Dagaktive maller

Finnes det maller som er dagaktive?

Hvis ja, er det noen som kan trives i et 80 liters akvarium?
Ancistrus oppdrettsvariante, og L144 er maller som er framme mye.
Ken Myrseth
Ancistrus oppdrettsvariante, og L144 er maller som er framme mye.

De er i utgangspunktet også nattaktive, bare litt mindre dagsky enn andre.
jepp riktig, som jeg vet så er alle Ancistrus nattaktive. Men finnes det andre maller som er dagaktive?
Inger Anne
[QUOTE=Ken Myrseth]Ancistrus oppdrettsvariante, og L144 er maller som er framme mye.

De er i utgangspunktet også nattaktive, bare litt mindre dagsky enn andre.
Greit det det står at de er nattaktive, men jeg har 5 karr med både oppdrettsvarianten og L144.
Mulig de ikke kan lese og ikke forstår at det er på natten de skal være ute, men mine er faktisk like aktive om dagen som om natten.
Har også 3 artskarr med L134 de er også rimelig mye fremme om dagen, så de kan sikkert heller ikke lese.
Samt at jeg har L66 de er litt mere skye, men også de er mye fremme om dagen, men mest ved mating.
Mine L144 er i farten døgnet rundt, de. Alltid på plass ved måltider, og jeg ser dem hengende rundt ellers i karet på dagtid også. Travelt opptatte med gnaging av alger og sånn som maller driver med

Det kan se ut som de yngre L144 er mer aktive på dagen enn en fullvoksen L144 jeg har. Den gjemmer seg mer på dagtid enn de yngre. De unge har kanskje ikke skjønt tegninga enda ?
Ja kanskje det Mona hehe. Men hvordan er L183 tror dere? (link)
Har hatt alle artene som er nevnt ovenfor men de mallene som uten tvil har vært/er mest dagaktive hos meg er L200 og L128.
Hmmm...jeg har stort sett ikke samme opplevelse, verken med L-128 eller L-144. Disse to artene liker ikke meg (men jeg liker dem), så de foretrekker mørket her hos meg. L-128 blir ofte aktive om kvelden, like før lyset slukkes, så jeg får heldigvis sett litt til dem. L-144 gjemmer seg hele dagen hos meg. Da jeg hadde L-200 (av typen hemiancistrus subviridis - det er to L-200-arter), så jeg dem aldri. Hvordan den andre L-200-arten er, har jeg ikke erfaring med. Men sånn er det ofte med fisk: man vet faktisk aldri helt. Det er mange omstendigheter som påvirker om fiskene er framme om dagen eller ikke.

Det som ofte skjer med maller når de blir drettet er at de erfarer at det ikke er noe farlig i karret slik at de føler seg trygge og dermed blir de mere aktiv om dagen. Jeg har utelukkende VF maller(bortsett fra L046) og jeg ser lite eller ingen av disse. Har forsåvidt heller ikke sett mye av L046. Jeg kan garantere at ingen av mine maller kan lese heller.

Selv om mallene er dagaktive forhindrer dette ikke at det typiske for arten kan være at de er nattaktive.
Plussmedlem
Inger Anne
Da jeg hadde L-200 (av typen hemiancistrus subviridis - det er to L-200-arter), så jeg dem aldri. Hvordan den andre L-200-arten er, har jeg ikke erfaring med.

Jeg har begge typer.
De går riktignok i forskjellige kar, men Baryancistrus demantoides er mye framme på dagtid.
Hemiancistrus subviridis'ene er mere sky, men et par av dem kommer fram når "dagfisken" får sin mat. Ellers så er det lommelykta som må brukes under opptelling når tablettene havner i karet etter mørkets frembrudd.
Om det er L-maller du er ute etter så har jeg ikke noe forslag, men den perfekte dagaktive mallen for en 80 liter må vel være corydoras. Rart at ingen har nevnt de
hehe vil ikke ha maller som stimfisk. Blir for mange individer i karet. Men jeg går nok for en L183 og senere så tenker jeg kanskje å skaffe meg en Rineloricaria lanceolata og kanskje en Bunocephalus coracoideus.

Kule fisker.
Hva med ottoer?, dette er riktignok små maller, men er framme om dagen og "stimer" om dem er flere. Selv om de ikke er stimfisk
har planer om å skaffe dem her: Link

Tenkte kanskje 3stk e.l.

Men har god tid på meg. En ting jeg har lært er tålmodighet når det gjelder akvarium.
Tom Kristiansen
Hva med ottoer?, dette er riktignok små maller, men er framme om dagen og "stimer" om dem er flere. Selv om de ikke er stimfisk;)

Ottoer er stimfisk.
Inger Anne
[QUOTE=Tom Kristiansen]Hva med ottoer?, dette er riktignok små maller, men er framme om dagen og "stimer" om dem er flere. Selv om de ikke er stimfisk;)

Ottoer er stimfisk.

Ottoer er ikke stimfisk, men bør være i flere i en gruppe Er stor forskjell på fisk som stimer og fisk som bare liker å ha artsfrender rundt seg.
samme har jeg hørt, de sier at 4-5 holder lenge, men at 3 går bra det også. Hadde jeg vært smart og kjøpt et brukt kar til 300 liter som var til salgs for samme prisen som mitt nye 80 liter kar, så hadde jeg nok planlagt om å kjøpe mange flere otto'er, ser ut som fine fisker.
Tom Kristiansen
Ottoer er ikke stimfisk, men bør være i flere i en gruppe;) Er stor forskjell på fisk som stimer og fisk som bare liker å ha artsfrender rundt seg.

Ett eller annet sted her på AF ligger det en link til en liten filmsnutt der noen fanger ottoer. Jeg finner den ikke igjen ved å søke dessverre. Og der var det ingen "gruppe" ottoer. Det kokte i vannet!
Tom Kristiansen
Ottoer er ikke stimfisk, men bør være i flere i en gruppe;) Er stor forskjell på fisk som stimer og fisk som bare liker å ha artsfrender rundt seg.

Såvidt meg bekjent holder fisk sammen i grupper eller stim for å føle trygghet. Ergo: jo flere jo bedre. Kan du forklare forskjellen på gruppe og stim?

PS: jeg spør ikke om dette for å krangle eller diskutere. Jeg er reelt interessert i hva du mener forskjellen er

Jeg vet dette er OT men trådstarter har kommentert samme tema, så da er det vel ok å spørre?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap