Mine otto'er tror de er corydoras...

...og virker deretter! De kommer fram og fyker langs bunnen sammen med coryene når jeg har gitt mat, men ellers virker det som de henger bak i et hjørne og gjør heller liten nytte algemessig sett. Jeg skulle gjerne hatt dem til å spise litt alger på plantebladene, for å si det sånn! Det er mulig de jobber litt om natta, men foruten de første 48 timene de var i karet (da rensket de absolutt alt), så har jeg ikke sett dem spise langs rutene og bladene.

Jeg vet de burde ha agurk e.l en gang i uka, men gir jeg dem det, så spiser de vel enda mindre alger?
Sitat fra Wikipedia; "Agurk består hovedsakelig av vann (96-97%), og energiinnholdet er derfor svært lavt (14 kcal (59 kJ) pr. 100 g). Agurk inneholder små mengder C-vitamin."

Jeg skjønner vel egentlig ikke helt hvor den store "gi algeetere agurk"-teorien kommer fra av nettopp den grunnen. Altså, fisker lever i vann, de svømmer i vann, hvorfor skal vi da gi dem mat som inneholder 96-97% vann?

Men til spørsmålet ditt. Selvfølgelig, en mett Otocinclus spiser nok ikke noe særlig med alger. Likevel ville jeg gitt variert fôr i tillegg til alger. Har lest flere diskusjoner der det spekuleres om Otocinclus trenger kjøtt i kosten, om de er herbivore eller omnivore. Det er jo også noe å tenke på. Ellers ville jeg nok gitt grønnsaker som brokkoli, spinat og evt. squash fremfor agurk.
Ja, agurk var bare et eksempel, jeg gir helst squash (brokkoli griser sånn...).

Men ansistrusen i det andre karet jobber hele tiden, og i forhold til fem otto'er, jobber den jo mye bedre! Lurer på å sette inn tre til, kanskje de blir mer aktive hvis de er flere i flokk?

Og jeg tror nok ganske sikkert de liker mer enn bare alger. Jeg ser dem aktive på alt som gies de andre, kanskje med unntak av røde mygglarver.
I tillegg til at jeg vil at de skal gjøre nytten som algeetere, synes jeg jo at det er koselig å se dem mer enn bare hvis jeg kikker langt bak i et hjørne i akvariet - de er jo så søte!
Sært, mine mopper i seg alger døgnet rundt. Men kanskje de er litt kresne på typen alger? Jeg ser at de rører ikke penselalger eller skjeggalger hos meg, alt annet går ned på høykant.
Kanskje det jeg har på bladene rett og slett ikke er riktige alger for halvmette otto'er, bare for utsulta otto'er rett fra butikken...
Tilfeldig bekjentskap
© Steffen Günther
Reklame for plussmedlemskap