Aspidoras sp. araguaiensis.

Hei.

Kjøpte med 10stk Aspidoras sp. Araguensis i dag, det var dette navnet butikken eg kjøpte de av hadde fått av eksportøren.
Har leitet litt etter info om de, men var ikke lett å finne noe.
Så da kommer det store spørsmålet. Er det noen som har kjennskap til disse små søte?
Bedre bilder kommer senere, da de enda er til akklimatisering
[External Image]

[External Image]
Det var tøffe fisker du hadde fått deg der
Er du sikker på artsnavnet for når jeg "googlet" det kom det ikke opp så mange treff.
Da tenkte jeg at jeg fikk sjansen til å bruke boken min" Identifying Corydoradinae catfish" å se om det var noen som lignet inni der.
De aspidorasene jeg syntes lignet mest var enten Aspidoras spilotus eller Aspidoras depinnai.
Jeg vet ikke om dette var så mye til hjelp for deg, men det var iallefall de jeg syntes lignet mest
Takker for svar. Googlet litt eg og, det var ikke mye info nei.
Det var dette navnet han som solgte meg fiskene hadde fått fra eksportøren.
Han selgeren hadde også sjekket de i diverse bøker om fisk, men hadde ikke funnet mye info om disse, men han hadde fått beskjed fra eksportøren at de ikke var artsbestemt.
De skal vist få en gyllent gullskjær på kroppen når de farger ut.
åja, ja jeg vet ikke jeg nei.
Egentlig syns jeg nesten alle disse aspidorasene er likedan :P
Ja ganske like alle sammen, men etter mer leting kan det se ut som der er C125 jeg har. De har den samme stripen gjennom toppen av ryggfinnen. Får bare vente og se når de har farget mer ut
Tonje_R
Ja ganske like alle sammen, men etter mer leting kan det se ut som der er C125 jeg har. De har den samme stripen gjennom toppen av ryggfinnen. Får bare vente og se når de har farget mer ut:)



Hei Tonje. NÅ LYSTE JEG OPP!!!! Endelig kan jeg lese om flere som har fått opp øya for Aspidoras. Har hatt min leiksgruppe på 15 stk C125 siden mars og får stadig egg og yngel som vokser opp. Jeg har skrevet en artikkel om min erfaring med C125, og den artikkelen finner du her på AF
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2376 er linken til siden du finner det.

Brukte selv veldig lang tid på å finne ut hva jeg egentlig hadde, da jeg kjøpte dem som aspidoras pauciradiatus (?) Fant ut etterhvert at det var c125.

C125 skiller seg ut fra andre aspidoraser ved at de legger eggene sine i klynger, gjerne på pumpa eller frontglasset. Andre aspidoraser sprer eggene sine i skjul. Så slik kan en finne ut om det er c125. De må da selvfølgelig være kjønnsmodne.

Les artikkelen min og sammenlign mine bilder der, med dine fisk. Kan jeg spørre hva du ga pr stk for disse? Bare litt nyskjerrig. Håperdu finner artikkelen verdt å lese


C125 er iallefall min favoritt og en hyperaktiv aspidoras, spesielt etter at lyset er slukket. Kommer med en liten info til og det er at iallefall C125 ikke leiker og legger egg i dagslys. Egg og leik skjer etter mine og andres erfaringer kun når det er mørkt/på natta

Var ikke meningen å kuppe tråden, men ble bare så ivrig når jeg så ordet ASPIDORAS
Kan også se noen bilder på planetcatfish:

http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1157

Alle bildene der er av mine indivder (kan tro jeg er stolt av det;- =)
Bare hyggelig at ildsjeler kommer innom og skriver i tråden
Har allerede vært innom artikkelen og lest kjapt igjennom.
Jeg gav 600kr for 10stk, de kostet 69pr stk vist en skulle kjøpe færre. Men hadde hørt at Aspidoras var stimfisk og kjøpte derfor flere
Mine er enda ikke så store, ca 2,5cm, gleder meg til de får skikkelige farger.

Man skal være stolt av flotte bilder av flotte fisk
For meg ser det ut som Aspidoras spilotus. Det er faktisk flere "eksperter" som mener og tror at A.spilotus og C125 er samme fisk.Om det stemmer, gjenstår å se.

A.spilotus
JAG
For meg ser det ut som Aspidoras spilotus. Det er faktisk flere "eksperter" som mener og tror at A.spilotus og C125 er samme fisk.Om det stemmer, gjenstår å se. [URLBLOCK1]



Hei JAG. I forhold til mønsteret på mine C125 synes jeg hennes også ligner mer på Spilotusene enn C125. "Ekspertene" trenger ikke søke lenge på om det er samme fisk, det er ganske enkelt.

Spilotus legger eggene sine spredt og gjemmer dem så en knapt finner dem, og det gjør ikke C125. C125 skiller seg ut fra ALLE andre Aspidoras med å legge eggene sine i klynger, på vindu, pumpe eller andre steder. Legger de gjerne på toppen av pumpa eller rundt utblåser røret. Skal se om jeg finner noen bilder på maskin for å vise deg. Ellers finner du også bilder av dette i artikkelen min her på AF

Derfor er jeg 100% sikker på at dette ikke er samme fisk

De gule eggene er 2 dgr gamle, de hvite er nylagte på bildet
Fant et par bilder til......
Hei.
Var innom Midtun zoo i dag og kjøpte noen.
Det jeg fikk vite er at de heter Aspidoras sp. Araguaiensis (C125). Kommer fra elven Rio Araguaia i Brasil og drettet i Singapore.
Racy
Hei. Var innom Midtun zoo i dag og kjøpte noen. Det jeg fikk vite er at de heter Aspidoras sp. Araguaiensis (C125). Kommer fra elven Rio Araguaia i Brasil og drettet i Singapore.



Jeg har en gruppe på 13 stk til salgs for 400 kr om noen er inressert. Dette er av mitt eget oppdrett. Fiskene må hentes evnt her, og sendes ikke. Les også min artikkel her på AF om C125
Racy
Hei. Var innom Midtun zoo i dag og kjøpte noen. Det jeg fikk vite er at de heter Aspidoras sp. Araguaiensis (C125). Kommer fra elven Rio Araguaia i Brasil og drettet i Singapore.

Det var på Midttun eg og kjøpte mine, da viste de ikke at det muligens er C125. Snakket med han ene på butikken og fortalte at det muligens var C125 etter litt info fra Loffa her inne
Tonje_R
[QUOTE=Racy]Hei. Var innom Midtun zoo i dag og kjøpte noen. Det jeg fikk vite er at de heter Aspidoras sp. Araguaiensis (C125). Kommer fra elven Rio Araguaia i Brasil og drettet i Singapore.

Det var på Midttun eg og kjøpte mine, da viste de ikke at det muligens er C125. Snakket med han ene på butikken og fortalte at det muligens var C125 etter litt info fra Loffa her inne


Når dine blir kjønnsmodne, Tonje, og de begynner å legge egg, vil du fort finne ut om det er C125. Om det er C125, slike som jeg har, legger de eggene sine i klynger. Det er eneste aspidoras typen som legger eggene sine i klynger. Alle andre typer sprer eggene sine på lik linje med corydorasene egentlig. Gjemmer de gjerne så godt at du ikke ser dem
Hvor store ca er de når de er kjønnsmodne Leif? Litt kjipt å sitte med så flotte fisk og egentlig ikke vite hva de er
Fortalte også han i butikken at eneste måten å virkelig vite at dette var C125, var at de la egg i klaser og ikke gjemte de
Tipper mine var ca 30-35mm store når jeg fikk de første eggene. Mine var kjønnsmodne når jeg fikk dem så er ikke helt sikker på kjønnsmoden str. Har heller ikke beholdt yngel så lenge at de har lagt egg. Har en yngelgruppe på 13 stk som jeg med stor sannsynlighet leverer butikken i helgen. Ser ikke ut som noen vil ha disse. Har ligget ute en god stund nå under rubrikk. Folk vet ikke hva de går glipp av............ Jeg er sikker på at du er enig med meg Tonje

Leif
Eg er veldig enig, synd du bor så lang vekke, ellers hadde eg kjøpt gruppen. Utrolig sjarmerende fisk dette.
Det er eneste aspidoras typen som legger eggene sine i klynger. Alle andre typer sprer eggene sine på lik linje med corydorasene egentlig. Gjemmer de gjerne så godt at du ikke ser dem

Til informasjon
Det er mange coryer som legger eggene sine i klynger.
JAG
Det er eneste aspidoras typen som legger eggene sine i klynger. Alle andre typer sprer eggene sine på lik linje med corydorasene egentlig. Gjemmer de gjerne så godt at du ikke ser dem


Til informasjon
Det er mange coryer som legger eggene sine i klynger.


Hei JAG. Har frem til nå hatt 15-20 corydoras typer JAG, og ingen av dem har lagt de i slike klynger som denne Aspidoras C125. Ikke et eneste egg legges utenfor et lite område. Men når du mener det er coryer som legger eggene sine i klynger antar jeg du sliter med å finne en corydoras som legger SAMTLIGE egg, 50 i tallet på en ti-kroning, slik som C125. Jeg sier ikke at det ikke finnes men har ikke vært bort i en slik cory enda ;- =)
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap