- Hjem
- Forum
- Karpelaks (Tetra m.fl)
- Smykketetraer med hjerteattakk?
Smykketetraer med hjerteattakk?
Jeg skal selge Smykketetraene og Keisertetraene fra begge 250 literne mine. Så jeg satte meg ned og betraktet dem, mens jeg la en slagplan for hvordan jeg skulle fange dem inn. Felle eller håv? Jeg besluttet å bruke håven på dem.
Satt og betraktet fiskene en stund og kjente et lite stikk av vemod over å selge dem, de er så vakre. Men det gjør hele flytte-prosessen vår enklere, om begge 250 literne er tomme... så begynner jeg heller på ny frisk etterhvert når vi har fått flyttet inn i ny bolig.
Som sagt så gjort, håv ble valgt som fangstredskap. Stimen med Keisertetra gikk greit, snart var alle håvet opp og plassert i plasttank med luftestein. Smykketetra-stimen var imidlertid noe helt annet...
Da jeg begynte å jakte rundt på dem med håven, stakk de selvsagt av og styrtet rundt i panikk. Normalt så langt. Men plutselig var det en, som midt i flukten bare bråstanset, ble stiv som en pinne og fløt opp med buken i været! Steindau! Jeg synes det var rart...
Så fortsatte jakten, og tror du ikke hele greia gjentok seg med enda to Smykketetraer!! Det er det rareste jeg har vært borti. De bare plutselig stivnet, rullet rundt med buken i været og daue var de. Den ene la jeg i akvarievann for å sjekke om den bare var besvimt, men neida. Steindau en halvtime senere.
Så jakten på Smykketetraene endte altså med hjerteatakk for 3 av 14 stykker.....
Tror aldri jeg har opplevd noe lignende!
Har andre det? At fisken blir så redd at de bare dauer av hjertestans midt i en bevegelse?
Satt og betraktet fiskene en stund og kjente et lite stikk av vemod over å selge dem, de er så vakre. Men det gjør hele flytte-prosessen vår enklere, om begge 250 literne er tomme... så begynner jeg heller på ny frisk etterhvert når vi har fått flyttet inn i ny bolig.
Som sagt så gjort, håv ble valgt som fangstredskap. Stimen med Keisertetra gikk greit, snart var alle håvet opp og plassert i plasttank med luftestein. Smykketetra-stimen var imidlertid noe helt annet...
Da jeg begynte å jakte rundt på dem med håven, stakk de selvsagt av og styrtet rundt i panikk. Normalt så langt. Men plutselig var det en, som midt i flukten bare bråstanset, ble stiv som en pinne og fløt opp med buken i været! Steindau! Jeg synes det var rart...
Så fortsatte jakten, og tror du ikke hele greia gjentok seg med enda to Smykketetraer!! Det er det rareste jeg har vært borti. De bare plutselig stivnet, rullet rundt med buken i været og daue var de. Den ene la jeg i akvarievann for å sjekke om den bare var besvimt, men neida. Steindau en halvtime senere.
Så jakten på Smykketetraene endte altså med hjerteatakk for 3 av 14 stykker.....
Tror aldri jeg har opplevd noe lignende!
Har andre det? At fisken blir så redd at de bare dauer av hjertestans midt i en bevegelse?
Postet 20.09.06 kl 13:18
Endret: 20.09.06 kl 13:21
mona oTror aldri jeg har opplevd noe lignende! Har andre det? At fisken blir så redd at de bare dauer av hjertestans midt i en bevegelse?
Jeg har opplevd tidligere at fisk har dødd av redsel, eller at de har blitt skremt til døde. Men dette var ett ekstremt tilfelle!
Husker da vi hadde akvarie når jeg var rundt 4-5 år, og jeg og en kompis lekte "cowboy og indianer". Vi hadde hver vår pistol med plastpiler, som vi skøyt etter hverandre med. Jeg var så uheldig at jeg bomma på kompisen og traff akvariet fra ganske kort avstand. Haimalla som sto rett ved glasset stivna av skrekk, snudde seg på ryggen og fløyt opp, stein dau!
Postet 20.09.06 kl 13:49
Jeg har ikke opplevd hjertestans, bare "midlertidig". Sist når jeg skulle fange Neontetraene mine så etterhvert som de kom i håven stivnet de til, omtrent som at de var døde. Det som skiller seg fra din historie Mona er at mine fisk levde videre. Etter å ha sluppet de opp i det akvariet de skulle gå i så var de friske som fisk Svømte fra håven som en pil. Men det var en rar opplevelse ja.
Men tenk deg degselv i samme situasjon, "Gud", eller noen andre store, aliens kanskje, kommer med en håv som er 40X40 meter og håver opp mennesker, jeg hadde blitt pissredd da....
Men tenk deg degselv i samme situasjon, "Gud", eller noen andre store, aliens kanskje, kommer med en håv som er 40X40 meter og håver opp mennesker, jeg hadde blitt pissredd da....
Postet 20.09.06 kl 14:08
eialusaMen tenk deg degselv i samme situasjon, "Gud", eller noen andre store, aliens kanskje, kommer med en håv som er 40X40 meter og håver opp mennesker, jeg hadde blitt pissredd da....
*ler*, ja det hadde jammen jeg også blitt!!
Jeg opplevde også at neontetra besvimte da jeg skulle "friske opp" litt oppi karet jeg hadde til løvehodeciklider. -10 stk nyinnkjøpte flotte neontetra! PANG sa det da jeg slapp de ut, og det "smalt" i karveggene av vettskremte neontetra (løvehodene hadde en intens jakt), og ganske umiddelbart fløt neontetrane rundt med strømmen. -Trodde alle var døde da jeg håvet dem opp, men alle så nær som én våknet da de ble forsøkt satt i annet kar. Jeg hadde aldre sett sånt før, ganske nifst egentlig!
Postet 20.09.06 kl 14:37
mona oJeg skal selge Smykketetraene og Keisertetraene fra begge 250 literne mine. Så jeg satte meg ned og betraktet dem, mens jeg la en slagplan for hvordan jeg skulle fange dem inn. Felle eller håv? Jeg besluttet å bruke håven på dem. Satt og betraktet fiskene en stund og kjente et lite stikk av vemod over å selge dem, de er så vakre. Men det gjør hele flytte-prosessen vår enklere, om begge 250 literne er tomme... så begynner jeg heller på ny frisk etterhvert når vi har fått flyttet inn i ny bolig.
Hvorfor selger du unna så mye fisk hvis du i utgangspuktet vil ha de med deg vidre? Er vel ikke noe problem å flytte med seg noen fisker? Etter som jeg har forstått flytter du rett ved der du bor nå? Tenk på utgiftene du har hatt til nå med fisker, også må du begynne å kjøpe inn igjen???
Men lykke til med flyttingen ;o)
Postet 20.09.06 kl 15:55
BettinaHvorfor selger du unna så mye fisk hvis du i utgangspuktet vil ha de med deg vidre?
Hvem har sagt at jeg vil det? Kan hende jeg vil begynne med andre slags fisk i nyoppsatte akvarier?
BettinaEr vel ikke noe problem å flytte med seg noen fisker?
"Noen fisker"???
Du... enten tror du jeg er dum, eller så vet du ikke hvor mange akvarier jeg har og skal flytte med meg.
Jeg har 14 akvarier. Det er jaggu meg nok å flytte på! Å få tømt de to største for fisk vil lette jobben litt. Da er det to akvarier mindre som må stresses med.
BettinaEtter som jeg har forstått flytter du rett ved der du bor nå? Tenk på utgiftene du har hatt til nå med fisker, også må du begynne å kjøpe inn igjen???
Helt ærlig, så blåser jeg i det. Jeg vet enda ikke hva slags fisk jeg vil satse på i disse to akvariene det gjelder, og NÅR jeg evt setter opp begge 250 literne på nytt. Jeg bekymrer meg null og niks over pengene.
Postet 20.09.06 kl 16:55
Postet 20.09.06 kl 19:19