Ancistrus sp.

Heisann.

Har 2 stk Ancistruser som ennå ikke har nådd alder for kjønnsmodning, tror jeg. Kjøpte begge samtidig, de var like på størrelse. Nå, ca. 1 mnd senere, har den ene blitt klart større og helt klart sjefen. Hvis den minste av dem nærmer seg eller oppholder seg en plass som irriterer den største så jager den bort den minste. Er dette allerede tegn på at det er en han? Hadde virkelig håpet at jeg hadde en av hvert kjønn slik at jeg kan få yngel på dem. Masse gjemmesteder/huler i karet
Inaktiv bruker
Nei, det vil jeg ikke si, ancistrus er litt egoistisk og liker å ha ting og plasser for seg selv, det tar dem lite å jage bort en annen ancistrus eller fisk.
Blir enklere å se når de er kjønnsmoden.
Takk for svar. Var litt "redd" for nettopp det du sa Spock, men lurte litt siden den ene har vokst merkbart mer enn den andre. Får bare vente å se når de blir kjønnsmodne. Ihvertfall ikke vanskeligå se på guppiene, ser gravide ut alle damene i karet
Mine to var likedan. Nå har det begynte å vokse ut ganske mye bartebust på den dominerende, og ikke på den andre. Så nå lurer jeg på om det er fordi de er hann og hunn, eller om bare den dominerende ancistrusen vil få bart, hvis begge er hanner? De er cirka fem centimeter nå, og jeg har hatt dem i seks måneder.
Vet noen om jeg da kan regne med at de er hann og hunn? Ved hvilken alder blir de kjønnsmodne?
Begge mine har "bart" helt fremme på leppen, det er normalt uansett kjønn. Hannen får større utvekster på nesen når den blir kjønnsmoden.
Den minste min er 4,5 cm og den størrste er vel ca 6 fra nesen til haleroten.
En annen ting jeg har lagt merke til er at den størrste suger aldri på glasset eller pumpe o.l, den suger nesten bare på roten og kokoshulen sin.
Det er vel kanskje bare at alle fisker er forskjellige?
Den ene min har bart også oppe på nesen, og ligner mer på et neshorn, mens den andre bare har noen bittesmå pigger på overleppa. Den største har også begynt å ligge og vokte inne i et rør og se veslevoksen og "mandig" ut. Så jeg mistenker nok at jeg har hann og hunn. Det hadde vært morsomt om de ble forelsket og bestemte seg for å lage yngel!
Inaktiv bruker
Han får bart på hele nesen og hun kan få litt rundt nesa.
hun er også breiere enn hann.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap