Hvilken algespiser kan jeg sette i 28-liter sammen med en dvergkulefisk?

Har en 28-liter hvor det straks skal flytte inn en Dvergkulefisk.. Men problemet jeg ikke tenkte på er algene - Hvordan skal jeg håndtere disse, da stort sett alle algespisere er for store? Snegler går ikke, da de blir spist.
filtervatt. stikk hånda neri med en dott og skrubb glasset ved behov
Riktig lysmengde, en god del planter, stabile vannverdier og jevnlige vannbytter. Og som Sanne sa, filtervatt er tingen. Å ha algeetere fordi man ikke gidder å bruke et halvt minutt på å fjerne litt alger på frontglasset i akvariet, det er virkelig latskap. Noen små Otocinclus kunne alltids fungert, men det betyr absolutt ikke at jeg anbefaler "the lazy way"
Stine Sofie
Å ha algeetere fordi man ikke gidder å bruke et halvt minutt på å fjerne litt alger på frontglasset i akvariet, det er virkelig latskap.


Det var slettes ikke slik jeg mente det, men tenkte ikke på at lysmengde osv kunne kurere algene siden jeg aldri har hatt et kar uten algespisere eller snegler før. Vil også nevne at jeg ikke har maller fordi jeg ikke GIDDER å rense karet men fordi jeg synes de er underholdende, så det blir kanskje litt feil av deg å si sånn uten videre..? Men takk for svar.
Otocinclus affinis er ganske bra og er ikke så stor eg har 2 av desse i mitt 25 liter..
Ja, tenkte på ottoer selv men synes karet blir litt lite, spesielt da de bør være i grupper på 5-6stk Mulig jeg kan prøve med noen veldig store snegler..?
Er det noen vits å utsette noen andre fisk for kulefiskens "terror" da? Det står i fiskebasen at den bør holdes i artskar, for den er bl.a. en notorisk finnenapper. I en liten 28 liter dømmes jo andre fisk til å være prisgitt bølla, uten sjans til å flykte noe sted. Det forstår jeg ikke at du vil. Har du kulefisk, må du også ta med på kjøpet at de egner seg best alene i akvariet sitt. Det er jo litt dårlig gjort mot fiskene å skulle sette dem der fordi du ønsker underholdning.

Hadde karet vært 10 ganger større, hadde jeg nok ikke vært så skeptisk, men en 28 liter...? Nei.
hva med noen amano-reker? de er flinke til å spise alger på planter og annen innredning.
Ja, var hovedsaklig reker eller store snegler jeg tenkte på, eller om det fantes noen mindre versjoner av Otto som pleier å gå bra

Men tror nok jeg prøver å holde den alene i første runde, har prøvd å lagt forholdene til rette men har veldig mange planter i, så vi får se hvordan det går
Jeg hadde tidligere dvergkulefisk sammen med div. yngel(feks guppy) og kirsebærreker i en 25L. Jeg så ikke at kulefiskene plaget reker eller fisk.
Mulig at dvergkulefiskene villet nappet i fisk som ligger mye rolig, som algespisere.
Har selv dvergkulefisk i en 43 liter sammen med 2-3 Otocinclus affinis. Dette går helt utmerket og ottoer er flinke algespisere.
Lest flere steder at det er en bra kombinasjon, bl.a. her.

En dvergkule og et par ottoer hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å ha i en 28 liter, bare pass på å ha nok gjemmesteder og planter.





Takk for svar! Reker vurderes, men er litt redd de kan bli "smakt på"..

Ja, har også lest at Ottoer skal gå bra overens med dem, men bekymret meg litt for at karet ble litt lite for dem.. Det er plenty av gjemmeplasser for har over 7 ulike planter, røtter, steiner og huler så det skal ikke være noe problem. Mulig jeg kanskje kan ha små Ottoer i, og flytte dem over i større kar når de blir fullvoksne

Og til Mona - jeg ønsker naturligvis ikke å plage noen dyr, men vet at ting i fiskebasen ikke ALLTID stemmer 100%, og slike ting kan være litt individuelle. Ser at alle karene registrert med kulefisk her på akvaforum også har andre fisker/dyr i samme kar, og tviler på at samtlige av dem har hatt problemer med det. Mine NeonTetra og kampfisk skal visstnok også være finnenappere, men det virker ikke som om de har lest i fiskebasen..
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap