Tofargede banjomaller

Har to tofargede banjomaller gående i ene karet mitt. De ar gått der siden jeg anskaffet dem for ca 1 mnd. siden. Og fram til i går kveld har de hatt normaladferd for denne arten.

Men under foringa i går kveld dukket de opp, og jeg regnet med det var for å få seg noe mat igjen. Til å begynne med holdt de seg på bunnen som vanlig, men så oppdaget jeg den ene i overflaten både stående i vannsøylen, så svømte den med ryggen opp langs overflaten for å så snu seg med buken opp. På meg virket det som den gjorde det for at det skulle vere lettere å plukke flakfor fra overflaten. Litt senere var den første gått til bunns igjen, men da var den andre dukket opp i overflaten. 'og den såg ut som den hadde promlemer med å komme seg tilbunns igjen pga. for stor oppdrift. På den siste oppdaget jeg en kul på magen, på størrelse med malle pellets. Så jeg antok at den var på et eller annat vis grunnen til den unormale oppdriften.

Idag er den med pelletsen i magen gått i dekning igjen, men den andre er oppe i øvre vannlag. Den står under noen flyteplanter med buken mot glasset, ser nesten ut som om den har tatt feil av bunnen og glasset.

Det er ingen av dem som har snappet etter luft i overflaten, og vannverdiene mine er som de skal vere.

Så til 48 000 kr spørmålet. Er det noen med erfaring med denne fisken som kan forklare denne adferden. Det virker ikke som om de er hverken syke eller stresset på noen måte..

Hvilke målinger har du tatt?

Eg holder denne arten, og selv om enkelte av mine har tatt seg noen små svømmeturer, har eg aldri opplevd noe slikt som du beskriver.

Det kan ikke være noe bakteriedritt i bunnlaget, siden dette skjer samtidig med begge fiskene? Eg aner ikke...

Har testet for: -Nitritt
-Nitrat
-Ph
-Gh
-KH

Nitrat kunne gjerne vert litt høyere enn den er. Og stiller meg litt tvilende til plagsomme bakterier i bunnlaget, siden det er fullt av sandsnegler, det blir støvsugd 1 gang i mnd. ved vannskifte og filterrens og det ikke er noen andre av de bunnlevende fiskene som har avvikende adferd.

Ja, det er underlig adferd. Stusset fælt i gårkveld, men regnet med det var engangstilfelle. Så når jeg oppdaget at den ene hadde samme adferd i kveld. Den har stått urørlig, under noen flyteplanter. Når den har bevegd seg, har svømminden mindt meg om den som den sør-amerikanske bladfisken.

Men hvis de av og til jakter små insekter i overflaten i naturen, kan det forklare adferden. Men det er en hypotese jeg har, som jeg ikke klarer å få meg til å tro på når det gjelder disse..

Siden du har testet akkurat de fem vannverdiene der, så tipper jeg det er disse 5-i-1 stripsene du har brukt?
De er dessverre ikke pålitelige i det hele tatt, og viser ikke relle verdier.
Det er noe galt når en banjomalle ligger i overflaten.men hva?????

Nope. Har kun dråpetester. Har holdt på så lenge med akvarier til at jeg har tenkt på å skaffe meg strips. Er så innarbeid på dråper, og sånt fantes ikke når jeg begynte. Først mange år etter debuten jeg ble klar over at det fantes tester for Ph, og at det var viktig. Debutfisken min var en type sølvfarget guppi, som var en fødemaskin av en annen verden og tålte alt. Men den har jeg aldri sett i handelen. Og biologisk filtrering tror jeg ingen viste hva det var den gangen.

Hvis den ene banjomallen din ser ut som en oppblåst ballong har du ikke noe å frykte, det er bare en hunn med buken full av egg. Selv har jeg to hunner og desverre ikke noen hanner, da disse faktisk yngler i akvarium.

(knøtter av foreldrene er utrolig skjønne)

Jeg har bare gitt opp å forstå disse morsomme fiskene, noen ganger er de nesten mer oppå sanda enn under, mens andre ganger igjen er de ikke å se på lange tider.
Men jeg lurer på ... siden kuhliiålene legger eggene sine blant flyteplanter, er det noen mulighet for at Banjomaller kan gjøre det på samme måte??
Det er utrolig lite informasjon om oppdrett av banjomaller, hadde vært spennende og funnet ut hvordan alt skjer

Det er en interesann teori Galemor, Bortsett fra at det er den som ikke har kul på magen. For den var gått i dekning igjen i går.

Men bare for å gjøre mysteriet komplett, så fant jeg nettopp den slanke som gjorde at jeg startet tråden liggende urørlig opp på en flytelante med buken i veret. Så antok jeg at nå var den dau. Så jeg tok den ut etter sporen for å "begrave" den, men stusset litt siden den hadde fortsatt friske farger på skinnet. Men hvis den var død burde den jo begynt å blekne. Så jeg ble i tvil og stakk fisken i vannet igjen, mens jeg fortsatt holdt den i sporen. Såg jeg antydning til liv, men div. fisk trodde vist den var mat og var begynt å nappe. Så jeg tok den ut igjen og la den på en flyteplante for å sjekke om den faktisk var i live. Og det kan du ta deg gift på at den var. I det jeg la den nedi vannet skal jeg si deg det ble liv. For idet den kom i vannet igjen begynte den å sprelle, så idet jeg slapp sporen dens tok den av som en rakett..

Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap