Otto vs pitbullpleco

Har planer om å skaffe noen små algespisere i 120-liter`n, og tenkte da egentlig på ottoer. Leser jo stadig om hvor skjøre de kan være, så er litt usikker.

Så ser jeg at pitbullpleco er månedens fisk på Tropehagen, og denne er jo liten. Men hvor gode algespisere er de? Kan de måle seg med ottoene?
Hvis hovedintensjonen kun er å holde karet fritt for alger ville jeg kanskje valgt en annen fisk enn otocinclus. Denne fisken trives aller best i kar hvor det er masse alger, hele tiden...

Otocinclus spiser alle slags alger, blant annet brun alger, myke grønnalger og mikro-organismer på røtter, steiner og glass - jo mer det er desto bedre. De trives i kar med masse planter og lite sirkulasjon. Det er kanksje derfor noen synes det er vanskelig å holde dem i live?
Det å holde det algefritt er vel ingen intensjon, men litt mindre hadde vært fint. Jeg har massevis av planter, og middels sirkulasjon, så kanskje ottoer vil trives hos meg? Syns de er veldig søte, men har vært redd for at de ikke ville trives. Liker maller av alle slag, men de bør jo ikke være så store...
sånne SAE er jo gode algespisere. har tre stykker selv og di er veldig livlige fisk
he919
sånne [URLBLOCK1] er jo gode algespisere. har tre stykker selv og di er veldig livlige fisk


Sant nok, men de er store, og kommer fra feil verdensdel ;D
Jeg lovpriser mine ottoer, og når du først får dem over de første ukene/en drøy måned så ser det ut til at de tåler relativt mye.
At de skal være så vanskelige å få til å trives anser jeg nesten som en myte, for jeg har ingen vansker med mine. De ser ut til å leve livets gode dager i storekaret, midt mellom finnenappende tetraer, glupske killier og alt annet. Det er middels med sirkulasjon i karet, endel planter, og algemengden går opp og ned. I værste fall forer jeg med litt ekstra grønt til dem. Eneste jeg ser er at de ikke rasper, slik L-mallene gjør, de bare sutter, så du må skrape bort grønne flekker på glasset.
Tror jeg skal prøve meg på ottoer alikevel. Får tråle butikkene etter noen feite eksemplarer
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Lund
Reklame for plussmedlemskap