Farlowella gracilis - enkel å skaffe?

Heisann!

Jeg er på utskikk etter en grenmalletype til min 120L! Det bør derfor være en grenmalle som ikke blir for stor, og tanken falt da på Farlowella gracilis.
Men er det mulig å skaffe disse i butikk og er dette en art som lett blir forvekslet med andre grenmaller?
Er det noen derute som er bevandret i malle-verdenen å kanskje kan gi meg tips om eventuelt andre grenmaller som er mulige å skaffe og som passer i en 120L ?

påforhånd takk for alle tips!

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Her er noen andre grenmaller
Hvis du vurderer andre arten enn Farlowella typene så er kanskje en av disse av interesse.

Rineloricaria hasemani er lett å holde og få lek på, større utfordring å få yngel til å leve opp, men det er jo med på å gjøre dette litt mer gøy når det fungerer. Disse leker i huler....og når de først begynner så spyr de ut kull gjerne med 4 ukers mellomrom... Min gruppe har lekt i kar helt ned til 50l (da som artskar) og går nå i et mallekar sammen med L-134 og en gruppe Loricaria simillima, nå er pH nede i 5,5 mens i artskaret var Ph rundt 7 - like leksvillig i alle kar når paret var dannet....

En annen grenmalle jeg har hatt en liten stund nå som jeg liker godt er Loricaria simillima, blir en del større men har det bra så lenge den får 100l eller mer. Disse er substratlekere så her farter hannen rundt med eggene i bartene sine. Skal ikke være så veldig vanskelig å få lek – har ikke hatt lekstendenser på mine enda, men de er kun 10-12 cm så kanskje de ikke er helt klare enda...

Bilde #1: voksne Rineloricaria hasemani
Bilde #2: Rineloricaria hasemani ungfisk
Bilde #3: Loricaria simillima
Takk for info disse synes jeg var veldig interessane! Jeg har definitivt ikke låst meg til farlowella artene! og etter tipsene dine skal forhøre meg litt med butikkene her østpå om det er mulig å skaffe disse! Begge var veldig interessane på hver sin måte! Likte spess disse som fløy rundt med eggene i mustasjen! Det hadde nok vært et vakkert syn ( godt vi mennesker ikke har utviklet oss slik :P )
Tilfeldig bekjentskap
© Maren K. Berre
Reklame for plussmedlemskap