Panaqolus sp. l169 - en fryd for øyet (artikkel)

Denne nydelige Panaqolus-arten kom i mitt eie i januar 2006. Da fikk jeg kjøpe 6 viltfangede fisker, 3 hanner og 3 hunner, av en privatperson. Alderen på dem var omtrent to og et halvt år.

[URL=/text.cfm?id=2053]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Inaktiv bruker
det er en av fiskene som står på ønskelista min=
Webmaster
Webmaster
Denne nydelige Panaqolus-arten kom i mitt eie i januar 2006. Da fikk jeg kjøpe 6 viltfangede fisker, 3 hanner og 3 hunner, av en privatperson. Alderen på dem var omtrent to og et halvt år. [URL=/text.cfm?id=2053]>> Les hele artikkelen her[/URL]

Takker for en kjempe fin artikkel å lese, selv om det var noen ord der for en nybegynner som meg som ikke var lette å forstå. Jeg fikk med på kjøpet et par maller som ligner disse i artikkelen, L-169. Først trodde jeg det var L-015, men etter å ha spurt her på AF om ID har jeg fått flere ID nummere som gjør meg litt frustrert da jeg gjerne vil vite hva jeg har. Grunnen til flere id nummere kommer vel av mine dårlige bilder. Men vil gjerne høre om du vil bekrefte eller avbekrefte om disse to er L-169. Skjønner at du har både erfaring og kunnskap om denne mallen og gjør mitt siste forsøk ved å spørre deg. Legger ut noen bilder og håper du kan hjelpe meg. Skulle du trenge noen bedre bilder, vil jeg gjøre alt jeg kan for å få det til. Håper du tar deg tiden til å hjelpe meg da jeg er veldig i tvil om hva jeg har

Mvh Leif
Kjekt at du likte artikkelen, Leif

Eg er ganske sikker på at det er L169, ja.
En annen som ligner mye (mest) er L2, men den har stort sett mer "snirklete" striper på snuten. Den er dessuten fargesvakere enn L169.
Takk for svar donald
Donald
Kjekt at du likte artikkelen, Leif :-) Eg er ganske sikker på at det er L169, ja. En annen som ligner mye (mest) er L2, men den har stort sett mer "snirklete" striper på snuten. Den er dessuten fargesvakere enn L169.

Kjekt å få svar fra en "proff". Har kikket på L-15 som jeg trodde det var, men stoler fult ut på din kommentar og ID. Hva er egentlig forskjell på L015 og L-169? Den største jeg har ligger inne i skiffer hula og er klin umulig å få ut og den minste er veldig sky og skjelden på front glasset. Tenkte kanskje jeg skulle få tatt et bilde av munn/tenner, men det er nær umulig. Er det noe der som skiller 015 0g 169 kanskje? Uannsett er det to skjønne maller med flotte tegninger. Ettersom den største ligger konstant i hulen "sin", kan dette være en hann, eller er også huene "huleboere"? Den har ligget der i hulen sin siden jeg la den ned, hulen og har ikke sett den utenfor enda etter det. Har til og med prøvd å riste forsiktig for å få den ut uten hell. Vil ikke skade "kameraten" min og lar den heller være i fred. Om disse to er av samme kjønn, er det "greit" å få tak i slike? Og er di dyre i innkjøp hos privat oppdrettere/zoo forr? Kan ikke si jeg har sett slike i di zoo forretningene jeg har vært innom. Er det slik at det er orgenene nederst på ryggen som viser hva kjønn det er? Må nok lese artikkelen en gang til, men mener å huske at det var noe der.

Mvh Leif
Plussmedlem
loffa
.. men stoler fult ut på din kommentar og ID.

Er du sikker på det nå da

loffa
Tenkte kanskje jeg skulle få tatt et bilde av munn/tenner, men det er nær umulig. Er det noe der som skiller 015 0g 169 kanskje?

Velger å sitere artikkelen det er snakk om her:
"Panaqolus-artene er identifiserbare på tennene, som er skjeformede. De er merkbart bredest på toppen. Hos andre arter i familien Loricariidae er tennene like brede hele veien. Panaqolus-artene har ikke den typiske "hudklaffen" på innsiden av munnen."

Angående pris og tilgjengelighet:
Det er ikke umulig å få tak i denne. Nå kjenner ikke jeg butikkene(?) i Kongsberg, men det går sikkert an å bestille.
Prisen ligger gjerne rundt kr 300 - 400, men enkelt butikker kan sikkert kreve mer.
På denne lista fra Sverige så koster en str på SM SEK 320,-. Forutsetter at det er den som er merket LDA01.

Lykke til med en flott malle
Hei igjen Loomis

Takk for ditt innlegg og opplysninger, samt prisliste fra Sverige. Ja disse to mallene mine er noen skjønnheter, selv om di for tiden ikke viser seg så ofte. Som jeg skrev tidligere har den største funnet seg fast plass i den ene hula og den minste er litt over alt. Slike skjønnheter skulle vært mer fremme og vist sin prakt. Nå gjenstår det bare å se om jeg finner ut av kjønn, og håper jeg kan komme tilbake her når jeg evnt klarer å få tatt noen bilder som kan klare å identifisere han og hun og bilder av munnparti/tenner. Tusen takk for alle svar så langt fra dere alle

Mvh Leif
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap