Sky ancistrus

Har fått en fin ancistrus dame sammen med en 60 liter som noen hyggelige mennesker gav vekk. Men fisken er ekstremt sky og skvetten. Har omtrent ikke sette henne... Hver gang jeg kommer nær så ruser hun inn bak pumpen, eller annet egnet sted...

Nå har hun fått en mann i livet sitt - og han har blitt like sky som henne. Har ikke vært med på at ancistruser har vært slik før? Er det vanlig? Skal jeg forsøke å "venne dem til" å ha folk i nærheten? Eller bare la dem være og så finner de ut av det på egenhånd? Er de nattdyr?

Det lille akvariet står på kjøkkenet, kanskje jeg kan sette det i hjørne av stuen så de blir vant med folk? Vil annen fisk gjøre dem mindre sky? De har to guppy venner.... (som faktisk kommer frem når det kommer folk)
Sky ancistrus
det kan vere at når de får vent seg til den nye plassen at de blir litt tryggere .har snakket med andre folk som mener hvis mallene er flere stykker da blir de ikke så sky . men jeg tror om en liten stund når de får vendt seg til da er de ikke så sky lenger..tror det har lite å si hvor de står plasert om det er på kjøkenet eller i et hjørne
Kanskje de kan bli flere ja.. mulig. Tanken om å sette dem i stuen var at der er jo folk hele tiden. På kjøkkenet er mer sjelden. "Fiske tilvenning" Takk for svar. Spennende å se hvordan de finner seg til rette. De har bodd her i et par uker nå...
Har de skikkelig huler og tett beplanting så de kan gjemme seg og føler seg trygge? Jo barere et kar er, jo skyere blir fisken. Og jo flere gjemmesteder man har, jo mindre gjemmer fisken seg, fordi den føler seg trygg.
Ja, mener nå de har godt med skjulesteder. De har gravet huler under alle røttene Men damen hadde vel ikke så mye å skjule seg i når jeg overtok, da så det ut til å være åpent, men noen få planter.

Kanskje de blir litt mindre sky med tiden... Hva er det "beste" ancistrus vet? Kanskje jeg kan by dem på en delikatesse som de ikke motstå?
Squash og agurk er ganske populære

Min ancistrus var ikke spesielt sky, men hvis jeg gjorde brå bevegelser foran karet stupte den i skjul. Jeg måtte alltid bevege meg med litt roligere bevegelser og snike meg opp til karet når den var fremme..
Har selv endel ancistrusser, både oppdrettsvarianten og L144 og det er utrolig stor forskjell på fiskene i samme art.
Noen av de er kjempe sky og jeg ser de knapt nok i det hele tatt, mens andre igjen er som diskusene mine og liker og vise seg fram.
Så adferden på samme type fisk kan være utrolig forskjellig, fordi om de lever i samme karr.

Så tiden vil vise om dinne virkelig er så skye eller om de forandrer seg etterhvert.
Nå har de fått flytte inn i stuen, hvor det er folk rundt karet hele tiden. Har bedret seg litt. Men for det meste så ligger hun under en rot, og han inni en kokosnøtt hule... Ikke verdens meste spennedne par, men ser ut som de trives greit.

De mest iøyenfallende som skjer i dette karet er de to bittesmå guppyene mine
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap