Adferd hos humlemaller. lek?

Har to humlemaller (Microglanis Iheringi) som jeg kjøpte for ca. en mnd siden, kanskje mer.

Da jeg kjøpte dem så de helt like ut. Slanke i kroppen, lysegul i fargen, med sorte striper. Disse er nattaktive, så jeg får skjelden sett på dem når lyset står på.
Men i dag kom begge to ut i lyset rett etter foring (de holder hus i en kokkosnøtt under ei rot) og den ene har forandret seg drastisk. Den er blitt mørkere i fargen der den skal være gul/hvitaktig, nå er den mer mørkgul/oransje, samt at den er tjukk som fy i buken.
Ikke bare har den ene endret utseende, men de oppførte seg ganske merkelig også.
Den andre, som enda er slank og lys i fargen driver å vrir seg rundt den tjukke og svømmer etter den en stund, så ender det hele i noe som ser ut som en heftig slosskamp. Den slanke blir også jaget vekk når den nermer seg hula.

Noen som har opplevd lignende? Leste en artikkel på nett som antydet at disse skifter kjønn hvis det er mangel på det ene kjønnet. Kan dette være tilfelle? Er dette lek? Eller burde jeg separere dem? Den tykke kommer ikke så mye ut av hula si, men kommer ut under foring. Begge spiser som vanlig.

Jeg har aldri før sett disee to krangle eller sloss, derfor reagerte jeg litt på denne merkelige oppførselen. De gjør dette ca. hvert 20 minutt forresten. Om det er av betydning.

Tusen hjertelig takk til alle som svarer
Ingen som har kjennskap til disse her?

Kan jo forøvrig oppdatere med at den mallen som har blitt tykkere og mørkere holder seg inni hula hele dagen, men kommer ut for å hente mat som den tar med seg tilbake inn i hula, og jager vekk andre fisker. De driver fortsatt å gjør dette merkelige ritualet sitt, men nå går det flere timer mellom hver gang.

Noen som har en formening om dette er lek og egglegging, eller om dette dreier seg om territorie.

Og så håper jeg jo at det er noen som kanskje vet noe om hvorfor den ene har blitt mørkere og tykkere og skyere enn den andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap