitrat under 20 med normale vannbytterutiner (dvs 30% i uken) så er det for stor belastning i karet (for hard fôring/for mye fisk).
Det skader heller ikke å sette på en ekstra luftpumpe eller kjøre utløpet av filteret i overflaten av vannet. Dette gir mer oksygen i vannet. Nitritt kan hindre oksygenopptaket hos fisken så ekstra oksygen kan hjelpe på.
Her kan du forresten lese litt om vannverdier.
En ting til, bruker du salt i vannet? De fleste maller tåler nemlig salt dårlig.
Postet 15.08.08 kl 22:50
Endret: 15.08.08 kl 22:57
hvis det ikke har vært salt i noe av det jeg har fått fra butikken så bruker jeg ikke salt, corydorasene skal jo ikke ha det i det hele tatt og jeg elsker de små søtingene på eheimen er det en ventilgreie på topp for ekstra luft, har slått den på, men den gjør meg litt nærvøs for sist jeg hadde den på over natta døde en guppy, kan jo være tilfeldig og. har flyttet for en måned siden og da ble 2/3 av vannet byttet, etter dette har jeg faktisk av forskjellige årsaker byttet 1/3 av vannet ca en gang i uken, det må jo være lufttilførselen da...slamsugde også litt for litt over en uke siden..men skal bytte vann i morgen igjen, byttet mandag 20 l, må kanskje få ut restene av medisinen, er litt over en uke siden jeg sluttet med den, og scalarene har like mye sopp..den ene scalaren, den største har hatt det i nesten to mnd.
Postet 15.08.08 kl 23:12
Du brukte jo en medisin mot hvitprikk, det er en parasitt, mens fiskene dine lider av soppangrep... Det sier seg selv at det ikke hjelper - det blir som å bandasjere armen dersom du har vondt i hodet
Det er skummelt å medisinere med diverse midler man får i dyrebutikker, fordi de fleste medisinene der ødelegger mer enn sykdommen - de kverker de verdifulle filterbakteriene også. Og med det lurvete ryktet Prodac har på alle sine produkter, så skulle det ikke forundre meg om den er årsaken til at fiskene dine puster så voldsomt. Det er et typisk tegn på nitrittforgiftning. Men som nevnt innledningsvis; det kan ha flere årsaker.
Et godt tips er å rådføre deg her på Akvaforum, beskrive symptomene fiskene har osv, og spørre om råd mht medisiner og eventuell behandling. De fleste her kjenner til medisiner som er snille med filterbakteriekulturen!
Jeg vil faktisk gå så langt som å fraråde deg å bruke noe som helst produkt fra Prodac igjen. Det er faktisk så elendig. Det er helt skummelt. Jeg fatter og begriper ikke at en så stor kjede som Tropehagen vil risikere et frynsete rykte med så dårlige produkter!
Skal du ha noen akvarieprodukter, er et godt råd å spørre her på AF istedet, hva du skal bruke og hvor du kan få tak i det, og få linker til akvarienettbutikker du kan handle fra. Da får du nemlig svar fra folk som har erfaring med å kjøpe akvarieutstyr og vet hvilke butikker man bør bruke.
Skaff deg f.eks. JBL Nitritt-test fra Tropefisk. Anbefales! Meget god kvalitet, pålitelig nettbutikk med rask leveranse så sant det er på lager. Dessverre har de nettopp hatt feriestengt, så den testen var ikke på lager. Regner med at det tar noen uker før han får fyllt opp lageret igjen skikkelig.
Aquamanias er også en kjempegod nettbutikk, men det ser ut som de har feriestengt enda (les på forsiden av nettbutikken!).
Du har også Webzoo, som har veldig mye varer på lager. Der finner du så godt som alt du trenger i startfasen som ferskt akvarist De har veldig mye varer på lager nå, f.eks. ph-test og nitritt-test. Dette er to viktige tester alle akvarister bør ha hjemme.
Og til sopp-problemet fiskene dine sliter med nå, bør du kjøpe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]Esha-2000[/URL], en meget fin medisin. Ødelegger ingenting av filterbakteriene dine. Les bruksanvisningen nøye.
Det er skummelt å medisinere med diverse midler man får i dyrebutikker, fordi de fleste medisinene der ødelegger mer enn sykdommen - de kverker de verdifulle filterbakteriene også. Og med det lurvete ryktet Prodac har på alle sine produkter, så skulle det ikke forundre meg om den er årsaken til at fiskene dine puster så voldsomt. Det er et typisk tegn på nitrittforgiftning. Men som nevnt innledningsvis; det kan ha flere årsaker.
Et godt tips er å rådføre deg her på Akvaforum, beskrive symptomene fiskene har osv, og spørre om råd mht medisiner og eventuell behandling. De fleste her kjenner til medisiner som er snille med filterbakteriekulturen!
Jeg vil faktisk gå så langt som å fraråde deg å bruke noe som helst produkt fra Prodac igjen. Det er faktisk så elendig. Det er helt skummelt. Jeg fatter og begriper ikke at en så stor kjede som Tropehagen vil risikere et frynsete rykte med så dårlige produkter!
Skal du ha noen akvarieprodukter, er et godt råd å spørre her på AF istedet, hva du skal bruke og hvor du kan få tak i det, og få linker til akvarienettbutikker du kan handle fra. Da får du nemlig svar fra folk som har erfaring med å kjøpe akvarieutstyr og vet hvilke butikker man bør bruke.
Skaff deg f.eks. JBL Nitritt-test fra Tropefisk. Anbefales! Meget god kvalitet, pålitelig nettbutikk med rask leveranse så sant det er på lager. Dessverre har de nettopp hatt feriestengt, så den testen var ikke på lager. Regner med at det tar noen uker før han får fyllt opp lageret igjen skikkelig.
Aquamanias er også en kjempegod nettbutikk, men det ser ut som de har feriestengt enda (les på forsiden av nettbutikken!).
Du har også Webzoo, som har veldig mye varer på lager. Der finner du så godt som alt du trenger i startfasen som ferskt akvarist De har veldig mye varer på lager nå, f.eks. ph-test og nitritt-test. Dette er to viktige tester alle akvarister bør ha hjemme.
Og til sopp-problemet fiskene dine sliter med nå, bør du kjøpe [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]Esha-2000[/URL], en meget fin medisin. Ødelegger ingenting av filterbakteriene dine. Les bruksanvisningen nøye.
Postet 15.08.08 kl 23:27
Endret: 15.08.08 kl 23:31
ja vet den er for hvitprikk, fiskene hadde jo hvite prikker, men det var ikke hvitprikk siden de enda har det og de ikke er døde..så det er bare sopp, har funnet det ut i en annen dyrebutikk som jeg tror er uavhengig og ikke i noen kjede, der har de veldig god peiling på fisk og slikt. det er de jeg har tatt alle testene hos. men akkurat nå har jeg ikke råd til å kjøpe mer medisiner og utstyr, har nå to esker med et eller annet og fire flasker..ene esken med noe som heter ectoson eller noe slikt har jeg sluttet å bruke etter at noen med vett sa jeg ikke skulle bruke det. den andre esken er noe for hardheten i vannet og det bruker jeg etter hvert skifte, også aquasana for å nøytralisere klor. så har jeg en flaske med antiseptisk greier som jeg hr brukt en gang, den er prodac, har som nevnt også prøvd den ichetellerannet mot hvitprikk. har også en flaske sånn vitamin og antistress greie fra tetra som jeg bruker etter vannskift.
Postet 15.08.08 kl 23:55
Aquasan fra Prodac? Den har jeg hørt mye stygt om. Det var det første av Prodacs produkter jeg leste negative saker om....
Slutt å bruke den med en gang. Jeg har faktisk lest om folk som har opplevd at fisk har daua når det ble tilsatt. Den virker rett og slett giftig, skal man dømme etter opplevelsene enkelte har hatt med den.
Bytt vann, gjerne to til tre ganger i uken, og bruk ikke mere Aquasana.
Har fiskene dine hvitprikk eller sopp... eller begge deler? Jeg skjønner ikke helt hva du mener de har? Selv om du prøvde medisin og ikke ble kvitt det, så betyr ikke det at sykdommen ikke er hvitprikk. Det betyr sannsynligvis ikke noe annet enn at Prodac er noe dritt og at den ikke virker (akkurat som deres andre produkter). Mener du skrev det lenger opp, at det var Prodac medisin mot hvitprikk du hadde prøvd?
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]Esha Exit [/URL]anbefales mot hvitprikk, gjerne sammen med Esha 2000 som jeg linket til ovenfor. De to produktene er faktisk anbefalt sammen, da virker de sterkere mot hvitprikk. Og har du nå begge sykdommene i akvariet, så slår du to fluer i en smekk
Det er synd du ikke har råd til å skaffe den medisinen du trenger når fiskene dine er syke
Slutt å bruke den med en gang. Jeg har faktisk lest om folk som har opplevd at fisk har daua når det ble tilsatt. Den virker rett og slett giftig, skal man dømme etter opplevelsene enkelte har hatt med den.
Bytt vann, gjerne to til tre ganger i uken, og bruk ikke mere Aquasana.
Har fiskene dine hvitprikk eller sopp... eller begge deler? Jeg skjønner ikke helt hva du mener de har? Selv om du prøvde medisin og ikke ble kvitt det, så betyr ikke det at sykdommen ikke er hvitprikk. Det betyr sannsynligvis ikke noe annet enn at Prodac er noe dritt og at den ikke virker (akkurat som deres andre produkter). Mener du skrev det lenger opp, at det var Prodac medisin mot hvitprikk du hadde prøvd?
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]Esha Exit [/URL]anbefales mot hvitprikk, gjerne sammen med Esha 2000 som jeg linket til ovenfor. De to produktene er faktisk anbefalt sammen, da virker de sterkere mot hvitprikk. Og har du nå begge sykdommene i akvariet, så slår du to fluer i en smekk
Det er synd du ikke har råd til å skaffe den medisinen du trenger når fiskene dine er syke
Postet 16.08.08 kl 00:00
Endret: 16.08.08 kl 00:05
vet det er synd, men det er takket være dyrebutikken som har solgt meg så mye dritt jeg ikke egentlig skal bruke...men får penger over helga og håper de holder ut til da, er veldi gla i sjokolademallen min og vil virkelig ikke miste henne...har mistet fire fisk forrige uke, tydeligvis av forskjellige grunner for de på dyrebutikken kan ikke finne noen grunn, de har målt nitritt da fiskene begynte å dø og etterpå..kan jeg skifte vann da uten å ha noe aquasana i? da blir det jo bare rent springvann...er ikke det farlig da? vet forresten ikke hva som feiler scalarene, men de er jo i god form har bare hvite flekker på en finne hver..ingen av fiskene som har dødd har vist noe tegn på sykdom før de har dødd over natta, fiskene er de siste jeg ser før jeg sovner og de første jeg ser til om morgenen. bare prinsessecikliden min som viste seg syk en morgen og svømte på siden og på rygg og døde utpå formiddagen. de andre døde om natten og var frisk kvelden i forveien..
Postet 16.08.08 kl 00:20
Farlig? Med rent vann? Nei du, det er det sunneste som finnes for fiskene
Det er jeg 100% sikker på at fiskene dine setter stor pris på!
Bruk vann fra kaldtvannskranen, og sett det gjerne over natten i en REN bøtte det aldri har vært vaskemidler i. Viktig! Vaskemidler til husbruk, selv små rester av det, er ren gift for fiskene!
Etter en natt i bøtte er det romtemperatur på det dagen etter, så er det bare å bruke det til fiskene.
Det går også greit å bytte litt vann med kaldt vann også, fiskene tåler normalt en temperatursenkning på flere grader. Iallefall de fiskeartene du har nevnt.
Kjenner du til hva ph-verdien er i området der du bor på kranvannet? Eller testet butikken det bare og sa bare til deg "Det er bra" og ikke noe tall eller mere eksakt info? (det er i så fall typisk zoobutikkansatte - de skulle skrevet det ned på en papirlapp, alle verdiene og gitt dem til kunden!)
Det er jeg 100% sikker på at fiskene dine setter stor pris på!
Bruk vann fra kaldtvannskranen, og sett det gjerne over natten i en REN bøtte det aldri har vært vaskemidler i. Viktig! Vaskemidler til husbruk, selv små rester av det, er ren gift for fiskene!
Etter en natt i bøtte er det romtemperatur på det dagen etter, så er det bare å bruke det til fiskene.
Det går også greit å bytte litt vann med kaldt vann også, fiskene tåler normalt en temperatursenkning på flere grader. Iallefall de fiskeartene du har nevnt.
Kjenner du til hva ph-verdien er i området der du bor på kranvannet? Eller testet butikken det bare og sa bare til deg "Det er bra" og ikke noe tall eller mere eksakt info? (det er i så fall typisk zoobutikkansatte - de skulle skrevet det ned på en papirlapp, alle verdiene og gitt dem til kunden!)
Postet 16.08.08 kl 00:31
Endret: 16.08.08 kl 00:33
veldig lav både kh og ph på springvannet her, får begge opp til rundt fem med sånn middelgreie. men er det ikke klor og metaller i vannet som trenger å nøytraliseres...? oi, visste ikke det om bøtta, har brukt den eneste bøtta jeg har, bare vasket den godt i kokende varmtvann før jeg brukte den...da bør jeg med andre ord ikke skifte mer vann før jeg har fått penger til å kjøpe ei ny bøtte også....
Postet 16.08.08 kl 00:41
Postet 16.08.08 kl 00:42
nei, er ikke fett å være alenemamma til to småbarn nå for tiden, måtte bruke de siste pengene i dag på en pakke knekkebrød, en brunost og en bleiepakke som begge må bruke av til tross for at den ene er tre år og den andre er 7 mnd...går det forresten bra med sånn stripstest fra tetra på tropefisk? den er jo billigere enn å kjøpe alle testene seperat..
Postet 16.08.08 kl 00:46
Postet 16.08.08 kl 12:56
Endret: 16.08.08 kl 12:56