F-ORET!!! Tetraene spiser opp finnene til scalarene!!

Hva gjør jeg nå??! Oppdaget akkurat at mine seks scalarer har radikalt kortere finner!! Det må være de 11 flammetetraene mine! Hva gjør jeg??
Det du gjør er å fjerne de fiskene du ikke vil ha-enten tetraene eller scalarene.
Valget hadde vært lett for meg, ut med tetraene og behold scalarene.
Men smaken er som baken delt
Dessverre ender det ofte slik med kombinasjonen tetra/scalare.

Scalarenes lange og fristende finner får ofte lide. Enten det, eller tetraene er så små at de passer inn i munnen på den alltid sultne scalaren...
Dette er grunnen til at jeg ikke hadde en eneste tetra i tiden jeg holdt scalarer. Ingen potensielle finnebitere hos meg!

Men nå er saken slik hos deg, og da må du (som nevnt i innlegget ovenfor) velge; hvem får bli? Du må skille dem så fort som mulig, helst i dag, men har du noe sted å gjøre av den andre arten? De kan ikke gå sammen lenger, så noen må ut.

Jeg vet hvem jeg ville beholdt men det er dine fisk og du må velge.
Jeg ville tatt ut tetraene og solgt dem, eller levert dem til en zoobutikk i morgen. Så må scalarene få masser av vannbytter og god mat i tiden fremover, gjerne daglige vannbytter, slik at finnene kan gro uten å bli angrepet av sopp eller andre sykdommer. Beste måten å forebygge det på er å bytte mye vann.
Takk for gode svar! Skal ringe til zoobutikker idag og få noen til å overta mine flammetetra. De er veeldig pene så det burde ikke bli vanskelig å selge dem videre... Og det blir nok vannbytte daglig for min del. Holder det med 10% om dagen, eller bør jeg bytte 20%?
Tja, jeg ville byttet minst 20%, ja.
Jeg har hatt en del scalarer, og aldri opplevd sopp på finnene deres. Noen ganger har lekspar og rivaler slåss ekstra ille, og da har jeg flyttet den tapende part i eget kar og byttet opptil 50% vann daglig.
Det holder sikkert med 20%, men det er vanskelig å si når man ikke ser hvor hardt skadet dine er.
En gang hadde jeg ved en feiltagelse plassert en rivaliserende hann-scalare i et kar der det gikk et par. Jeg så ikke at paret var i ferd med å legge egg, men plasserte bare denne hannen der og gikk for å se på tv... da jeg kom tilbake, hadde de banket han så grundig at enkelte finner var helt revet bort, og han sto trøkket inn bak pumpen. Trodde han skulle krepere.
Men flytting til eget kar og daglige vannbytter på 50%, samt masse god mat (frosne mygglarver og artemia) gjorde ham helt fin igjen på et par uker. Da kunne man ikke lenger se at han hadde vært skadet.

Det er altså fullt mulig for dine å bli helt friske og fine igjen, uten soppangrep eller sykdom i skadene, men det er veldig smart å yte litt ekstra innsats for å forhindre det
Da skifter jeg 20 % vann daglig. Karet er på 200 liter og det blir litt mye med 100 liter vann daglig... Rengjorde filteret for et par dager siden så det er iallefall rent. Og denne finnenappingen har gått fort!

Kan det ha noe med at jeg begynte å fore med frosne røde mygglarver? Det kan jo bare være en tilfeldighet, men jeg startet for en uke siden og finnene er blitt nappet de siste 2-3 dagene... Tetraene har kanskje blitt litt for ivrige??
Fôret har nok ikke vært av stor betydning. Men hvor lenge har du hatt flammetetraene eller scalarene? Er en eller begge artene relativt nye i karet? Det kan være at flammetetraene først nå begynner å føle seg hjemme for alvor, og dermed "tar seg friheter" de ikke våget før... Og når de først har begynt og har fått smaken på det, er det gjort.
Jeg har hatt flammetetraene i ca. en månede og scalarene i to uker... Og tetraene har farget ut skikkelig den siste uka. Så de har det vel som "plommen i egget"... Og nå skal de tilbake til butikken, stakkars!... Men, jeg velger scalarene likevel...
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap