Glupsk sjokolademalle og avl?

prøver å få barn fra mine thomasiciklider, mine palett ciklider og har to gravide guppy....men vil noen av dem ha noe sjangse til å overleve natten engang sammen med min noe feite sjokolademalle? noen erfaringer?
Det tviler jeg sterkt på. Den mallen må nok ut, de er helt rå på egg- og yngelnasking om natten. Når mørket senker seg, blir den en rovfisk uten like.

Det nytter stort sett ikke å prøve seg noe særlig på oppdrett i selskapskar, særlig med maller tilstede. Sjansene for at noen lever opp er vel 1%...
å huff.....har ikke tenkt så mye på det før, fordi hun (malla) er så anonym om dagen. men kom til å tenke på det nå når jeg så at thomasien min spiste eggene sine, hvem som var stressfaktoren....hjelper det heller ikke med flyteplanter, iallefall for guppy-yngelen? palettene mine er noen aggressive karer, men de vil altså ikke klare å holde malla ute av hula si om natta?
Jeg har dårlig erfaring med å ha sjokolademalle i selskapskar... Fikk en skikkelig stor en for mange år siden. En som kom med ei bøtte med brunt vann med fisk oppi som jeg ikke ante hva var. (Helt på sparket!) Kan si jeg skvatt da jeg så den! Lette den opp i fiskeleksikonet og der sto det noe som at den gikk fint i selskapskar, ganske rolig skulle den være og. Så jeg prøvde å ha den i 275 l. Det gikk med en god del kardinaltetra på ei natt, den fisken er temmelig brutal. Den var stor, men var likevel imponert over hvor mange den fikk spist.
Vet ikke hvor stor din er, men tenker du kan se langt etter yngel så lenge den er der. Selv på paletter. Den brøyter seg frem og er jo full av pigger, så det er ikke sikkert den bryr seg noe særlig om at de prøver å jage den.
Den har vel ei egen hule å hvile i om dagen så det ikke er slosskamp med palettene om hula?
Sjokolademaller stapper i kjeften det som er mulig å stappe i kjeften, og litt til. De er sjarmerende, men har en glupende apetitt. De ser ut til å ha små munner, men det er imponerende hva de greier å suge inn gjennom den sprekken!
så dumt også, for jeg er blitt så gla i glupske henja hun er utrolig nydeli, omentrent 8 cm nå og alvorlig feit! får dra med henne til butikken igjen da, er litt nærvøs for ottoene mine som er små nå (otocinclus)...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap