Bunocephalus verrucosus søkes

Inaktiv bruker
Muligens et dumt spørsmål, men er det noen som vet om det er mulig å oppdrive Bunocephalus verrucosus her i landet? Har en Tofarget Banjomalle (Bunocephalus coracoideus) nå og leker med tanken på å få innredet et kar med ihvertfall 3 typer banjomalle boende i et mest mulig naturlig habitat for dem. De 2 nevnte pluss Banjomalle (Bunocephalus amaurus). Egentlig en ganske kjedelig fisk siden de 2 sistnevnte graver seg helst ned i sanden men, eg finner dei ganske fasinerende. Mulig det blir flere individer av hver sort og muligens andre sorter banjomalle.
Godt å se at det er flere som driver med Banjoer

Har selv 5 voksne Bunocephalus coracoideus, samt en ung B. Amaurus.
Sliter selv med å få tak i flere typer banjoer. Jeg sjekker stadig listene, men sjeldent er det annet en coracoideus. Spørs om det er noe særlig å finne på privatmarkede, siden denne typen maller ikke er lett å få oppdrett på. Så om du vil ha andre typer, så må du nok sjekke utenlandske sider, eller ta kontakt med importører.

Jeg startet med en banjomalle, og ble fort overfacinert. Når den var alene, så lå den for det meste under sanda, men jo flere maller jeg skaffet, jo morsommere blir de. Nå finner jeg de "stående" i planter og langs røtter. Hver og en har en nesten unik fargekombinasjon, så jeg kjenner igjen de forskjellige fiskene. Jeg har tendenser til å håndmate dem om natta, men det gjelder for det meste nyinnkjøpte fisk. De er alltid utsultet i butikken.
Jeg opplever at disse fiskene trives godt i selskap av hverandre. De er fredelige mot hverandre, og legger seg gjerne i klynger oppetter stammen på en jumbo-sverdplante.
Akk, jeg elsker banjoer!
her har du en av drømmebanjoene mine; Pterobunocephalus dolichurus

Forresten, banjoer blir ofte litt mer frampå hvis du har svakt lys. De er nattaktive i all hovedsak, men hvis du har ei lita lampe, eller har mulighet til å dimme lyset på kvelden før du forer så kan du nok få se mye aktivitet. Men tålmodighet er viktig når det kommer til banjoer. De er ikke fisker som stresser med noe som helst :P
Jeg opplever at yngre eksemplarer (5-7cm) er veldig mye mer aktive en voksne. Amaurusen min er også hakket mer aktiv en coracoideusene, men den er enda ung, så jeg er usikker på om det har med artsforskjeller å gjøre.

Hvordan ser du for deg at du vil innrede karet til banjoen(e)?
Inaktiv bruker
Veldig kjekt å sjå at eg får eit godt utfyllende svar fra noen som har samme fasinasjon for desse spesielle fiskene Saken er at eg kjøpte meg akvarie for 1 måned siden så er helt fersk akvarist, men når sant skal sies har eg sittet og lest og lest på forumtråder og fakta om fisker, og da spesiellt banjomallene som eg virkelig har sansen for.
Første karet var en 63 liter med mye forskjellig fisk. Eg kjøpte ciklidesand så banjoen skulle få grave seg ned og kose seg,og ganske raskt kjente eg litersyka komme snikende så eg begynnte å lete etter større kar (er vel naturlig innenfor denne hobbyen) og på nyttårsaften reiste eg og hentet et 220 liters kar med en del fisk i fra før (akvariene er registrert i profilen min) og litt grovere sand , som det forøvrig ser ut til at coracoideus`en trives bedre i (de gangene eg ser den)
Skal sette de 2 dyrebutikkene som er her på øya på saken og se om de kan finne B. Verrucosus hos sine importører, blandt annet Imazo i Sverige kor eg fekk Coracoideus`en fra.

Kva forer du banjoene dine med? Eg fekk beskjed om å gi tablettfor med kjøttinnhold, men har ikkje sett banjoen min ete dette enda, mulig eg må teste håndmating som du nevnte. Har 2 instillinger på armaturen i 220 literen, full belysning og dempet belysning så får prøve å se om den vil ha mat i dempet belysning.
Hadde foresten vært morro og sett bilde av hvordan de voksne individene dine ser ut da min Coracoideus foreløpig berre er ein liten tass på maks 5-6 cm.

Har kikket litt på Pterobunocephalus dolichurus også, meget pen fisk det også Hadde passet perfekt i ciklidesanden kan det se ut til

Kar for banjoene ser eg for meg innredet med finkornet sand, røtter,blader og muligens noen plantetyper. Ser for meg noe i retning sør-amerikansk biotop akvarie
Også mulig eg slenger oppi Catappa blader .

Høres ut som en god ide å legge opp til søramerikans biotop, siden banjomallen stammer derifra. Et rikt dekke med catappa og eikeblader liker de godt. Når jeg har mye catappa i karet, så ligge de ofte framme, under bladene. Røtter og stener som skaper huler og skjul er også veldig fint for banjoene. Hos meg ser det ut til at de foretrekker sverdplantene. Jeg har en SVÆR sverdplante, og flere middels til store. Ofte ligger alle banjoene inni den største planten. Hvis du søker litt på sortvannsakvarium, så kan du finne mye fin inspirasjon som passer banjoen bra

Banjomallen stoler 100% på sin kamuflasje. Dette er grunnen til at man kan plukke de opp å holde dem i hånda uten at de stikker av. Men fisken er nok ganske klar over hvordan kamuflasjen fungerer, og hvis den ikke har riktig miljø å "blende inn i", så kan det stresse fisken, som igjen kan resultere i sykdom på sikt.
Og de aller fleste ser jo hva en banjomalle ser ut som, nemlig et vissent løv. Derfor er Catappa helt fenomenalt å bruke siden det tilbyr gjemmesteder, i tillegg til at det har mange postitive innvirkninger på vannet.
Eikeblader kan også brukes, dersom du er så heldig å ha eik i nærområdet.
Plukk fallent løv på høsten fra steder der det ikke er blitt forurenset. Gjør samme som catappa, men er gratis om man har tilgang. (noe som ikke er en realitet for meg, for her oppe finnes det ikke eik)
---------------------------------------------------------

Når det kommer til foring, så er jeg litt sær. Jeg har ingen faste rutiner what so ever, og velger foret litt på feelingen. Banjomallene eter ikke nødvendigvis hver dag (voksne) og kan ligge i flere dager uten å vise interesse for mat, uansett om det er favorittmaten eller ikke. Jeg liker å bruke forskjellig type mat, og ikke bare typisk fiskemat heller.
Nå i det siste har jeg gitt dem mye "baby shrimp". nesten et halvt kilo med hele, råe, frosne glassreker. Kjøpte de på en internasjonal matbutikk, og kostet ikke mer enn 30-40 kroner for hele pakken. Billig knallfor for de fleste fisker. Har selv spist en porsjon av disse og må si de virklig er gode som snack!
Har faktisk en egen hylle i fryseren med kun fiskemat. Og der er det mye rart, blandt annet:
-Oksehjerte
-Artemia
-Cyklops (ikke til banjo)
-Glassreker
-Scampi - Rå og kokt
-Hvite mygglarver (ikke til banjo)
-Erter (det liker de faktisk)
-Revet spinat
-brokkoli, blomkål og gulrøtter
-Torsk, sei og laks
Levende mat:
-Maggots (røde og hvite)

fersk mat:
-Squash
-reker og rekerogn
+ masse mer som jeg bare ikke kommer på i farta. :P

Grøntforet er de generelt sett ikke så veldig intressert i, men det er greit at de får i seg litt grønt i blandt også. Men til det så bruker jeg heller tabletter med grøntfor i, da banjoene er mer villige til å ta det enn grønnsaken i seg selv. Men erter har jeg hatt suksess med.

Banjomaller er aktive om natten og ligger i ro på dagen. Som regel foregår eting også på natta.
Banjomaller blir ofte radmagre og utsultet i butikker, noe som er svært tydelig hos de fleste voksne individer i handelen. Grunnen til dette er ofte at banjoene ikke rekker maten før den blir spist opp av andre fisker, og fordi fisk i butikker oftest får mat kun når lyset er på.

-Når du håndmater, så holder du bare maten mellom fingrene og hold det like foran nesa til banjoen. Hvis du gir tabletter eller pellets, så bør dem bløtes først.
Noen banjoer tar maten med en gang, mens andre trenger litt tid på å få igang apetitten. Vær tålmodig så blir du kjent med banjoen din
-----------------------

-Banjoer har ikke skjelldrakt. De har hud lik vår egen, og de skifter denne ut regelmessig. Yngre fisker skifter oftere, mens voksne skifter vell 1gang per 2mnd.
Dårlige vannverdier, eller feile verdier kan medføre at de skifter oftere.
Jeg vet ikke helt sikkert, men jeg tror det på sikt kan medføre mangelsykdommer hos fisken.
Når de skifter huden, så flasser de store flak med død hud. Derfor er det ganske viktig å ha god filtrering. Posthornsnegler har vist seg greie her, siden de sitter på banjoene å eter vekk den døde huden, slik at det ikke blir sånne store flak. Reker og enkelte fisk kan sikkert gjøre samme nytten. Men det må man vurdere selv.

-De liker vann med mye oksygen, og legger seg gjerne der konsentrasjonen er høyest, men likevell er de ikke spesielt glade i strøm. De blir veldig lett tatt av strømmen. merk! Det er likevell ikke nødvendig med ekstra oksygen i vannet
hvis du har tilstrekkelig med bevegelse i overflaten.

Jeg synes at det er minimalt med informasjon å finne om disse fiskene på nett, så man må rett og slett observere dem og basere sin forståelse på det man har erfart.
Det meste jeg har skrevet her er en blanding av ting jeg selv har erfart, og det andre har sagt/skrevet.

Oi oi, ble langt dette innelgget, til tross for at jeg har ei dundrende hodepine :P Tenker jeg avslutter her for nå. Du må bare spørre dersom du lurer på, så skal jeg forsøke å svare deg så godt jeg kan


Legger ved noen bilder av banjoene mine (obs! Dårlig bildekvalitet)
Åh. Disse har jeg kikka på mange mange ganger i butikken og vurdert kjøpe. Virker som de alltid har dem inne på en butikk, mens jeg aldri har sett dem noen andre steder.
Inaktiv bruker
Kan aldri bli for mye info og for lange innlegg om denne fantastiske fisken Har faktisk sittet og lest igjennom din personlige tråd og kikket på bildene og er virkelig imponert hvor engasjert du er i hobbyen Madammen kom på gli når me hentet 220 literen og det befannt seg en stor Pleco der (blandt alle de andre blant annet 13 Sølvhaier i størrelse fra 5-6 cm til "Sherifen" som måler rundt 15 cm) så hun leser og leser om ancistruser og plecoer til den store gullmedaljen, og eg kikker etter ny inspirasjon for scaping og hold av Banjoer :P De fiskene du har er foresten virkelig flotte, og da ikkje berre banjoene (sjølv om dei er favorittene mine) og når eg kikket på bildene ser eg jo at det ene bildet du har er det bildet som isnpirerte meg til å tenke på å ha flere Banjoer og lage et eget artskar for dei Det bildet kor dei 3 banjoene er samlet rundt maten Kom over bildet når eg søkte etter Banjoer i forumet, så da er det jo du som har inspirert meg...takk for det

Har dimmet ned belysningen i akvariet no og skal leite etter Judas (ja banjoen heiter det :P ) i sanden for å sjå om eg kan lure i han (eller hun) noko mat ettehvert. Og imorgen må eg ut og handle litt snacks til banjoen og de andre fiskene + handle nåken fleire fisk ( fleire Kuhli`er blant annet) og muligens få bestillt meg fleire Banjoer.
Mulig eg må få de 2 dyrebutikkene her til å sjekke opp om noen har B. verrucosus eller Pterobunocephalus dolichurus

Når eg tenker meg om meiner eg å huske at når eg var innom den eine dyrebutikken før eg bestillte Tofarget Banjomalle så viste hun i butikken meg 2 B. Amaurus`er som de hadde "glemt" at de hadde siden de sjelden viser seg :P Kanskje eg må berre ta dei med meg så dei ikkje lenger er glemt :P
Inaktiv bruker
Pål Laumann
Åh. Disse har jeg kikka på mange mange ganger i butikken og vurdert kjøpe. Virker som de alltid har dem inne på en butikk, mens jeg aldri har sett dem noen andre steder.


Ikkje akkurat de mest sosiale fiskene, men spesielle og utenom det vanlige Mulig vi som har de er slik også... :P

Godt å høre at du overlever mine evige lange innlegg.
Så morsomt at du har blitt inspirert av meg. Det er noe jeg ikke er så vandt med. Men bare hyggelig uansett
nå har jeg har ikke oppdatert den tråden min på noen evigheter, så det har jo rukket å skje en god del forandringer her i heimen :P Men jeg tenker at når noen faktisk leser tråden så er det jo greit å begynne å oppdatere litt snart. Men det får bli i natt når jeg er "våken". Jeg fungerer dårlig i dagslys :P
Ja, jeg er utrolig engasjert i banjomaller. Men det blir jo sånn når man finner noe man virkelig elsker å drive på med.
Ja, jeg tror nok det er som du sier, at vi som har banjomaller er litt som banjomaller. Jeg er iallefall det :P

Jeg skal prøve å ha kamera klart i tillfelle jeg oppdager en "mat-orgie". De gjør det i blandt, og det er ganske rått å se når 5 voksne banjomaller klatrer over hverandre for å nå matbiten, hehe.

Hvis butikken har amauruser inne så bør du løpe å kjøpe!
Sist jeg sjekket listene til importørene i Sverige så er det bare tofarget å få tak i. (De fleste norske butikker får fisk fra Imazoo)
Du kan jo prøve å sende en mail til en av importørene å melde din interesse?

Her er forresten noen filmer som kan vise litt habitat.
http://www.youtube.com/watch?v=CW04Ljf_PiM

http://www.youtube.com/watch?v=HqgjgN7HIig

Dette er første film i en hel serie om habitater i amazonaselva. Bør sees.
http://www.youtube.com/watch?v=42IXbBXieCk
Inaktiv bruker
For meg er det ihvertfall veldig gøy å lese hva som skjer i akvariene dine (og noe er bare trist å lese) og det engasjerer meg til å satse litt når eg leser om banjomallene dine Var ikkje på Zoo1 idag kor eg såg amaurusene, men skal ned imorgen og kikke tenkte eg. Men på Tropehagen (er kun Zoo1 og Tropehagen her på øya) var eg idag og fikk tak i oksehjerte,3 kuhli-ål (har 3 stk fra før) og 2 Ancistrus småtasser til samboeren min som er virkelig begynt å bli engasjert i de sugemallene og sitter og prøver å finne ut hvilken type småtassene me kjøpte idag er. Og imorgen skal me som sagt på Zoo1 og kikke på ei ny malle som dei fekk inn for nåken dager siden..ei lita gul sugemalle med svarte streker,og det er der eg skal sjå om dei fortsatt har amaurusene inne ( isåtilfelle blir de snappet opp av sanden og heim til 220 literen av meg )

Og så fikk eg hun på Tropehagen til å sende mail til kontakpersonen sin der dei bestiller fisker fra om muligheten av å få tak i Bunocephalus verrucosus OG Pterobunocephalus dolichurus
Skal få dei på Zoo1 til å gjere det samme :P

Har som sagt handlet Oksehjerte idag men også reker og litt grønnsaker til å lage for av, og skal prøve å få tak i artemia imorgen for å ha litt snacks til fiskene. Når eg er på Zoo1 for å se på sugemalle og om amaursene er der enda skal eg og sjå om dei har øreål/panserål :P Men den er visst vanskelig å få i mat sies det? Og som eg leste i din tråd Organica så kan dei ha ein tendens til å klatre ut av akvariet (kondolerer) så ein får vel prøve å unngå det... men det går nok bra da eg har armatur over dekkglasset.

Skal sette meg og kikke på filmene du linket til nå og finne inspirasjon, og har tatt meg selv i å allerede kikke på flere akvarier, og det er berre 1 uke siden eg handlet 220 literen :P (Mulig samboeren min begynner å frykte litt galskap her siden hun sitter og kikker på hus og leiligheter for oss med gode veggflater og plass for akvarier :P ) Men så har jo også hun lysst å ha et eget akvarium for Pleco eller Ancistrus.
Inaktiv bruker
Bilde 1: Gode "gamle" Judas

Bilde 2: Nykommerne

Bilde 3: Banjokos

Fikk idag beskjed av Tropehagen Zoo at hverken Bunocephalus verrucosus eller Pterobunocephalus dolichurus er å få tak i, men jeg gir ikke opp og skal fortsette å lete

Har nå laget min egen personlige tråd
Og disse er som jeg har forstått ikke noe jegere i det hele tatt?
Hadde vært et spennende innslag i nyakvariet mitt om de passer inn
Inaktiv bruker
De er kjøttetere, så kommer en fisk som får plass i munnen på de for nært så kan de bli spist, men jeg har ikke hatt problem med det enda siden mine er ikke så store enda, men har platy yngel i akvariet, så det gjenstår å se. Platyene og den andre småfisken var egentlig i 63 literen inntil igårkveld da jeg oppdaget vann rundt karet og flyttet fiskene over i 220 literen hvor de større fiskene er (og banjoene) og rensket 63 literen og klargjorde for mulig tetting. De verste fiskene der er Tigerbarbene og Sølvhaiene, men det er satt nedi kokosnøtthuler så de små har skjulesteder.

Du får lese litt om Banjoene så du vet hva du går til Slappe fisker du ikke ofte ser, men når du da ser de blir en helt paralysert og sitter og kikker på de og observerer hva de tar seg til (jeg gjør ihvertfall det :P )

Banjomalle (Bunocephalus amaurus)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4366

Tofarget Banjomalle (Bunocephalus coracoideus)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4371

Men er som Organica også sier ufattelig lite info om desse fiskene rundtom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap