Neontetra yngel, hjelp!

oppdaget i dag neontetra yngel i 35l karet mitt, har "fanget" 4stk og plassert de i et norgesglass. 2stk er fortsatt i karet, mens noen antagligvis har blitt spist.
hva skal jeg gjøre med yngelen?? skal den være for seg selv eller kan den være med de andre fiskene i karet (har neontetra, guppy, otto og eplesnegle)..? og hva slags fòr og hvor mye skal de ha? har kun 35 literen så noe yngelakvarie har jeg ikke.
Er du sikker på at det ikke er guppyyngel?
Du kan nok fôre de opp i norgesglasset tror jeg, men skal ikke si hva som er best å fôre med, det får noen mer erfarne svare på
Tror nok det er mer sannsynlig at det er guppy yngel du har? Det er ikke så vanlig å få yngel på neontetra sånn helt utenvidere! Men et norges glass er ikke et alternativ til å ha fisk i, du burde finne deg ei plast kasse å ha dem i, og ei pumpe, eller hvertfall ei luft pumpe og en bruse stein.
jo det er nok guppy yngel, men noe pumpe og annet utstyr blir ikke aktuelt. kan de ikke overleve i karet med de andre eller et glass eller botte? og hva med foring?
Guppy yngel kan overleve i akvariumet, men ellers kan du oppfôre dem i en liten plasttank/kopp. Det har jeg selv gjort. De spiser finknust flakfôr fra første stund =)
oki, da kan forhaapentligvis jeg ogsaa klare det. hvor mye og ofte er det lurt aa gi de mat tro?
veeeeldig lite om gangen og 2-4 ganger om dagen med 50% vannskifte hverdag
Guppy formerer seg lett og føder levende unger.
De kan føde ca hver 28 dag og trenger ikke å bli befruktet hver gang, da de kan lagre sperm over lengre tid i magen.

Man bør ha 2-3 jenter pr gutt for at jentene skal slippe å bli jaget rundt hele tiden og til slutt dø av utmattelse.

Når en levendefødende fisk er gravid får de en svart flekk ved roten av halen. Også kalt gattåpning. Fiskens endetarmsåpning.
Ser du en begynnende svart flekk, vil det ta ca 3-4 uker til du får yngel.

Når du har en gravid guppy, har du 3 muligheter:
1. La fisken være så den føder i akvariet, eller
2. putte den i en flytende fødekasse/nett i akvariet, eller
3. putte den i ett eget yngelakvarie.

De kan ikke leve for lenge i fødekassa, og ihvertfall ikke til de blir voksne! Selvfølgelig går det greit at de er i fødekassa en uke eller to, men etter det må de flyttes. Sørg også for å flytte moren når hun er ferdig med å føde, ellers kan hun spise opp sine egne unger.
Husk også at det stresser fisken veldig å bli flyttet rundt fra akvarie til fødeboks for så å flytte tilbake til akvariet

Hvis du følger alternativ 1, så må du sørge for å ha masse gjemmesteder for yngelen. Dette ordner du ved å ha masse planter, røtter og aller helst litt Javamose som de kan gjemme seg inne i.

Man kan begynne å fore yngelen med engang, enten med vanlig flakfor som man knuser til støv, bruke nyklekt artemia eller kjøpe yngelfor i en dyrebutikk.
Mates 1 til 2 ganger daglig.

Yngelen er fargeløs ved fødsel, men begynner å få farge fra 3-8 ukers alder.
Noen yngel kan være rød, andre kan være blå, mens noen er kanskje gule og grønne. Blir som regel en god miks

Å bytte vann når du har yngel er som regel ikke noe problem. Rent vann skader aldri fisken.
Men om det er vesentlig forskjell i vannet i karet og byttevannet, er det klart at det kan bli ett sjokk for fiskene.
Man bør alltid sørge for at vannet man bytter til ikke avviker så mye verken i Ph, Gh eller temperatur.

Yngelen kan flyttes tilbake til akvariet der foreldrene er når de er litt under halvparten av de voksnes størrelse

Følg denne "bruksanvisningen" så skal du nok klare det.
takk for utfyllende svar. har plassert det meste av yngelen i et plast litermål, og håper det går bra. tror det fortsatt er et par igjen i karet også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap