Bytte ancistrus sp. med annen algeeter?

Jeg har et Juwel 240 liter selskapskar, med ymse fisk. Har 4 mellomstore ancistrus som har beslaglagt de fleste hulene i karet.
Samtidig har jeg en gruppe av 7 stk. L-201. Har funnet 2 L-201 døde i keramikk hula som den største ancistrus hannen min har, og mistenker ancistrusen for å ha tatt livet av de?

Tenkte kanskje jeg skulle kvitte meg med ancistrusen for å hindre flere dødsfall, men lurer på om det er noen andre algeetere som kan ta seg av jobben med å spise alger. Tenkte da selv på Otocinclus vittatus, men vet ikke om den er like god.

Er det noen men kjennskap eller erfaring som kan forteller meg om Otocinclus vittatus er like god eller bedre en ancistrus til å spise alger?
otto er ti ganger bedre til å spise alger....

Jeg har mange av begge slekter, og jeg vil alltid foretrekke en Ancistrus fremfor en Otocinclus når det gjelder algebekjempelse.
Jeg kunne egentlig tenkt meg å ha ancistrus jeg og, men i og med det ender med død ønsker jeg heller å beholde L-201.

Spørsmålet blir da om otto blir en fullverdig erstatning? Og hvor mange anbefales for å bekjempe algene. Ser 4-5 er anbefalt minimum, men ser for meg jeg trenger mer enn det?
Jeg har Otocinclus affinis og de er supre. De algegrodde plantene og steinene mine ble rene og pene i løpet av kort tid. Har 5 i et 125L og de jobber hele tiden.
Mine otto'er veldig late iforhold til ancistrus'ene, men ettersom du vil beholde L-201 og den ikke fungerer med ancistrusen din så er jo valget enkelt
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap