Lime akvarie selv? her finner du tabellen (artikkel)

Går du med planer om å lime akvariet selv fra bunnen av så kan denne tabellen gi deg en pekepinn på hvilken glasstykkelser du bør bruke.

[URL=/text.cfm?id=1759]>> Les hele artikkelen her[/URL]
Det står oppgitt tykkelse i sideglass og bunnglass i tabellen. Men hva med de rutene som er lengst; altså frontglasset og bakglasset? Skal de ha samme tykkelse som sideglassene...eller?
Skal du bygge et kar som er 160 x 60 x 60 trenger du etter denne tabellen, to glass (front og bak) på 12 mm og et bunnglass på 15mm. (e)
I tillegg trenger du to sideglass (60 x 60 cm ) på 10 mm. (d)

Kjøper du et ferdig 530 akvastabil tror jeg at glassene er på 10 og 8 mm i denne størrelsen. Bengt sitt nye 540 helglass kar var med 12 mm over det hele
som er da med en sikkerhetsfaktor på 3,7.
...
lurte på hvor tykt glass jeg må ha i et akvarium som er 150 bredt, 60 dypt og 70 høyt??
Etter denne tabellen 12 mm på front og bakglass, 15 på bunn og 10 på sidevegger.
Nils Vollstad
Skal du bygge et kar som er 160 x 60 x 60 trenger du etter denne tabellen, to glass (front og bak) på 12 mm og et bunnglass på 15mm. ([B]e[/B]) I tillegg trenger du to sideglass (60 x 60 cm ) på 10 mm. ([B]d[/B]) Kjøper du et ferdig 530 akvastabil tror jeg at glassene er på 10 og 8 mm i denne størrelsen. Bengt sitt nye 540 helglass kar var med 12 mm over det hele som er da med en sikkerhetsfaktor på 3,7.


Vil dette også gjelde dersom karet skal stå i en reol og dermed kun har bæring yttert i de fire hjørnene?
I utgangspunktet ja, men dette er nok også avhengig av hvor langt og bredt akvariet du tenker på er og hva du skal bygge reolen med.
Nils Vollstad
I utgangspunktet ja, men dette er nok også avhengig av hvor langt og bredt akvariet du tenker på er og hva du skal bygge reolen med.

Hadde tenkt på bunnglass på 60 x 60 og porsareol.
Et annet moment er om det borres hull i bunnen for overløpsrør.
Regner med dette ikke er gunstig å borre i et hjørne som også skal bære karet.
Er det noen regler eller retningslinjer her?
Jeg har lagt ut noen bilder her. Hvis du limer karrene med bunnen inni kan du i utgangspunktet nærmest sette dette hvor du vil, oppå bæringen. Christer hadde bredden på reolen på 50 cm, og skulle gå ned til 35 -40 cm for å spare på materialutgiftene.

Hvis du tenker deg at du setter ei 8 mm glass skive med målene på f eks 60 x 60 cm vertikalt i en reol , og belaster den skiven vertikalt skal det mye til før denne revner eller får et kompresjonbrudd, Dette uavhengig av om bæringen er på midten eller ute på kantene.

Hvis du da borrer og setter inn tankgjennomføringer er disse meget stive og vil nok ikke begrense styrken i bunnglasset. Hvis du da i tillegg monterer en overflateavrenningsboks vil bunnglasset faktisk bli forsterket.
lurte på en ting til. skal bunnplaten ligge underst eller skal sideplatene gå helt ned hvis dere skjønner?
Jeg mener at bunnplaten bør ligge innenfor sideveggene, dvs at sideveggene ikke står oppå bunnplata. Dermed får du mindre belastning på bunnplata .
oki. men det blir jo mye mer belastning på silikonen da?
Blir det ikke den samme belastningen på den nederste fugen da? Silikon fugene må vel holde det samme kraften uansett om kreftene virker vertikalt eller horisontalt.

Regner du litt på dette ser du at belastningen på silikonenfugen vil være ca 1 kg/cm2, hvis karet ditt er 50 cm høyt.
To eksempler:
Et kar hvor bunn er 100cm X100cm
Et annet kar hvor bunn er 100cm X 60cm
Begge kara har en høyde på 50cm

Hva blir tykkelsen på bunnglasset ved de to forskjellige kara?
Kan det leses av i tabellen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap