Hva slags malle kan jeg ha?

Skal kjøpe nytt 70 liters akvarium imorgen. Det skal være hovedsaklig guppy i dette karet, men jeg må jo ha en malle der også. Så jeg lurer på om noen har noe forslag til en malle som er ganske enkel å holde, som passer i en 70 liter med sandbunn, 7-7,5 i PH, og lav KH?

Har to ancistrus sp. fra før, og vil gjerne prøve noe nytt. Har pansermaller også, men en del av dem har dødd, så jeg tror kanskje ikke de fungerer så bra hos meg :/ pansermallene jeg har er julii. Noen som vet om en annen type som er mer hardfør som kan passe her?

Må jo også være noe som ikke er så veldig vanskelig å få tak i.

Du kan jo velge nesten fritt blant mange hundre L-maller. Mange hypancistrus-arter passer bra inn i en 70-liter. F.eks en L-134 hadde jo passet bra. Fin er den også! En L-144 hadde jo også vært fint. En fin, gul malle som er ganske billig og grei å få tak i.


Ellers kan du prøve deg på en gruppe med en otocinclus-art, men disse er stimfisk, så du bør kjøpe en fire-fem stykker.

Takk for svar!

Må si at jeg synes L134 var skikkelig fin. L144 blir litt for knæsj for meg tror jeg.
Skal se etter L134 og otocinclus neste gang jeg er i dyrebutikken og snoker. Hadde jo vært arti med en liten stim også.
L134 er en Peckoltia, og eg synes den passer dårlig i en 70-liter. En av grunnene er at denne arten gjerne kjøpes som en gruppe, siden det er vanskelig å skille kjønn.

I dine vannverdier ville L204 passet perfekt, men av samme grunn som over er ikke dette å anbefale; det blir for knapt med plass.

Panaqolus maccus er en mulig kandidat til ditt kar grunnet at den ikke blir så stor, men det er fremdeles en "gruppefisk" siden kjønn kan være vanskelig å bestemme.

Personlig mener eg et par Ancistrus passer perfekt i en 70-liter, da disse er ganske så stasjonære. Ancistrus claro vil da være et perfekt valg. Litt vanskelig å få tak i, men fullt mulig. Eg har den selv, og den er virkelig nydelig!
men... at det er en gruppefisk, betyr det at man bør kjøpe en gruppe, fordi de bør være i grupper? eller hva menes med det?

synes claro også var fin.
Nei, man kjøper gjerne en gruppe for å sikre seg at begge kjønn er representert, hvis man ønsker å avle dem.
men hvis man ikke ønsker å avle så er det ikke så farlig da?
ingen som har noe mer forslag på hva slags pansermalle jeg kan ha istede for julii?
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap