Sae som slås

to av mine fem SAER slås helle tiden og de mister fargen på den svarte stripa. er dette vaneslig hos SAER
Ser på profilen din at du har denne arten i et altfor lite akvarium (28 liter).
Dette er store fisker, og selv om de er "små og søte" nå, så er det ikke lenge før du må skaffe deg et nytt og større akvarium (over 200 liter), eller så må du gi de bort.

Kan være flere grunner til at de slåss: ikke nok mattilgang, for liten tumleplass.

Var også noen som nevnte for meg, at hadde man fler enn 2 stk, ble det bare krangling.
Ikke vet jeg om det er sant, da jeg ikke selv har erfart dette.
Ihht fiskeprofilen skal de være i stim, men det kan kanskje være slik at de trives best i par, ikke vet jeg..

Har selv 3 stk SAEr. To holder sammen som erteris, og den tredje er mer for seg selv. Alle ser ok ut, og den som holder seg alene ser ikke ut til å mistrives (synlig iallefall)
Jeg har fire stk. i en 240 liter og det hender at de jager hverandre litt, men bare for kortere perioder. Ofte så henger de sammen og er snille. Mine er enda relativt små, ca. 5-6 cm.

Jeg vil nok tro at det er noe helt annet i et mindre kar; da kan de ikke svømme bort fra hverandre om de blir jaget - så du skal ikke se bort fra at aggresjonen har noe med det lille karet å gjøre; dette er fisk som trenger litt plass.

Jeg sytnes du bør vurdere å gi de større plass, men jeg ville også vurdert flere kamerater (i et større kar!) - det er ofte slik med fisk at om de er litt hissige så er det fint med flere som kan ta støyten, enn at kun én plages hele tiden...
de skal bytte plass snart når de blir litt støre
jeg tipper at når dere var nybegynnere viste dere ikke allt om allt
Sikker på at det er SAE du har og ikke Flying Fox? De er veldig like og forveksles ofte i butikkene. FF er en hissigpropp.

julnil
Kan være flere grunner til at de slåss: ikke nok mattilgang, for liten tumleplass.

Neppe mangel på mat. For få individer på for liten plass er dog ganske sannsynlig

julnil
Var også noen som nevnte for meg, at hadde man fler enn 2 stk, ble det bare krangling.

Feil. Gruppefisk (ordet "stim" blir ofte litt feil) trenger langt flere enn 2. Da fordeles kranglingen innad i flokken og de finner ut av ting innenfor hierarkiet. I motsatt fall blir det for få individer som de dominante kan hakke på. "survival of the fittest"

ROLF-FLOR
eg tipper at når dere var nybegynnere viste dere ikke allt om allt

Selvsagt. Men hva mener du egentlig? Det er jo ingen uhøflige eller belærende svar i denne tråden?
jeg mener at jeg er nybegynner og ikke vet allt
Selv har jeg drevet med akvarium on/off i 25 år. Og jeg ser fremdeles på meg selv som nybegynner -
Jeg har hatt 8 stk i en 240 liter, og disse var veldig aktive og svømte rundt sammen og lå og slappet av i gruppe på bunnen. Veldig stilig. Hadde også kun 4 stk en stund, og også det gikk fint.

Ville prøvd å gi de litt bedre plass og se om de roet seg

Det er vanlig at de mister fargen litt når de krangler.
ROLF-FLOR
de skal bytte plass snart når de blir litt støre

Når de blir litt større?! Hvis du ikke skjønner det vokser ikke disse veldig stort i et 28L. disse vill ha ujavn vokseing og noen vill kanskje ikke vokse i det hele tatt. unngå og pine de stakkars fiskene og flytt dem fort! hjelper ikke om de for nok mat om de ikke har nok plass og utvikle seg på! :/

jeg flytta de for lenge siden
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap