3 otocinclus hoppei - 1 døde etter en uke i karet. årsak?

Jeg har skaffet med en kampfisk som lever sammen med tre små otocinclus hoppei og noen jegersneglebarn i et 28l kar. Hoppeiene har virket i veldig godt humør og har sprettet rundt og spist alger i en uke nå. Kampfisk lar de være i fred. I dag oppdaget jeg at en av de lå så stille. Det viste seg han den var dø - etter kun en uke i karet.

Vannet har grei temperatur og sjekket vannkvaliteteten med både strips og dråpe for to dager siden og i dag. Alt er ok.

Hva kan dette være?
Trivdes han rett og slett ikke? Kanskje han var syk? Eller rett og slett mett av dage (stod viltfanget på de)...
desverre har ottoer det med å dø uten videre, pga måten de blir fanget og oppbevart til de blir transportert på. de blir sultet, så lenge at organene får så store skader at de til slutt dør. de er derfor ganske skjøre, jeg mistet alle mine 7 i løpet av 1-2 mnd, den som levde lengst hadde jeg i 4 mnd.. det er derfor å anbefale at de kommer i godt innnkjørte kar med mye alger de kan gomle på, og krysse fingrene for at det ikke er forsent
Takk
Takk for svar. Det er en god del alger i karet mitt og spesielt på plantene. Da har de stakkars ottoene nok blitt litt hardkjørt. Har prøvd å mate de med malletablett, men virket ikke som de synes noe om det. Den ble bare liggende og søle til vannet uten at noen smakte den. Hva slags annet fór kan jeg prøve med for å oppruste de litt?
De er vegetarianere, og vil ha "grønn kost".
Du kan forsøke med en agurkskive som du trer innpå en teskje, slik at det synker. Sjekk av og til i løpet av det neste døgnet om du ser noen ottoer som henger og gnager på den, eller om du ser tannmerker på agurken.

Dersom de ikke rører den, prøv igjen et par dager senere. De vil før eller siden skjønne at grønnsaken (som de nok aldri har sett/luktet før) er spiselig.
Men er ikke agurken spist etter ca et døgn, bør man ta den opp og evt bytte den med en ny, så det ikke råtner og ødelegger vannkvaliteten.
Squash og godt skyllte/vaskede salatblader kan også forsøkes. Legg salatbladet inntil sideglasset og sett en to-delt magnet på bladet på innsiden og den andre magneten på utsiden. Så sitter bladet pent på plass og du har orkesterplass til å kunne se på at fiskene spiser
Squash kan du få til å synke på samme måte som agurken, bruke en teskje som synkelodd.

Mine viltfangede ottoer (Otocinclus cocama) liker bare et bestemt tablettfôr beregnet for herbivore fisk (altså vegetarianere) og det er JBL Novo Pleco. De overså den ferske og fine agurken jeg hang der, og gikk rett på de tablettene, gang på gang. Til slutt ga jeg opp agurken og gikk over til kun disse grønne tablettene.
De bryr seg ikke om andre typer tabletter som jeg gir (jeg fôrer med annet også for det er til Corydorasene i samme kar). Men de bor i et temmelig algebefengt kar så de er travelt opptatte dagen lang med å spise (men det er så mye alger at de knapt syns engang).
Takk for gode tips
Takk for gode tips. Jeg håper jeg får de to andre til å leve. De er jo noen helt utrolig flotte små skapninger! Jeg har prøvd Tetra malletablett, men den var de ikke interesserte i. Jeg bestiller en pakke av den du anbefaler. Kampfisken som bor sammen med de er skikkelig kresen på mat og spiser ikke annet en Betts Splends spesialfór! Kresen type han. Men han er heldigvis snill med ottoene!
Mine 3 Otto A..... Har fått erter og blomkål også. Ertene lå der ca ett døgn før de ble spist men blomkålen forsvant etter få timer.
Du finner mye informasjon om Otto her: www.otocinclus.com

De rådene som bedret helsa til mine otto mest, var følgende:
- 40% vannbytte to ganger i uka ( i stedet for 25% en gang i uka )
- god sirkulasjon i vannet og utløpet av pumpa settes opp mot overflata

Otto'er trenger rent og oksygenrikt vann. Ikke salt og ikke kalk.

Mine er nå blitt nærmest fargerike med flotte mønstre på ryggen og halen - i brunt, grått og svart - med tydelige hvite flekker på halefinnen. Ser de derimot ganske grå og ensfarget ut med fargeløs hale, så trives de ikke. Mine otto er påstått å skulle være Otocinclus affinis fra dyrebutikkens side, men det tror jeg bare måtelig på.

Jeg synes også du bør følge rådet gitt i fiskebasen her på akvaforum for denne arten og gi dem et større akvarium. Personlig ville jeg ikke ha hatt mine otto sammen med min kampfisk i min 30L.

Lykkelige ottoer
Mye har skjedd siden i sommer...
Jeg har nå to små lykkelige ottoer som koser seg og spiser og gumler. De er veldig glad i Pleco chips, og får en chips annenhver dag. Ellers spiser de det de finner rundt forbi i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap