Pansermaller

Hei
Jeg har en 60 liter hvor jeg på bunnen startet med noen panda pansermaller. Jeg fikk lyst til å ha flere sorter så jeg kjøpte 2 metallpasermaller, 2 prikkete og 3 sterba. Jeg har nå tilsammen 12. En butikk sier jeg bør ha minst fem av hver sort, mens en annen butikk sier jeg gjerne kan ha 2 - 3 av hver sort isammen. Hva er riktig og hva er problemet med å "blande" flere sorter sammen?
Corydoras finnes i mange arter, og de vil helst ha selskap av sin egen art.

Jeg syns corydoras bør være i grupper på minium 6 av samme slag.

Du kan godt ha 12 corydoras i en 60 liter, men ikke mer en 1- 2 slag, f eks 2 grupper av samme sort på 6 stk. En annen ting er at panda liker ganske kjørlig vann, mens sterbai gjerne kan ha varmere vann, skjekk ut profilene i fiskebasen om de ulike kravene de forskjellige coryene har.

OG sist men ikke minst, det ser ut som du har grus på bildet ditt. Corydoras lever på sand i naturen, og vil man gi de riktig forhold i et akvarium, så må du ha sand til de. Det er utrolig fasinerende å se coryer som bruker bartene sine og leter etter mat i sanden, og vil du ser mest mulig naturlig coryoppførsel, så gi de sandbunn. De kan faktisk bli syke av å gå på grus over lengre tid.
det går helt fint å ha en blanding av pansermaller, men de foretrekker gjerne heller en større grupper av bare artsfrender. da f.eks. bare C.Panda. men å ha de i en blandingsgruppe går helt fint.

bare husk at de skal ha sand og ikke grus som bunnsubstrat pga. bartene deres er utsatt for bakterie infeksjoner o.l. på grus. om de mister bartene sine kan de desverre dø. dette problemet unngår du glatt med å ha bunnsubstrat slik pansermaller / Corydoras egentlig skal ha

lykke til med Coryene dine! det er flotte fisker!
Grus / sand
Takk for veldig bra svar.Bildet dere ser er fra 120 liters Lido Juwel som jeg ikke har Corier i. Jeg har et 60 liters Juwel med fin sand. Tror den er mellom 1 og 2 mm så det ser ut til å funke. Jeg har ca 25 - 26 grader i vannet. Dette for å ha et kompromi mellom panda og sterba. Tror du dette vil gå bra på sikt ?
ja dette ser jeg ingen problem for at skulle funke blir helt perfekt for de det!
bare du passer på det ikke blir for mange i en 60L cya 10-13 individer ( totalt) holder. men da kan / bør du gjerne ikke ha så veldig mye annen fisk
Utsparring til utvendig filter
Hei
Siden sist har jeg bestilt nytt Trigon akvarium 190 liter. Jeg har også kjøpt Eheim pumpe 2073 og satt denne i sirkulasjon i mitt gamle 120 ltr. Lido kar. Og såhar jeg kjøpt BTN slimline bakgrunner og Biltema sand.
Så har jeg lest noe om at der ikke er utsparring til slangene til utvendig pumpe på Trigon 190 ? Er det slik at jeg her får en overaskelse når jeg får akvariet og kanskje må begynne å kutte i lokket (uff - uff) for å få inn innsug og utblås i karet.

Jeg har tenkt å ha ancistrus, stim med kardinaltetra, 6 - 8 sterbai og 5 - 6 discus (dyrebutikken mente dette gikk greit i trigon 190) i karet. Har lest at noen her på forumet mener dette er for smått når diskusen blir stor. Hvor lang tid sånn ca med normal foring tar det før diskusen blir 20 cm?
Tenkte å bytte vann minimum hver uke med ca 30 - 40 %

Ser fram til innspill på dette
Juwel trigon 190
og så har jeg fått hjørneakvariet mitt. Er kjempefornøyd. Skjærte ut det innvendige Juwelfilteret med en tynn kniv. Har fått limt på slimline-bakgrunnene (litt vanskelig å tilpasse hjørne). Det var ikke enkelt i et hjørneakvarie med buet front å "rigge" seg til med press på veggen under herdeprosessen til silikonlimet, men alt går. Gjorde dette i natt, og nå har jeg fått inn biltema-sand og fyllt vann i. Satte igang Eheim pumpa som har gått 2 uker i eksisterende innkjørt kar. Problemet med innføring av 16/22 slangene fra pumpa gikk greit. Jeg kutta litt i utsparringskanten på akvariet slik at slangene ikke skulle stikke høyere enn nødvendig. De stakk nok 5 -6 mm for høyt til at lokket kunne ligge helt nedtil. Jeg tok å la på svart tape på rørene ved toppen av karet slik at ikke den "skjønne" grønne fargen til Eheim ble synlig. Lokket blir liggende litt over men jeg synes det ble helt greit.
Neste steg blir nå å få inn noen planter, noen stein og en rot. Roten skulle helst være en med litt tynne greiner som stikker opp et stykke i karet. Vet noen hvor jeg kan få tak i dette i område Arendal til Kristiansand?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap