Modifisering av innerfilter (artikkel)

Produsentene av filtere og pumper til akvarier finner på mange lure løsninger og fix-faxerier når de designer nye innerfiltere til akvariene våre...

[URL=/text.cfm?id=1883]>> Les hele artikkelen her[/URL]
I denne artikkelen ovenfor, er det gjort en modifisering av filterinnmaten i et Fluval-filter. Jeg har nå kjøpt meg mine første Fluval-filter (Fluval3, den nest største innvendige), men jeg greier ikke helt å tolke meg til en ting av artikkelen...

Skal den svarte plastdingsen som holdt de originale svampene på plass innvendig fremdeles brukes? Eller dytter man bare den nye blåsvampen inn slik den er, uten den svarte plastholderen?

På det siste bildet i artikkelen er nemlig den svarte plastgreia borte, og da ble jeg usikker på om den var brukt eller kastet

Sitter klar med tapetkniv og skal kutte blåsvamp

Fjern plastdingsene og sett inn kun blåsvamp. Helt utrolig at Fluval ikke har en fiks ferdig svamp til disse.
Sånn jeg har forstått det skal du kunn stikke blåsvampen oppi, slik har jeg iallefall gjort det. Bruker altså ikke den svarte plasten som er originalt stukket opp i filteret.
Lurer.
Lurer på om det kan vere en ide å ha et slikt filter i et 300 liter for å ta vekk div ting som flyter rundt i kare, som litt større partikler. Skal ha et stort utvendi filter også. Eller er det bere å kaste vekk pengene?
Hehe, jeg har snart en bøtte full av de svarte Fluval-filterkassettene liggende. Kan jo ikke brukes til noe....

Som Geir sier så er det jo utrolig at Fluval ikke har fikset dette selv. Enklere og billigere må det jo være for dem også...

Sånn, da var det første Fluval-filteret "modifisert"!

Men jeg tok en liten vri, da. Jeg brukte baufil på den svarte filterkassetten, og sagde av den delen som var bunnen på det. Så klemte jeg det på plass under blåsvampen, sånn at jeg fikk "lokk" under som vanlig.

Ved neste modifisering (jeg har to til liggende) skal jeg silikonere eller lime (med det undervannslimet fra Aquarium Münster) sammen de to halvdelene som utgjør den biten som er bunnlokket, sånn at de sitter i hop i et stabilt stykke. Det gadd jeg ikke gjøre her, men det satt likevel
Mona, nå går du jo glipp av også innsug fra undersiden. Det er jo nemlig med på å gjøre dette til et bedre filter enn originalen - større innsugsoverflate.
Jeg antok det, men jeg grublet litt på ulemper/fordeler først.
For om den er åpen i bunnen....eh... da går jeg nok glipp av noen Corydoras-yngel også kanskje..? Det føltes veldig utrygt å ha den åpen sånn, det var nemlig ikke helt pottetett langs sidene av svampen. Og da så jeg for meg at yngel ble sugd hele veien opp til propellen..?

Men suger den ikke sand hvis den er åpen sånn, og står litt vel nært bunnen...? Det tenkte jeg også på.

Jeg har jo bare 35 cm høye akvarier jeg skal bruke disse i, så det er litt viktig. Mellomrommet mellom filterets bunn og sanden blir smal, og jeg vet at småyngel av Corydoras elsker å klemme seg inn på slike mørke, trange steder.

Hva tror du Bjarne...?
Jeg kom på en annen løsning. Jeg formskjærer nøye ut en tynn bit av svamp som passer nøyaktig til bunnen av Fluvalfilteret. Da blir iallefall ikke yngel sugd opp eller forviller seg inn der på egenhånd. Men vannet får passere.

Det skulle vel løse den biten. Men jeg lurer fremdeles litt på dette med sand..?
Jeg lager svampene akkurat litt for store slik at jeg må presse litt for å få svampen inn. Da er hele filterhuset fylt av svamp og det kommer seg ikke noen yngel eller reker inn i filterhuset. Jeg lager også svampene litt for lange slik at de stikker 1 cm utenfor filterhuset.

Jeg har Fluval 4 i 40 cm kar, merker ikke at det er noe spesielt med sand i filtret, selv om det bare er noen få cm ned til sanden. I de karrene som det er mye sirkulasjon i suger selvfølgelig filteret inn den sanden som virvles opp. Men som sagt har jeg ikke opplevd at sanden blir løftet fra bunnen av filtret.
Jeg hadde bare 5 cm tykk blåsvamp av den grove typen. Den jeg har som er 10 cm tykk er finporet. Så jeg måtte ta den på 5 cm, ville ikke bruke finporet svamp da den sikkert går tett oftere.

Dermed ble det litt "slingringsmonn" innvendig i filterhuset, da svampen var akkurat litt for "tynn".

Men jeg kan som sagt "proppe igjen" bunnen med en tilskåret bit svamp, istedenfor det lokket. Jeg finner nok på noe Men jeg tar nok ut det svarte bunnlokket igjen, som Bjarne sa. Da suger det sikkert litt bedre tvers gjennom hele svampen.
Skal Fluval 1+ og 2+ modifiseres på akkurat samme måte?
Hjelper det å modifisere disse med tanke på at de originalt fort går tett?
Lille Rosin
Skal Fluval 1+ og 2+ modifiseres på akkurat samme måte?


Ja, det skulle ikke være noe i veien for det. Men i det minste ville jeg kanskje brukt finporet svamp, for å få litt innmat i det hele tatt


akvarie fiskeren
Hjelper det å modifisere disse med tanke på at de originalt fort går tett?

Javisst! De originale svampene var noe pinglete greier, og i tillegg la jeg merke til at de var veldig finporet. Jo mindre porer svampen har, jo fortere fylles hullene (porene) med gørr og svampen går tett.
Så når jeg ordnet med Fluval'en min i dag, brukte jeg grovporet svamp.

I artikkelen skrev forresten Bjarne at han brukte nettopp grovporet svamp.
Ok, takk for svar. Jeg prøvde og modifisere min Fluval 2+ tidligere, men misforstod tydeligvis artikkelen :-P Klarte å få den enda dårligere enn den egentlig var! Slå den! Skal gå ned og fikse den på nytt nå. Har heldigvis mere grov svamp igjen. Tror kanskje jeg venter med den minste pumpa.
mona o
Jeg hadde bare 5 cm tykk blåsvamp av den grove typen. Den jeg har som er 10 cm tykk er finporet. Så jeg måtte ta den på 5 cm, ville ikke bruke finporet svamp da den sikkert går tett oftere...

Brukte grovporet 10cm selv, fungerer fint Vil tro det vil fungere bra hvis du legger den grovporete 5cm-svampen dobbelt. Da vil svampene bli presset såpass mye sammen at ingenting vil kunne komme inn i sprekken mellom svampene.
Nils sier det helt riktig ovenfor. Viktig å lage blåsvampen litt større slik at den må presses litt inn for å få den på plass. Da fyller den godt ut i filterkammeret. Jeg har slike filtere plassert helt ned på fin rådasand. Opplever ikke denne sanden i filteret. Tviler veldig sterkt på at små yngel vil kunne suges inn. Det vil ikke være "sug" nok til det når man har sørget for større innsugingsoverflate som her.

Hans Martin har laget en flott tegning ovenfor som viser hva man kan gjøre hvis man bare har 5cm tykke blåfiltermatter liggende.

Inaktiv bruker
Det må jo være en fordel å ha to biter av blåfilter istede for en for da kan man bytte på å skylle de.

Men blir det ikke lite sirkulasjon når hele filteret blir stappet fult av filtermateriale?
Ha- her fant jeg jo forklaringen til hva jeg skal gjøre med Fluval4+ pumpa jeg har fått Genialt

LAger du en lik for powerheads?
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap