Symphysodon aequifasciatus (discus) - gulloppdrett i jak (artikkel)

Jeg kjøpte en flokk diskus av en mann på Bryne i oktober `98, da han var blitt lei av daglige vannbytter og mating 4 ganger i døgnet.

[URL=/text.cfm?id=1739]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Det var en temmelig kortfattet artikkel, men noe jeg stusset over var siste del av overskriften... gulloppdrett? Hvorfor gir diskus gull poeng i oppdrett? De er jo ikke noe vanskelige?
Javel, vet om drøssevis med mennesker jeg som ikke får til å drette diskuser jeg.
Men egentlig litt enig, ikke så vanskelig vis man setter seg litt inn i det.
Jeg fikk til yngler på diskuser ca 1/2 år etter at jeg startet opp med disse fisker.
Og idag så er de egendrettete som jeg har igjen, de helt klart største diskusene jeg har i karret(18-19 cm).
Litt moro det.
Men må si at jeg sliter langt mere med åfå mine L134 til å leke enn det jeg gjorde med diskusene.
Så mulig diskusene skulle vært nedgjustert fra gull til sølv(bare en tanke fra meg).
Med fare for å tabbe meg ut:
Grunnen er sannsynligvis arbeidet som ligger bak før man har et lekspar.
Det går med mye arbeid og tid å kjøpe en gruppe med små fisker, og forhåpentligvis få et fungerende lekspar av disse.

Dersom man kjøper et etablert lekspar får man nok et ganske billig gulloppdrett, men eg synes valøren kan forsvares, eg.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap